Recenzia - Recenzia: AVENGERS: AGE OF ULTRON

Recenzia: AVENGERS: AGE OF ULTRON

AVENGERS: AGE OF ULTRON

Réžia: Joss Whedon
Hrajú: Chris Evans, Chris Hemsworth, Robert Downey Jr., Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Samuel L. Jackson, Cobie Smulders, James Spader, Aaron Taylor-Johnson, Elizabeth Olsen, Thomas Kretschmann, Don Cheadle, Hayley Atwell, Paul Bettany, Andy Serkis, Stellan Skarsgård, Idris Elba, Anthony Mackie, Lou Ferrigno, Chelsea Li, Julia Krynke, Claudia Kim, Julie Delpy, Stan Lee, Henry Goodman, Linda Cardellini, Josh Brolin
Premiéra: 13.04.2015
Žáner: akčný, dobrodružný, sci-fi

Najmocnejší hrdinovia sveta sa dostanú do problémov, keď Tony Stark (Robert Downey Jr.) s pomocou Bruca Bannera (Mark Ruffalo) vytvoria umelú inteligenciu menom Ultron (James Spader). Mal chrániť svet, no obráti sa proti nemu a s armádou robotov chystá plán na vyhubenie ľudstva. Iron Man, Hulk, Thor (Chris Hemsworth), Kapitán Amerika (Chris Evans), Black Widow (Scarlett Johansson) a Hawkey (Jeremy Renner) musia zastaviť Ultrona a jeho dvoch kumpánov Quicksilvera (Aaron Taylor-Johnson) a Scarlett Witch (Elizabeth Olsen), než bude neskoro.
Vek Ultrona začína in medias res a jeho úvodná akčná sekvencia, ktorá štartuje dej celého filmu, nadväzuje na kratučkú scénku, ktorá mala cez titulky posledného Kapitána Ameriku navnadiť skalných fanúšikov na ďalšie pokračovanie. V nej istý zloduch menom Barón Strucker experimentoval s Lokiho žezlom z prvých Avengers a väznil dvoch súrodencov v klietke. Whedonov scenár síce nakoniec všetko vysvetlí a vovedie do deja aj tých, ktorí už na túto scénku zabudli, no i tak je zrejmé, že po jedenástich filmoch v takzvanom Marvel Cinematic Universe už tvorcovia neberú moc ohľad na nezaujatého diváka, ktorý nesleduje všetky ich trháky poctivo. Mnohé dialógy odkazujú na dej minulých filmov a na krátke okamihy sa tu objavujú aj staré postavy, aby Vek Ultrona čo najviac prepojili so všetkým, čo mu predchádzalo. A toto silné previazanie na ostatné Marvel filmy je zároveň silnou stránkou aj prekliatím. Avengers: Age of Ultron predstavuje vyvrcholenie snahy vytvoriť rozsiahly a rozmanitý svet, no zároveň sa od predošlých filmov ničím neodlišuje a občas pripomína skôr kolekciu superhrdinských momentov, ktoré chceli fanúšikovia vždy vidieť, než celistvé dielo.
Aj keď má film množstvo bombastických momentov, pamätné sú v Avengers: Age of Ultron najmä žarty, vtipné dialógy a vizuálne gagy. Marvel vždy do svojich filmov vnáša humor na odľahčenie a Whedon ním naozaj nešetril. Či už ide o maličkosti, ako nadržané vedkyne, ktoré si nenápadne robia selfie s Tonym Starkom, alebo vtipy tiahnúce sa celým filmom, ako keď si všetci doberajú Kapitána Ameriku, lebo upozornil Tonyho nech nenadáva, tieto momenty sú to, čo drží našu pozornosť najviac. Dokonca aj vo veľkej bitke podráždeného Hulka s Iron Manom v obrovskom špeciálne prispôsobenom obleku sú najpamätnejšie práve jej vtipné časti, nie to, ako sa dve digitálne postavy mlátia v anonymnom africkom meste. A to niečo vypovedá o tom, ako sme už presýtení akciou, ktorú sme v podstate videli už miliónkrát. Digitálne efekty, explózie a ničenie prestávajú v komiksových filmoch ohurovať. Našťastie, Vek Ultrona vie ponúknuť aj čosi viac. Popri vtipoch sa naša pozornosť sústreďuje aj na samotné postavy, z ktorých niektoré tu dostali naozaj veľký priestor na rozvoj.
