Recenzia - CHILD 44 / Dieťa číslo 44

CHILD 44 / Dieťa číslo 44

CHILD 44

Réžia: Daniel Espinosa
Hrajú: Tom Hardy, Gary Oldman, Noomi Rapace, Jason Clarke, Joel Kinnaman, Fares Fares, Vincent Cassel, Josef Altin, Paddy Considine, Nikolaj Lie Kaas, Ned Dennehy, Vlastina Svátková, Zdeněk Bařinka, Jaromír Nosek, Jana Stryková, Petr Vaněk, Mark Lewis Jones, David Bowles, Sonny Ashbourne Serkis, Charles Dance, Petra Navrátilová, Marie Jansová, Karel Dobrý, Barbora Lukešová, Hana Frejková, Magda Weigertová, Petra Lustigová, Kristýna Leichtová, Ondřej Malý, Václav Jiráček, Ondřej Volejník, Jan Antonín Duchoslav, Robert Jašków, Lukáš Jůza
Premiéra: 15.04.2015
Krajina: USA, Veľká Británia, Česko, Rumunsko
Žáner: dráma, thriller

Kriminálny thriller Dieťa 44 nie je ani napínavý, ani veľmi detektívny. Namiesto vyšetrovania vrážd detí, ktoré sľuboval trailer, však prináša niečo zaujímavejšie a hodnotnejšie.

Vojnový hrdina Lev Demidov (Tom Hardy) pracuje začiatkom 50. rokov ako vyšetrovateľ Ministerstva štátnej bezpečnosti, predchodcu KGB. Syna jeho kolegu a kamaráta Alexeja nájdu zavraždeného, no stalinovská propaganda popiera, že by v Sovietskom zväze existovali vrahovia, a tak je smrť zamaskovaná ako nehoda. Levovu ženu Raisu (Noomi Rapace) medzitým udá jeden z mužov, ktorých Lev dolapil (Jason Clarke v malej úlohe), a tak ho prepúšťajú zo služby a obaja odchádzajú do vyhnanstva do malého industriálneho mesta. Tu sa však objaví ďalšia mŕtvola malého chlapca a Lev sa rozhodne úmrtia vyšetriť za každú cenu. Jeho bývalý kolega Vasili (Joel Kinnaman) mu však ide po krku a v Sovietskom zväze 50. rokov si nik nemôže byť istý, kedy si poňho príde polícia.

Film na motívy románu Toma Roba Smitha natočil Daniel Espinosa, pôvodom švédsky režisér, ktorý už natočil zo dva zabudnuteľné americké filmy. Dieťa 44 bude jeho doteraz najlepší film, no žiaľ napriek veľkému potenciálu ani tento sa nevydaril tak, ako sa mohol. Časť viny nesie zavádzajúci marketing, ktorý film prezentoval ako detektívku a tým pádom diváka v očakávaní tohto žánru nevyhnutne sklame. Prípad zavraždených detí je v skutočnosti relatívne nepodstatný a Lev ho s pomocou veliteľa milície (Gary Oldman v malej úlohe) pomerne rýchlo vyrieši. Všetko podstatné a pútavé vo filme sa zavraždených detí vlastne netýka.

Child 44 zobrazuje bezútešný svet tvrdého stalinizmu, v ktorom môže kohokoľvek zatknúť štátna polícia bez udania dôvodu. Zobrazuje svet, v ktorom nevinní ľudia nemajú inú možnosť ako udať iných nevinných ľudí a nikto si nemôže byť istý, či ho nesledujú alebo neodpočúvajú. Ak sa človek v tomto svete dostane na mušku režimu, môžu ho presťahovať na odľahlé miesto, poslať do gulagu, prípadne popraviť bez riadneho procesu. Je to časť ruských dejín, na ktorú iste nie sú veľmi hrdí ani najväčší sympatizanti komunistického režimu a Dieťa 44 ju veľmi dobre predstavuje širokej verejnosti. Neistota ľudí a ideológia mocných zohrávajú vo filme hlavnú úlohu a azda by bolo lepšie, keby sa dej nezdržoval prípadom vrážd, ale radšej sa ešte väčšmi sústredil na osudy postáv zachytených vo víre týchto udalostí. Veď Lev je poverený vyšetrovať vlastnú manželku a ocitá sa v beznádejnej situácii, ktorá je omnoho zaujímavejšia a dramatickejšia než detektívny príbeh, ktorý sme od filmu čakali.

Herecké výkony v hlavných úlohách sú tak kvalitné, ako by sme od týchto hercov očakávali, no naprieč filmom sa tiahne jedna veľká kozmetická chyba. Child 44 sa občas stáva hitparádou falošných ruských prízvukov a keďže je celý film v angličtine a bez ruských hercov, nenachádzame pre toto rozhodnutie žiadne opodstatnenie. Najlepšie to zvláda Hardy, ktorého Lev vykonáva špinavú prácu pre režim, no stále v ňom tlie morálnosť a zmysel pre spravodlivosť. Je to zaujímavá postava antihrdinu, ktorý napáchal množstvo zla, no bojuje proti ešte väčšiemu, keď sa systém obráti proti nemu. Hardy v podstate zatiaľ nemá vo svojej filmografii rolu, za ktorú by sa musel vyslovene hanbiť, a aj v Dieťa 44 predvádza svoj talent. Podobne je na tom aj Noomi Rapace, ktorej Raisa je oveľa komplikovanejšia a vypočítavejšia postava, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Rapace ju hrá skromne a o to viac prekvapí v určitých momentoch, no postupne Raisa stráca svoju jedinečnosť a akoby z ničoho nič začína s Levom intenzívne spolupracovať na jeho krátkom vyšetrovaní, aj napriek konfliktom, ktoré medzi sebou majú.

Medzi vedľajšími postavami vyzdvihneme Joela Kinnamana, ktorý hrá zbabelého a podrazáckeho Vasiliho s oduševnenosťou, ktorá nás má presvedčiť o jeho zle. Ani na chvílu sa nesnaží postave dodať iný než negatívny rozmer, až Vasili pôsobí skôr ako metafora režimu a jeho nečestných hráčov, než reálny človek. Skúsený Gary Oldman, ktorý sa už delil o plátno s Hardym vo výbornom Tinker Taylor Soldier Spy, má príliš malú úlohu, aby sa dokázal výraznejšie zapísať do povedomia, čo je škoda, pretože keby bolo Dieťa 44 pravou detektívkou, zohral by v prípade oveľa väčšiu rolu. Bol akoby obsadený do filmu, ktorý nakoniec nenatočili. Malé úlohy stvárnili aj spomínaný Jason Clarke, ktorý ani náhodou nepresvedčí v úlohe Rusa, a tiež francúzsky herec Vincent Cassel, ktorý sa za posledných pár rokov vypracoval, no v tomto filme má minimálny priestor a hrá opäť skôr klišé, než ozajstnú postavu.

Dieťa 44 je pochmúrne bezfarebný film o rovnako pochmúrnom a bezfarebnom historickom období, a jeho zobrazenie ťažkých pomerov je pre diváka prínosnejšie, než za vlasy pritiahnuté odhalenie vraha. Pozrite si tento film, ak vás zaujíma pomerne netradičný a drsný pohľad na ZSSR. Ak chcete vidieť dobrú detektívku, nenechajte sa oklamať a pozrite si iný film.

Pre trailer klikni: TU!

Hodnotenie: 70%

Rank (hodnotenie príspevku): - -37 +