Recenzia - Recenzia: INSIDIOUS: CHAPTER 3 + TRAILER

Recenzia: INSIDIOUS: CHAPTER 3 + TRAILER

INSIDIOUS: CHAPTER 3

Réžia: Leigh Whannell
Hrajú: Lin Shaye, Leigh Whannell, Angus Sampson, Dermot Mulroney, Stefanie Scott, Steve Coulter, Hayley Kiyoko, Corbett Tuck, Tom Fitzpatrick, Ele Keats, Ruben Garfias, James Wan
Premiéra: 28.05.2015
Žáner: Horor

Prequel jedného z top hororov nás prichádza opäť strašiť tými istými trikmi a ukazuje aj minulosť jednej vedľajšej postavy. Insidious: Kapitola 3 je film, ktorý sme nepotrebovali vidieť, ale jeho sledovanie nebola úplná strata času.

Mladá Quinn Brenner (Stefanie Scott) chce kontaktovať svoju zosnulú matku. Niekto jej odporučil Elise Rainier (Lin Shaye), no ona už s prácou média skončila a nie je príliš ochotná pomôcť. Quinn sa však zahrávala so spirituálnym svetom aj na vlastnú päsť a namiesto matky kontaktovala démona v podobe starého muža s dýchacou maskou. Ten ju terorizuje v byte, kde býva so zaneprázdneným otcom a mladším bratom. Keď ju zrazí auto a ostáva pripútaná k posteli, pred desivým démonom nemôže uniknúť. Jej otec Sean (Dermot Mulroney) nakoniec zavolá dvojicu vyháňačov duchov. Poradia si však s takým mocným démonom, alebo sa Elise bude musieť vrátiť z dôchodku?

Narozdiel od prvých dvoch dielov, ktoré sa sústredili na rodinu Lambertovcov a ich syna, ktorý v snoch navštevoval spirituálny svet, Insidious: Kapitola 3 predstavuje novú rodinu a zaujímavý koncept nočného astrálneho cestovania vymieňa za úplne obyčajné strašenie v dome. Ako prequel nám predstavuje minulosť Elise a vysvetľuje, prečo znovu robí médium a ako sa dala dokopy s dvoma mladými, polo-amatérskymi exotmi. Ťažko povedať, či skalní fanúšikovia Insidious napäto čakali na tieto odhalenia, no nám príde rozvoj takejto vedľajšej postavy skôr nepotrebný. Elise je to jediné, čo spája Kapitolu 3 s predošlými dvoma filmami, a nás by skôr zaujímali Lambertovci, ako ona. Film však napísal (a debutovo aj režíroval) Leigh Whannell, autor predošlých dvoch dielov, a rešpektujeme jeho chuť rozvinúť zo svojho sveta práve tento príbeh. Sympatická vec na Insisidious je minimálne to, že si zachováva jedného tvorcu.

Jediný ako tak známy herec v Insidious: Kapitola 3 je Dermot Mulroney, ktorý hrá spočiatku nesympatického a večne zaneprázdneného otca. Po smrti manželky jeho domácnosť upadá a spolieha sa na dcéru Quinn, že sa bude starať o mladšieho brata, kým pracuje. Kazí tým Quinnine ambície stať sa herečkou, za čo ho spočiatku nenávidí. Mulroney je v niektorých scénach kŕčovitý, v iných to zas s hraním preháňa. Jeho výkon je odfláknutý a rušivý ešte viac než Stefanie Scott, ktorá predošlému detskému hrdinovi v podaní talentovaného Ty Simpkinsa nesiaha ani po päty. Jej postava sa vyrovnáva so smrťou matky po svojom a rozvíja ústrednú tému, ktorá sa tiahne naprieč celým filmom. Tretie Insidious je najmä o strate a o tom, ako sa s ňou vyrovnáme a pohneme sa ďalej. Kým u Brennerovcov ide o stratu matky, Elise smúti za zosnulým manželom a jednému obyvateľovi bytovky umrie po 52 rokov manželstva jeho žena. Do hororu sa tak votrela dramatická tematika, ktorá tu síce nie je úplne od veci, no niekedy sa Whannell sústreďuje na emócie až to takej miery, že možno by mal radšej vyskúšať natočiť aj iný žáner ako horor.

Niet pochýb o tom, že Insidious: Chapter 3 vystraší obecenstvo. Má niekoľko viac či menej predvídateľných “lakačiek” a keďže má Quinn dolámané obe nohy, zahráva sa aj s desivou predstavou, že pred démonom doslova nemôže utiecť. Na druhej strane má aj pár logických dier, ktoré môžu obecenstvo vytrhnúť z príbehu. Napríklad démon vždy za sebou zanecháva slizké čierne šlapaje, no v jednom podstatnom momente, keď zaútočí na Quinn v jej izbe, sa na šlapaje zrazu úplne zabudne a Quinn nemá dôkaz, že sa to naozaj stalo. V iných scénach robia postavy výrazný hluk, no nik zo susedov v bytovke sa vôbec neozve. O tom, že v závere filmu by mala byť Quinn v mukách kvôli jej nohám (ktoré si v momente posadnutia démonom ešte viac dochráme), ani nebudeme hovoriť. Happy end predsa vyžaduje úsmev, aj keď úplne nelogický.

Insidious: Kapitola 3 nie je žiadne Insidious, no nie je to ani taký zlý film, že by poškvrnil reputáciu celej série. Je to pokračovanie, respektíve prequel, ktorý ste nevedeli, že potrebujete, no Hollywood vám ho aj tak poskytol. Za cenu lístka do kina asi nestojí, no dokáže spríjemniť nudný večer, obzvlášť ak sa radi bojíte tým typicky americkým spôsobom. Démoni a spirituálne médiá sú momentálne v kurze a na vyľakanie diváka stačí v podstate veľmi málo, takže tento film poľahky spĺňa svoj účel a hádam už aj uzatvára túto sériu.

Trailer:

Rank (hodnotenie príspevku): - -57 +