Recenzia - The Babadook

Réžia: Jennifer Kent
Hrajú: Essie Davis, Daniel Henshall, Noah Wiseman, Tiffany Lyndall-Knight
Premiéra: 07.01.2014
Krajina: Austrália
Žáner: dráma, thriller, horor

Austrálsky horor The Babadook ponúka hustú atmosféru strachu, beznádeje a psychologického teroru, zároveň slúži ako metafora rodičovstva.

Amelia ostala po smrti manžela sama s nezvládnuteľným synom Samuelom. Nevie sa vyrovnať so svojou stratou, má nočné mory, práca opatrovateľky v domove dôchodcov ju unavuje. Šesť ročný Samuel stále verí na duchov a monštrá, predstiera s nimi konverzácie, neposlúcha a je hyperaktívny. Amelia sa desí jeho prítomnosti a najradšej by mala svätý pokoj, no napriek tomu Samuela a jeho správanie obraňuje pred ostatnými v jej okolí. Jedného dňa v jeho izbe objaví knihu o Babadookovi a číta mu ju pred spaním. Babadook je démon a keď ho raz pozvete domov, už sa ho nezbavíte. Samuel si myslí, že je ozajstný, a keď sa v dome začnú diať zvláštne veci, Amelia bude musieť prehodnotiť, čo je skutočnosť a čo len detská fantázia.

Čo delí The Babadook od priemerných hororov o démonoch a strašidelných domoch? V prvom rade je to jeho scenár, ktorý napísala a sama potom aj zrežírovala Austrálčanka Jennifer Kent. Tento film je totiž horor len na povrchu. Áno, počujeme tu čudné zvuky z pivnice, dvere sa samé otvárajú a zatvárajú, z tieňov vystupuje strašidelná čierna postava. Všetky prvky tohto žánru sú vo filme poctivo zastúpené, no The Babadook nie je len o tom. Jeho udalosti sa dajú interpretovať rôzne, no v prvom rade ide o drámu osamelej matky a ukážku psychologického teroru, ktorý so sebou prináša pocit čistého zúfalstva. Čo môže byť pre rodiča horšie, ako zistenie, že nenávidí vlastné dieťa? Že ho nezvláda, ba dokonca, že sa ho bojí? Malý Noah Wiseman zahral hyperaktívneho Samulea výborne. Jeho výkon je veľmi fyzický, plný pohybu a kriku, a presne stelesňuje typ dieťaťa, aké neznesieme v nákupnom centre či nebodaj v lietadle. Spomeňme si, ako nám kričiace deti vadia tých pár minút, ktoré s nimi strávime. Amelia s ním musí tráviť každý deň, a ešte ho aj milovať. The Babadook nestráca čas a ich komplikovaný vzťah nám predstavuje od samého začiatku, kedy sa zdá, že Amelia sa svojho syna nie len štíti, ale priam aj bojí. Mimo práce kvôli nemu nemá žiadny život a jeho správanie spôsobuje aj konflikty medzi Ameliou a jej sestrou.

Essie Davis je u nás zatiaľ úplne neznáma, no úloha v The Babadook jej zabezpečila veľký rast popularity. Zničenú Ameliu hrá úplne presvedčivo a od prvého okamihu s jej komplikovanou postavou súcitime. Okrem nezvládnuteľného syna čelí aj veľkej emocionálnej rane, ktorú na jej duši zanechala manželova smrť. Cíti sa uväznená v troskách svojho života a nedokáže uniknúť. Iba pozoruje vonkajší svet a všetku radosť, ktorá v ňom panuje a ktorú si nemôže dopriať. Od problémov navyše aj uniká a skrýva sa pred nimi ako dieťa, niekedy doslova s hlavou pod paplónom. Všetko sa v jej živote navyše skomplikuje, keď začne Samuelovi čítať knihu o Babadookovi. Príbeh ho vystraší a vezme ho doslovne, lebo si myslí, že tento démon naozaj existuje. Amelia sa mu snaží vysvetliť, že Babadook je len výmysel a už je príliš veľký na to, aby veril na rozprávky, no okolo tejto knihy a ich domu sa začnú diať zvláštne veci. Amelia začne mať vidiny a postupne sa zmení na nebezpečnú a hrozivú ženu. Vstúpil do nej zlý démon alebo na ňu len doľahli nervy z vlastného syna? Je posadnutá alebo je len zlá matka? Je Babadook démon z pekla alebo metafora pre jej trúchlenie?

Pre TRAILER klikni TU!

No napriek všetkým analýzam The Babadook funguje výborne aj keď ho berieme doslovne, tak ako Samuel. Démon teda naozaj existuje a straší v ich dome. V tejto zjednodušenej rovine je to stále kvalitný horor, ktorý stupňuje strašidelné prvky a vytvára napätú atmosféru, pri ktorej nikdy nevieme, čo môžme očakávať. Jennifer Kent zvládla technické aspekty filmu na jednotku a aj keď mnohé strašidelné veci vychádzajú z hororových klišé, stále dokážu vydesiť aspoň prvoplánovo. Babadook a jeho kniha majú zaujímavý dizajn a film sa odohráva v rustikálnom dome, ktorý je zároveň pekný aj depresívne pustý. Hlavnou prednosťou filmu je však jeho predsa len jeho subtext a s ním sa film povyšuje ďaleko nad svoju hororovú konkurenciu. William Friedkin, režisér film The Exorcist, ho označil za najstrašidelnejší film, aký videl, a môžme s istotou usudzovať, že ho nevystrašil len nejaký ten tieň nad posteľou.

The Babadook je najlepší horor minulého roku a jeho znepokojivá, napätá atmosféra osloví každého, kto sa rád bojí. Kto aj rád premýšľa, nájde vo filme bonus v podobe zaujímavej psychologickej štúdie. Film o tom, aké desivé je byť rodičom, by určite nemal uniknúť vašej pozornosti.

Zdroj: filmy.kobalt.sk

Hodnotenie: 65%

Rank (hodnotenie príspevku): - -54 +