Recenzia - Recenzia White Bird in a Blizzard

Recenzia White Bird in a Blizzard

White Bird in a Blizzard

Réžia: Gregg Araki
Hrajú: Shailene Woodley, Eva Green, Thomas Jane, Christopher Meloni, Shiloh Fernandez, Gabourey Sidibe, Angela Bassett, Sheryl Lee, Dale Dickey, Jacob Artist, Brenda Koo, Mark Indelicato, Asenshion Amun
Premiéra: 20.01.2014
Krajina: USA, Francúzsko
Žáner: dráma, thriller

White Bird in a Blizzard je nezávislá dráma s kriminálnym elementom, v ktorej sa mladá Kat (Shailene Woodley) musí vyrovnať so zmiznutím svojej excentrickej matky (Eva Green). Film je sondou do života dospievajúcej ženy a ponúka aj pohľad na disfunkčnú rodinu na predmestí.

Keď mala Kat 17, jej matka zmizla. Nik nevedel, čo sa stalo, no všetci usúdili, že jednoducho odišla. Možno mala milenca, možno len chcela utiecť od života ženy v domácnosti, ktorý ju postupne privádzal do šialenstva. Kat prenasledujú sny o matke, u terapeutky spomína na jej excesy a snaží sa pokračovať v normálnom živote. Keď sa však po vyše dvoch rokoch vracia z vysokej školy na prázdniny domov, zisťuje, že niektorí ľudia vedia o zmiznutí jej matky viac než ona.

White Bird in a Blizzard sa odohráva v rokoch 1988 a 1991, čo síce nie je pre dej nijako mimoriadne podstatné, no dotvára to jeho celkovú atmosféru. Podľa rovnomennej knihy Laury Kasischke ho umne natočil Gregg Araki. Režíroval už ďalších jedenásť filmov, no za zmienku z nich stojí iba Mysterious Skin spred desiatich rokov. White Bird in a Blizzard je preňho úspechom, ktorý by mohol lepšie usmerniť jeho dávno rozbehnutú kariéru. Z minimálneho rozpočtu vyťažil oku lahodiaci film, ktorý pokračuje v tradícii podobných nezávislých snímok a ponúka pár netradičných kompozícii či sýtych farieb, akým sa hollywoodsky mainstream zväčša vyhýba.

Iba 23 ročná Shailene Woodley si postupne buduje úspešnú kariéru a formuje sa z nej druhá Jennifer Lawrence. Prvý krát nás výraznejšie upútala v The Spectacular Now a rok 2014 bol pre ňu mimoriadne úspešný. Okrem White Bird excelovala aj v populárnej romantickej dráme The Fault in Our Stars a má vlastný franchise Divergent, kde hrá silnú mladú ženu v dystopickom svete, ktorá sa vzoprie totalitnému režimu (podobnosť s Hunger Games čisto náhodná). V mnohom je však práve White Bird in a Blizzard jej najzaujímavejšia a najodvážnejšia úloha. Okrem toho, že sa v tak mladom veku podujala na niekoľko nahých scén, hrá promiskuitnú tinedžerku, aké nám filmy neponúkajú veľmi často. Trúchli síce za matkou, no nevidíme tu štandardné smútenie či deprimovaný pubertálny vzdor. Scenár jej ponúka dostatok priestoru a chopila sa ho viac než schopne. Jediný, kto ju môže vo filme zatieniť je jej o niečo staršia kolegyňa.

Eva Green podáva výborný výkon vo vedľajšej úlohe Eve Connor. Kedysi bola krásna mladá žena s budúcnosťou, no rokmi sa zmenila na znudenú harpiu, pre ktorú je rutina rodinného života peklom. Intenzívne opovrhuje svojim manželom, dcére závidí mladosť a vzťah so susedom Philom, pred návštevami robí zahanbujúce scény a nemá problém pred Kat proklamovať absenciu lásky k rodine. Jej výstupy pozorujeme prostredníctvom flashbackov, ktoré nám Kat ponúka v rámci jej rozprávania a terapie u psychologičky. Aj keď je pohľad na Eve jednostranný, nechýba v ňom trocha objektivity. Bolo by ľahké ju nenávidieť a povedať si, že Connorovcom je bez nej lepšie, no na druhej strane treba mať pre jej úpadok aj porozumenie. To, čo Eve v skutočnosti nenávidí, je ona sama, a neprežitý život, ktorý vymenila za možnosť mať rodinu. No odišla z tohto života len tak preč alebo je je za jej zmiznutím čosi viac?

V spoločnosti týchto herečiek sa vo filme predstavuje aj neznámy Christopher Meloni v úlohe otca rodiny, ktorý striedavo pôsobí ako trtko, sympaťák a hrozivý muž. Zašlý akčný hrdina Thomas Jane hrá drsného detektíva, ktorý ako ostrieľaný policajt a bývalý mariňák videl už všetko zlo tohto sveta a nebojí sa o tom porozprávať po sexe. Shiloh Fernandez hrá Katinho priateľa Phila, a aj keď občas pôsobí ako nepodarená kombinácia Jamesa Deana s Robertom Pattinsonom, jeho postava skrýva určité tajomstvá, ktoré dokázal zakomponovať do svojho hereckého prejavu. Katina matka mala oňho vždy záujem, či už to bola príťažlivosť alebo závisť, a tak ho musíme aspoň trochu upodozrievať v prípade jej zmiznutia.

Sotva môžme White Bird in a Blizzard nazvať detektívkou a na pomenovanie thriller nemá dostatok napätia. Napriek tomu sa však tento rôznorodý film obtiera o tieto žánre a do repertoára pridáva aj psychologickú drámu či film o dospievaní. Tón filmu sa tiež mení, od absurdne vtipného až po smrteľne vážny, a tak nie je možné White Bird in a Blizzard nijako zaškatuľkovať. Každopádne zanecháva silný dojem a aj keď príbeh ako taký nepatrí medzi tie najoriginálnejšie, jeho spracovanie nás drží v plnej pozornosti. Po hodine a pol však prichádza náhly záver deja, ktorého vyvrcholenie sa udialo akoby z ničoho nič a medzi rečou. Našťastie je tento nie celkom podarený koniec okorenený o jeden záverečný zvrat, ktorý prekvapí a dodá udalostiam nový rozmer. To ale predsa nebudeme prezrádzať.

POZRI TRAILER TU

Hodnotenie: 68%

Rank (hodnotenie príspevku): - -34 +