Recenzia: EX MACHINA

Réžia: Alex Garland
Hrajú: Alicia Vikander, Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Corey Johnson, Sonoya Mizuno, Chelsea Li, Deborah Rosan
Premiéra: 21.01.2015
Krajina: USA, Veľká Británia
Žáner: dráma, sci-fi

Do našich kín prišlo originálne komorné sci-fi Ex Machina, ktoré sa zaoberá umelou inteligenciou a otázkou ľudskosti. A nevieme si tento film vynachváliť.
Programátor Caleb (Domhnall Gleeson) vyhrá v práci súťaž, ktorá mu umožní vycestovať do odľahlého domu bohatého šéfa Nathana (Oscar Isaac). Ten v tajnosti vytvoril umelú inteligenciu a od Caleba chce, aby ju otestoval a preukázal, že má vlastnú vôľu. Caleb tak stretáva Avu (Alicia Vikander), robota s UI, a vedie s ňou dlhé konverzácie za účelom zistiť, či má skutočne vedomie alebo je len naprogramovaná. Postupne však začne byť jasné, že všetko nie je také, ako sa na prvý pohľad zdá. V dome dochádza k nevysvetliteľným výpadkom prúdu, Nathan skrýva tajomstvá a Caleb si prestáva byť istý, či ho manipuluje Ava alebo jej stvoriteľ.
V princípe Ex Machina predstavuje novú rozpravu o známej otázke umelej inteligencie a ľudskosti, ktorou sa vedecko-fantastický žáner zaoberá už dlhé desaťročia. Môže stroj cítiť alebo mať vlastné myšlienky? Ak áno, aké má práva a aké máme voči nemu povinnosti? Ak cíti, rozmýšľa a má vlastnú vôľu, nie je ako človek? Tieto otázky sa môžu zdať irelevantné vo svete, kde je umelá inteligencia len sen vývojárov, no dobré sci-fi vždy kladie otázky v širšom kontexte. V tomto prípade je to odveká otázka čo nás robí ľuďmi? Jeden z vrcholných momentov filmu prichádza v jeho druhej polovici, keď Caleb začne spochybňovať vlastnú ľudskosť a musí sa porezať aby videl, či bude naozaj krvácať. Ex Machina je veľkým prínosom pre žáner a na umelú inteligenciu sa nepozerá bombastickým, katastrofickým spôsobom, kedy sa UI obráti proti nám aby ovládla svet (viď Avengers). Je to skôr pútavá, miestami až filozofická rozprava a pod jej povrchom tlie dramatický príbeh o túžbe po živote aj napínavý film o úteku spod nadvlády vlastného tvorcu (viď Blade Runner).
Alex Garland, autor filmov 28 Days Later, Sunshine, či Never Let Me Go, napísal scenár k Ex Machina a debutovo ho aj sám režíruje. Prejavuje sa ako veľmi kompetentný režisér schopný z minimalistického prostredia a komorného príbehu vyťažiť maximum napätia a neistoty. Celý film sa odohráva v krásne navrhnutom modernom dome, ktorého strohý a elegantný interiér je v ostrom kontraste s divokou prírodou, do ktorej je zasadený. Chladné priestory podčiarkujú vypočítavosť a záhadnosť všetkých postáv a vytvárajú vizuálne pútavé javisko pre ich psychologické hry. Dej sa odohráva v priebehu jedného týždňa a každý deň v ňom predstavuje novú, neustále gradujúcu kapitolu, ktorá prináša čoraz viac neistoty a postupne odkrýva bizarné tajomstvá. Ex Machina je označovaný za sci-fi drámu, a aj keď spĺňa atribúty oboch týchto žánrov, má aj prvky záhadného, pomaly pečeného thrilleru. Garland do filmu vnáša množstvo náznakov a subtextu, ktoré vyžadujú opakované sledovanie filmu a odhaľovanie jeho mnohých vrstiev. Pomáhajú mu pri tom najmä traja výborní herci.
