Recenzia - Recenzia: MAD MAX: FURY ROAD

Recenzia: MAD MAX: FURY ROAD

MAD MAX: FURY ROAD

Réžia: George Miller
Hrajú: Tom Hardy, Charlize Theron, Nicholas Hoult, Hugh Keays-Byrne, Rosie Huntington-Whiteley, Zoë Kravitz, Riley Keough, Josh Helman, Nathan Jones, Megan Gale, Angus Sampson, Abbey Lee, John Howard, Courtney Eaton, Richard Carter,
Premiéra: 07.05.2015
Krajina: Austrália, USA
Žáner: sci-fi, akčný, dobrodružný, thriller

Austrálsky režisér George Miller sa triumfálne vracia k svojmu najznámejšiemu výtvoru. Štvrté pokračovanie Mad Max: Zbesilá cesta je audiovizuálna akčná bomba, ktorú treba vidieť na čo najväčšom plátne.

Post-apokalyptický púštny svet patrí šialeným. Bývalý policajt Max Rockatansky (Tom Hardy) je muž ovládaný inštinktom prežiť a tak hneď v úvode filmu na svojom upravenom aute uteká pred kolónou zbesilých ľudí. Zajmú ho však a odvlečú na miesto zvané Citadela, kde znetvorený Immortan Joe vládne armáde polomŕtvych albínov a zúfalo smädným masám káže svoje zvrátené náboženstvo. Každý v Citadele má svoju úlohu, od žien, z ktorých Joe dojí materské mlieko, až po zajatého Maxa, ktorého používajú na transfúzie krvi pre zoslabnutých vojakov. Joe vysiela Imperátorku Furiosu (Charlize Theron) na zásobovaciu misiu do spriateleného mesta, no Furiosa svoj konvoj obrnených vozidiel odkloní z trasy. Zradila Joea a oslobodila ženy z jeho háremu. Joe za ňou vysiela všetky svoje sily a tak sa začína obrovská naháňačka smrtonosných áut a cesta za vykúpením.

Scenárista a režisér George Miller prerazil do sveta s nízkorozpočotovým Mad Max ešte v roku 1979. Titulnú postavu vtedy samozrejme stvárnil Mel Gibson a nebolo tomu inak ani v slávnejšom pokračovaní Road Warrior a menej populárnej trojke Beyond Thunderdome. Plány natočiť štvorku existovali dlhé roky, no osud tomuto filmu neustále hádzal polená pod nohy. Točiť sa malo už v roku 2001, no 11. september skomplikoval produkciu a Miller prišiel o drahocenný čas aj o štvrtinu rozpočtu. Namiesto Fury Road teda spravil diametrálne odlišný film Happy Feet, za ktorý získal aj Oscara. Potom prišiel škandál s opitým Melom Gibsonom a ako persona non grata Hollywoodu už nemohol hrať hlavnú úlohu v takom veľkofilme. Nahradiť ho mal Heath Ledger, no žiaľ filmu sa nedožil. Potom Miller do úlohy Maxa obsadil svoju ďalšiu voľbu Toma Hardyho a už začal projekt vyzerať sľubne. Natáčať sa malo v austrálskej púšti, no zrazu prišli rekordné historické dažde a pustatina rozkvitla. Ale Fury Road je nezastaviteľný projekt a ani vrtochy matky prírody nezabránili jeho zrodu. Produkcia sa skrátka presunula do Afriky.

Film bol koncipovaný ako jedna kontinuálna naháňačka, počas ktorej sa postupne odvíja dej, a tento atypický prístup k rozprávaniu príbehu ostal do veľkej miery zachovaný vo finálnom diele. Fury Road je takmer non-stop akcia, no nie je to len bezhlavá zmes výbuchov a strieľania. Miller dáva hlavným postavám určitý rozmer, občas akciu spomalí či na chvíľu úplne zastaví a dokonca do scenára skrýva aj sociálny komentár. Svet Mad Maxa je svet zničený vojnami a sužovaný nedostatkom ropy. Táto téma ešte v prvom filme vzišla z ropnej krízy a odvtedy neprestala byť aktuálna. Fury Road sa však od tejto problematiky trochu odkláňa a za hlavné témy si vyberá nedostatok vody a otroctvo. Natáčanie prebehlo síce už v roku 2012 (film mal problémy aj vo fáze postprodukcie a došlo k mnohým zdržaniam), no predsa je dnes mimoriadne aktuálny. Kaliforniu momentálne sužuje čoraz urgentnejšie sucho, ktoré tento štát môže dostať do podobných problémov, aké vidíme vo Fury Road, kde Joe umierajúcim ľuďom odpúšťa trochu vody a sleduje ich, ako sa o ňu bijú. Podstatnejšie je ale vo filme otroctvo, osobná sloboda, nútené práce a najmä postavenie žien, obchodovanie s bielym mäsom, či podobné “ľahšie” témy. Mad Max je síce testosterónová zábava, no zároveň je to prekvapivo feministický film.

