Recenzia - Nemáš čo pozerať? Recenzia + trailer: The Lookout (2007)

Nemáš čo pozerať? Recenzia + trailer: The Lookout (2007)

The Lookout

Réžia: Scott Frank
Hrajú: Joseph Gordon-Levitt, Jeff Daniels, Matthew Goode, Isla Fisher, Carla Gugino, Bruce McGill, Alberta Watson, Alex Borstein, Laura Vandervoort, Morgan Kelly, Tinsel Korey, Janaya Stephens, Sergio Di Zio
Premiéra: 30.03.2007
Žáner: dráma, krimi, thriller

Kriminálna dráma The Lookout je netradičný pohľad na bankovú lúpež prostredníctvom mentálne postihnutej postavy, ktorú bravúrne zahral Joseph Gordon-Levitt.

Stredoškolská hokejová hviezda Chris (Joseph Gordon-Levitt) spôsobí tragickú nehodu, pri ktorej umrú dvaja kamaráti, jeho krásna priateľka príde o nohu a on utrpí vážne poranenie mozgu, po ktorom ostane mentálne postihnutý. Po štyroch rokoch rehabilitácie žije so slepým spolubývajúcim Lewisom (Jeff Daniels) a jeho prostá existencia spočíva v navštevovaní špeciálnej školy a práci nočného upratovača v banke. Jedného dňa ho osloví Gary (Matthew Goode), ktorý tvrdí, že ho pozná zo školy, a s pomocou atraktívnej Luvlee (Isla Fisher) ho presvedčia, aby im pomohol vykradnúť banku, v ktorej pracuje.

The Lookout predstavuje zaujímavé spojenie charakterovej drámy s thrillerom o bankovej lúpeži. Aj keď je tento zločin centrálnym bodom v celom deji, prvé husle hrá najmä Chris a jeho nešťastný príbeh. Scenár napísal Scott Frank, autor filmov Minority Report, Out of Sight, či The Wolverine. Jeden čas okolo jeho scenára krúžili Sam Mendes a David Fincher, no obaja projekt opustili film tak ostal v rukách jeho autora. The Lookout sa stal Frankovým režisérskym debutom a prejavil v ňom výborné schopnosti miešať žánre, vytvárať drámu aj napätie, či dostať zo svojich hercov maximum. Film má aj pár vizuálnych predností, za zmienku stojí najmä takmer poetický úvod, v ktorom vidíme okolnosti spomínanej autonehody.

Joseph Gordon-Levitt sa výborne vžil do postavy mladého muža s poškodením mozgu. Má problém chronologicky si spájať súvislosti, neslúži mu krátkodobá pamäť a spolieha sa na poznámkový blok, kam si zapisuje všetko podstatné. Má nechápavý výraz tváre, ktorý Gordon-Levitt docielil tým, že počas natáčania málo spal a navyše sa unavoval aj posilňovaním. Spoznal aj niekoľko obdobne postihnutých ľudí a pozoroval ich správanie, vďaka čomu dokázal podať veľmi presvedčivý výkon. Napriek postihnutiu je jeho zdanlivo jednoduchá, až detinská postava v skutočnosti veľmi komplikovaná. Chris má samozrejme výčitky svedomia za hlúpu nehodu, ktorú spôsobil, a každý deň navštevuje poľnú cestu, kde v tú osudovú noc narazil do odstaveného kombajnu. Aj keď ostal po nehode zaostalý a stal sa z neho upratovač v chránenej dielni, má ambície zlepšovať sa. Šéfa v banke presviedča, aby mu dovolil zaučiť sa za pokladníka a s Lewisom snívajú o vlastnej reštaurácii. Postihnutie mu však bráni v rozlete a ostáva osamelý, bez šťastia a bez lásky. Jeho príbeh sa v priebehu filmu rozvíja postupne a The Lookout sa neženie do svojej akčnejšej, lúpežnej časti kým nám poriadne nepredstaví Chrisa.

V Chrisovom mierumilovnom, priam submisívnom správaní nastáva zlom, keď sa s ním dá do reči Gary. Matthew Goode je výborný v úlohe manipulatívneho muža, ktorý za pomoci svojho šarmu a vhodne zvolených slov postupne nahlodáva Chrisovu krehkú myseľ. Prebúdza v ňom spiaci vzdor voči Lewisovi a najmä voči svojmu otcovi, ktorý sa hanbí za synove postihnutie a podceňuje ho. V jeho manipulácii pomáha aj atraktívna Luvlee, ktorá pristupuje ku Chrisovi ako k normálnemu mužovi a úspešne ho zvádza. Divákovi je od začiatku jasné, o čo im ide, no Chris tieto súvislosti dlho nechápe a tak sa The Lookout môže stať až frustrujúci, pretože Frank nás najprv donútil zaujímať sa o svoju hlavnú postavu a potom nám ukazuje, aký je bezbranný a bez poňatia o tom, čo sa naňho chystá. Vďaka dobrej charakterizácii Chrisa nie len ľutujeme, ale sme aj veľmi zvedaví, ako film nakoniec dopadne.

Okrem Matthewa Goodea, ktorý sa postupne stáva pozoruhodným hercom (pamätný je z Watchmen a Stoker, vraj stojí za to aj v nadchádzajúcom The Imitation Game) ešte vo vedľajšej úlohe exceluje aj Jeff Daniels. Úlohy nevidiaceho sa zhostil s podobnou vervou ako jeho mladší kolega Gordon-Levitt. Počas prípravy na úlohu trávil čas v centre pre nevidiacich a tento handycap stvárňuje hodnoverne. Jeho postava múdreho povzbudivého staršieho muža je však mierne klišé a zachraňuje ju len Lewisov zaujímavý príbeh ako oslepol. Z vedľajších postáv je potom ešte nutné spomenúť dobromyseľného policajta Teda, ktorý chodí každý večer navštíviť Chrisa do banky, kým upratuje. Aj keď spočiatku tiež pôsobí ako klišé neschopného malomestského zástupcu šerifa, počas jednej prestrelky preukáže prekvapivo chladnú hlavu a stúpa v našich očiach.

The Lookout je netradičný film o bankovej lúpeži, ktorý rúca žánrovú formulku podobných heist filmov tým, že sa zameriava predovšetkým na dramatický príbeh postihnutého mladého muža. Film osloví príbehom, hereckými výkonmi aj spracovaním, a je na počudovanie, že od roku 2007 sa naňho prakticky zabudlo.

Trailer:

Zdroj: filmy.kobalt.sk

Hodnotenie: 70%