Oscar Isaac sa už dávno stal našim obľúbencom a v Ex Machina len potvrdzuje tento status. Hrá geniálneho programátora Nathana, ktorý už ako trinásťročný napísal kód pre internetový vyhľadávač a momentálne je z neho mega bohatý šéf obrovského IT impéria. (Podobnosť s Googlom, kde pracujú na vývoji umelej inteligencie, nebude asi náhodná.) Vo svojom odľahlom sídle na Aljaške prebýva len v spoločnosti japonskej slúžky, svojho robotického výtvoru a enormného množstva alkoholu. Jeho interakcie s Calebom sú občas humorné, no Nathan v ňom vytvára neistotu, ktorá sa vďaka Isaacovmu výbornému výkonu prenáša aj na diváka. Nedôverujeme jeho slovám a vidíme, že niečo skrýva. Mätie nás svojim alkoholizmom a posadnutosťou s fitness, ktoré nejdú obvykle ruka v ruke s genialitou, no možno je to len súčasť Nathanovej hry a spôsob, ako skryť svoje pravé motívy.
Domhnall Gleeson ako mladý programátor Caleb prichádza do Nathanového domu s entuziazmom. Objavuje tu neuveriteľného robota menom Ava a má za úlohu otestovať, či má skutočne umelú inteligenciu a vlastnú vôľu. Ava mu učarí a vytvorí sa medzi nimi puto, ktoré ho núti spochybňovať hranicu medzi človekom a strojom. Zároveň postupne odhaľuje, že v Nathanovom svete nie je všetko úplne v poriadku a stáva sa hráčom napätej hry. Gleeson svoju postavu v priebehu siedmych dní mení, akoby zostarol a zvážnel, a táto očividná zmena mu postupne dodáva na vážnosti. Z Caleba sa stáva súper Nathanovho intelektu a z Gleesona zas súper Isaacovho o niečo skúsenejšieho hereckého prejavu. Ktorý z nich je však vo filme lepší je irelevantné, pretože jednoznačnou hereckou hviezdou je v Ex Machina Alicia Vikander ako Ava.
Robot s ľudskou tvárou môže byť trochu nevďačná úloha, v ktorej sa musí herečka podrobiť potrebám špeciálnych efektov (ktoré sú, mimochodom, veľmi vydarené), no Vikander to zvládla bravúrne. Vyzdvihnúť treba jej výbornú reč tela a elegantné, strojené pohyby, vďaka ktorým sa jej priehľadné mechanické telo stáva mimoriadne realistickým a ako robot je veľmi uveriteľná. No z herečky ako takej vidíme a vnímame predovšetkým jej tvár, v ktorej nenápadným, priam minimalistickým spôsobom odráža celú škálu emócií. Vieme, že Ava je robot s UI, ktorého vedomie je predmetom skúmania, no keď na ňu hľadíme, sme si istí, že je v nej ľudskosť. Vníma to tak aj Caleb, no či môže Aviným prejavom náklonnosti skutočne veriť, je otázka pre tretie dejstvo filmu, ktoré nebudeme prezrádzať. Táto mladá švédska herečka však nepochybne podala pamätný výkon, ktorý bude pre ňu znamenať raketový vzostup slávy aj popularity, akú jej predošlé úlohy napríklad v The Fifth Estate či Seventh Son nezabezpečili.
Ex Machina je mimoriadne vydarené komorné sci-fi, ktoré svoj minimalistický dej vyvažuje veľkými myšlienkami, atmosférou a hereckými výkonmi. Ako originálne dielo scenáristu a teraz už aj režiséra Alexa Garlanda predstavuje svieži vánok v žánri plnom adaptácií, pokračovaní a remakov. Kiež by sme mali viac filmov ako je Ex Machina.

Hodnotenie: 78%

Rank (hodnotenie príspevku): - -22 +