Imperátorka Furiosa sa radí medzi silné ženské postavy porovnateľné s Ellen Ripley z Alien a ufúľaná, krátkovlasá Charlize Theron ju nemálo pripomína. V podstate ona zohráva hlavnú úlohu a aj keď Max je samozrejme vo filme podstatný, v deji plní skôr podpornú funkciu. V podstate ak by sme mali niečo Zbesilej ceste vytknúť, je to práve nedostatok Maxa. Je to mĺkvy, asketický nomád, ktorého prenasledujú duchovia násilnej a tragickej minulosti, takže Hardy je v mnohom obmedzený len na zamračené výrazy tváre a hĺbavé pohľady do diaľky. Je to pasívny akčný hrdina, ktorý je unavený a váha nad tým, či sa má znovu snažiť niekomu pomôcť. Naproti tomu Furiosa je jednoznačne odhodlaná urobiť správnu vec, zachrániť mladé ženy a vrátiť sa späť do oázy obývanej ženami, odkiaľ ju v detstve uniesli. Film je predovšetkým o jej ceste za spásou a lepším životom, ktorý dúfa, že v šialenom svete dokáže nájsť. Spoločnosť im robí aj sfanatizovaný polomŕtvy albín Nux (Nicholas Hoult), ktorý chce hrdinsky umrieť v boji, aby sa dostal do Valhaly, ktorú mu sľubuje Immortan Joe. Postupne však otvára oči a prichádza na to, že žil v diktatúre šialenca.

Minulý rok na Comic-Cone zverejnili prvé zábery zostrihané do vizuálne prepychového traileru, ktorý ohúril filmový svet a navnadil aj tých, ktorí o Fury Road pochybovali. Bolo zrejmé, že sledovať tento film v kine bude skutočný zážitok, a George Miller nesklamal. Poctivo natočená akcia plná reálnych výbuchov, havárií a nebezpečných kaskadérskych kúskov neustále prekvapuje a hýbe krvou v žilách. Digitálnych efektov či práce so zeleným pozadím je vo filme minimum a pri niektorých scénach neostáva divákovi nič iné než žasnúť nad tým, že sa na niečo takéto celý štáb podujal. Akcia je pritom prehľadná a nekazí ju roztrasená kamera či príliš rýchle strihy. Aj sýte, štýlové farby vdychujú nový život do akčného žánru, ktorý sa za posledné roky stal obeťou trendu “temného realizmu” a každý nový záber na diváka priam vyskakuje z plátna, či už film sledujete v 3D alebo len v dvoch rozmeroch. (Mimochodom, sám Miller odporúča vidieť Fury Road v 3D, i keď chápe, že niektorým tento formát nesedí.) Miller a kameraman John Seale vytvorili živú novú estetiku, ktorá sa síce vizuálne úplne odkláňa od predošlých dielov, čím vzniká v sérii istý nesúlad, no tento detail je úplne nepodstatný, pretože Fury Road vyzerá tak dobre, že na všetko ostatné na dve hodiny zabudnete.

Mad Max je svet šialených kostýmov a ešte šialenejších áut a Fury Road opäť v tomto ohľade posúva latku. Furiosin obrnený kamión je v skutočnosti upravené tatrovka, no pod všetkými pridanými dielmi, kanónmi, motormi a karosériami túto československú klasiku nespoznáte. Vozidlá majú mierne sadomasochistický dizajn a splnia všetky očakávania fanúšikov série. Za zmienku stojí najmä veľké auto plné bubeníkov, reprákov a gitaristu ako vystrihnutého z Rammsteinu, či buginy s dlhými tyčami, na ktorých sa akrobati v plnej rýchlosti skláňali nad iné autá bez použitia špeciálnych efektov.

Pre niekoho bude tento film temná mužská fantázia, pre iných pestrý akčný gýč a niekto v ňom uvidí aj umenie. Mad Max: Fury Road stíha byť všetky tieto veci a ešte ďaleko viac. Je to pravý filmový zážitok, ktorého najlepšie momenty a najšialenejšie situácie bude divák ešte dlho rozoberať a s nadšením na ne spomínať.

Hodnotenie: 89%

Rank (hodnotenie príspevku): - -69 +