Recenzia - Looper

Looper

Looper

Réžia: Rian Johnson
Hrajú: Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Emily Blunt, Paul Dano, Jeff Daniels, Piper Perabo, Noah Segan, David Jensen, Jeff Chase, Garret Dillahunt, Marcus Hester, Tracie Thoms, Qing Xu, Pierce Gagnon, James Rawlings, David Joseph Martinez, Nick Gomez, Dane Rhodes, Han Soto, Jon Eyez, Lauren Thomas, Dikran Tulaine, Ritchie Montgomery
Premiéra: 06.09.2012
Krajina: USA, Čína
Žáner: sci-fi, akčný, thriller

Originálny sci-fi thriller Looper od Riana Johnsona sa odohráva v zaujímavom kriminálnom svete, kde nájomný vrah musí zabiť svoje budúce ja a ochrániť telekinetické dieťa, ktoré má dospieť do vražedného bossa podsvetia.
Ak sa chce mafia v roku 2074 niekoho zbaviť, pošlú ho 30 rokov naspäť v čase, kde už naňho čaká nájomný vrah zvaný Looper. Jedným z nich je Joe (Joseph Gordon-Levitt), ktorý si striebro za tieto vraždy odkladá na svoju vysnívanú svetlejšiu budúcnosť. Jedného dňa sa však všetci Looperi začnú obávať nových zákaziek, pretože z budúcnosti začnú posielať na odstrel ich vlastné staršie ja. Ak Looper nezabije svoju obeť, teda samého seba, dostáva sa do smrteľne nebezpečných problémov, no ak vraždu vykoná, dostane zlatú výplatu a predčasný dôchodok so spečateným osudom. Starší Joe z budúcnosti (Bruce Willis) sa takto jedného dňa objaví pred Joeovou muškou, no podarí sa mu utiecť. Chce v roku 2044 nájsť a zabiť mladšiu verziu mocného bossa zvaného Rainmaker, ktorý v budúcnosti vlastnoručne ovládol celé podsvetie a zapríčinil smrť Joeovej manželky. Mladý Joe musí nájsť a zabiť svoje budúce ja než bude neskoro a zároveň sa snaží ochrániť malého chlapca a jeho matku (Emily Blunt) pred jeho útokom.
Looper svojho času trochu utrpel tým, že mal zavádzajúce trailery. Tie propagovali iba tú časť filmu o cestovaní v čase a príbeh prezentovali ako súboj Josepha Gordn-Levitta so svojim starším ja v podaní Bruca Willisa. Pre mnohých bola teda zápletka s telekinetickým dieťaťom nečakaná a zdala sa byť vo filme navyše. S odstupom času a bez nereálnych očakávaní však film ožíva ako perfektne premyslený a ucelený vedecko-fantastický príbeh. Jeho režisér a scenárista Rian Johnson, ktorý prerazil nezávislým filmom Brick a teraz sa pripravuje na veľkofilm Star Wars Episode VIII, preukázal veľké rozprávačské schopnosti a efektne dokázal v priebehu dvoch hodín predstaviť celkom nový svet s vlastnými pravidlami, ucelené a pamätné postavy a tiež zdolal komplikovanú zápletku a niekoľko akčných scén. A to všetko za tretinový rozpočet aký podobné filmy obvykle mávajú.