oss Whedon si je očividne vedomý toho, že Hawkey a Black Widow (alias Clint a Nataša) sú v podstate smiešne zbytočné postavy. V tíme, ktorí zahŕňa monštrum, boha, či super vojaka, sú dvaja obyčajní ľudia, z ktorých jeden strieľa z luku a druhá dobre vyzerá, naozaj len do počtu. Obratne nás teda presviedča o opaku tým, že tieto postavy rozvíja a dáva im aj iné úlohy ako len účasť v akcii. Z Clinta sa konečne stala ucelená postava a okrem jeho rodiny spoznávame aj jeho osobnosť a vidíme ho v trochu reálnejšom svetle – ako muža, ktorý sa snaží pomôcť, a občas ho to riadne unavuje. Spoznávame tiež Natašinu minulosť a z jej postavy sa čoraz viac stáva ľudská bytosť, čo Scarlett Johansson dokáže zužitkovať do najlepšieho hereckého výkonu z filmu. Sekunduje jej Mark Ruffalo, ktorého Bruce Banner tiež dostáva viac priestoru a ich spoločné interakcie patria k najkrajším a najdramatickejším momentom filmu.
Avengers: Age of Ultron nám okrem plejády starých známych predstavuje aj štyri nové postavy. Súrodenci Pietro a Wanda (alias Quicksilver a Scarlett Witch) sú siroty, ktoré vplyvom Struckerových experimentov so žezlom získali špeciálne schopnosti. Ak je niekomu rýchlo bežiaci Quicksilver povedomý, je to tým, že odlišná verzia tejto postavy bola aj v X-Men: Days of Future Past, kde tvorcovia zobrazili jeho schopnosti o niečo efektnejším spôsobom. Vo Veku Ultrona si opäť z Quicksilvera zapamätáme najmä pár vtipných momentov. Jeho sestra Scarlett Witch má schopnosť ovládať výboje energie a zároveň vstupovať do mysle svojich obetí a strašiť ich vidinami. Vďaka tomu dokáže disfunkčných Avengerov položiť na kolená a vnuknúť im pochybnosti o ich poslaní, minulom živote, či budúcnosti.
Ďalšou novou postavou je samozrejme titulný Ultron, ktorého Tony Stark stvoril s dobrým úmyslom, no rýchlo sa to obrátilo proti nemu. Ultron chce vyhubiť ľudstvo, pretože chce do sveta priniesť mier a vývoj. Ak táto veta nedáva príliš veľký zmysel, nevadí. Ultron tento hmlistý motív zopakuje toľkokrát, až mu uveríme. Z radu marvelovských zloduchov, ktorých motívy nie sú vždy jasné alebo presvedčivé, je však Ultron najlepší. Predstavuje pre Avengerov skutočnú hrozbu a aj keď sa jedná o digitálneho lesklého robota, herec James Spader mu dokázal dať skutočného ducha. A samozrejme, opäť vie byť aj dosť vtipný. Jeho kontrastom je hrdina Vision (Paul Bettany). Vek Ultrona s touto postavou zašiel hlboko do sféry komiksovej fantázie a jeho pôvod či význam sú síce vo filme omieľané dokola, no i tak trochu nepochopiteľné. Ultron ho vytvoril s pomocou drahokamu skrytého v Lokiho žezle, super pevného kovu, ktorý ukradol v Afrike, a stroja, ktorý regeneruje tkanivo. Mala to byť nová, lepšia forma života, no Avengeri ho včas získali na svoju stranu a tak je z neho dobrák s dôležitým kameňom zasadeným do čela. Je to komplikované, ale to nevadí. Vision vyzerá skvele a má pár cool momentov (z ktorých najlepší je zase humorný).

Hodnotenie: 79%

Rank (hodnotenie príspevku): - -41 +