ZELENÁ ZÓNA - GREEN ZONE 2010 - recenzia

Green Zone

Réžia: Paul Greengrass
Hrajú: Matt Damon, Greg Kinnear, Brendan Gleeson, Amy Ryan, Jason Isaacs
Premiéra: 03.06.2010
Krajina: USA / Velká Británia/Francúzsko/Španielsko
Žáner: Akčný, Thriller

Akčný thriller Zelená zóna nazývajú tiež „štvrtý Jason Bourne“. Do istej miery oprávnene. S úspešnou sériou ju spája nielen žáner, meno režiséra Paula Greengrassa a predstaviteľa hlavnej úlohy Matta Damona, ale predovšetkým stopercentná filmárčina, strhujúce tempo a výnimočný príbeh. Pod ním je podpísaný oscarový scenárista Brian Helgeland (L.A. Prísne tajné).
Vďaka nemu sa ocitáme na tom najnebezpečnejšom mieste na svete, na horúcej pôde Iraku, krátko po zvrhnutí režimu Saddáma Husajna. Jedným z nešťastníkov, ktorí majú pomôcť túto krajinu postaviť na nohy, je aj veliteľ americkej armády Roy Miller (Matt Damon). Jeho jednotka má za úlohu pátrať po zbraniach hromadného ničenia (hlavnej zámienke k zvrhnutiu Saddámovej krutovlády) a zároveň po pohlavároch bývalého režimu, označených žolíkovými kartami, asi aby to bolo zábavnejšie. Lenže Miller a jeho muži sa ani trochu nebavia, ocitli sa v pekle, kde nebezpečenstvo číha na každom kroku. Nie je tu nikto, komu by sa dalo veriť, čo žiaľ platí aj o ľuďoch, ktorí by mali hrať za ich team. Čím hlbšie Miller preniká do tohto bezvýchodiskového chaosu, tým je mu jasnejšie, že tu „niečo smrdí“. V Iraku zúri vojna a vysoko nad ním komplikovaná spravodajská hra, ktorá môže priniesť skazu tomu, kto v nej bude vo finále ťahať za kratší koniec. Miller sa v nej postupne stáva čím ďalej dôležitejšou figúrou, ktorá drží v ruke zásadný tromf – pravdu. A preto je treba ju vyhodiť.
Po Bournovom ultimáte sa Paul Greengrass stal jedným z najvyhľadávanejších režisérov a ako taký si mohol užívať luxus – vybrať si látku, ktorá mu stopercentne sadne. „Chcel som, aby aj ďalší môj film zaujal, a tak som dostal chuť natočiť thriller vylepšený prostredím autentického vojenského konfliktu“, hovorí Greengrass a jedným dychom dodáva, že Zelená zóna nie je filmom o vojne v Iraku, ale thrillerom, ktorý len využíva filmársky vďačné prostredie. „Tento žáner najlepšie funguje v extrémnych podmienkach. Extrémnejšie nenájdete nikde“, vysvetľuje.
Matt Damon, ktorý sa vďaka bourneovskej trilógii stal, pre mnohých možno nečakanou akčnou hviezdou, ochotne súhlasil s pokračovaním spolupráce s Greengrassom.“Okrem toho, že Paul je môj kamarát a mám rád všetky jeho filmy, lákala ma aj možnosť profesne sa stretnúť s veteránmi, ktorí sa vrátili z Iraku a Afganistanu a s ich pomocou natočiť film, ktorý bude maximálne autentický,“ hovorí Damon. Mimochodom, titul „Zelená zóna“ je bezpečné, opevnené pásmo v centre Bagdadu, v ktorom si po obsadení Iraku americká armáda vytvorila zázemie.

Trailer k filmu

Hodnotenie: 78%

Rank (hodnotenie príspevku): - 1 +

01.09.2010 22:02:26 brutus1974_2 reagovať

...ja vojenske fimy priliz nemusim, ale len za Damona som si to vzhliadol, lebo viem ze on do brakov prsty nestrka...a nesklamal som sa...ma to uroven...po filme NEMOZNE, ktory je tiez z tohto roku, je to druhy najlepsi film vo vojenskej,teroristickej,spravodajskej a spionaznej a podobnej tematike...:-))