Aj keď je Looper plne originálny film, ktorý nie je adaptáciou žiadneho komiksu či knihy, musíme uznať, že operuje so zažitými sci-fi témami a konceptmi. Johnson ich však expanduje a prekrucuje pre vlastné potreby, čím nevytvára kópiu iných filmov, ale niečo úplne nové s minimálnymi podobnosťami. Mohli by sme napríklad tvrdiť, že misia starého Joea zabiť budúceho nebezpečného vodcu podsvetia, kým je ešte dieťa, pripomína zápletku z Temrinátora, no Johnson do tejto tematiky vnáša vlastný príbeh podfarbený emocionálnou motiváciou všetkých zúčastnených postáv. Aj starý dobrý koncept cestovania v čase je v Looper veľmi svojský a prináša do žánru novinky. Obzvlášť zaujímavá je sekvencia, kedy jednému z Looperov (Paul Dano) utečie jeho staršie ja zaslané z budúcnosti. Aby ho šéf Looperov (Jeff Daniels) dolapil, začne z jeho mladej verzie pomaly amputovať rôzne časti tela, ktoré staršiemu mužovi miznú pred očami. Mladý Joe tiež zisťuje, že nemôže mať nikdy navrch, pretože čokoľvek nové sa dozvie, sa pre staršieho Joea stáva spomienkou.
Okrem napínavého a prešpekulovaného príbehu sa Looper vyznačuje aj vynikajúcimi hereckými výkonmi. Keď si prezrieme Willisovu filmografiu, za posledných desať rokov, nevidíme žiadny výrazný hit či film, kde by sa zapísal do pamäte diváka, s výnimkou roku 2012. Vtedy zaklincoval malú dramatickú úlohu v Moonrise Kingdom a v Looper podal jeden zo svojich najlepších (a čoraz zriedkavejších) výkonov. Ide už o jeho tretí film, kde cestuje do minulosti, a napriek zdanlivo akčnému opisu príbehu je táto úloha skôr dramatická. Starý Joe chce zachrániť budúcnosť, ktorú si pre seba vybudoval vďaka životnej láske, ktorú stretol, keď bol úplne na dne. Rainmakerovi ľudia ho chytili, zabili mu ženu a poslali ho na smrť do minulosti, no Joe získal stopu o rainmakerovej tajomnej identite a podľa nej vypátral v roku 2044 troch chlapcov, z ktorých jeden vyrastie v tohto hrozivého človeka. Chladnokrvne zabíjať deti je však preňho ťažké, pretože nie je žiadny terminátor, a robí to len preto, aby sa mohol vrátiť späť k svojej láske.
Obsadenie Josepha Gordon-Levitta do úlohy mladšieho Bruca Willisa bol Johnsonov najlepší krok. Gordon-Levitt vyzbrojený prostetickým makeupom, ktorý pozmeňuje črty jeho tváre, študoval Willisove staršie filmy, aby sa naučil jeho mimiku a držanie tela. No vo výsledku nejde o žiadnu imitáciu, ale úplne samostatný herecký výkon, ktorý dokonale vystihuje Willisovu podstatu, no má aj vlastné nefalšovane Gordon-Levittovské prvky. Tento mladý herec už má za sebou niekoľko výborných filmov, vrátane spomínaného Brick, The Lookout, či vlastný režisérsky počin Don Jon, v ktorých sa neustále prejavuje ako mimoriadne talentovaný herec, ktorému sadne akákoľvek rôznorodá úloha, a Looper nie je žiadna výnimka. Herecké obsadenie nakoniec dopĺňa talentovaná Emily Blunt (naposledy v akčnej úlohe v Edge of Tomorrow), ktorá tu hrá silnú a nezávislú ženu s vlastnou temnou minulosťou. Má genetickú mutáciu, ktorá postihuje v tejto blízkej budúcnosti 10% populácie a dáva jej slabé telekinetické schopnosti. Jej syn je však oveľa mocnejší a keď sa nahnevá, nedokáže túto schopnosť ovládať. Sara však verí, že ako dostane možnosť správne ho vychovať, nestane sa z neho v budúcnosti zlý Rainmaker, ale svoju silu bude využívať na dobro. V podstate Rian Johnson nenápadne pridáva do svojho filmu aj superhrdinský prvok. Len si predstavte čo by sa stalo, keby Supermana nevychovali prívetiví Kentovci.

Na Looperovi spolupracoval Rian Johnson s kameramanom Steveom Yedlinom a spoločne vytvorili pre sci-fi žáner netradičnú estetiku. Film má krásne prirodzene nasvietené scenérie a množstvo precízne komponovaných statických záberov, ktoré dodávajú dramatický rozmer. Vizuálne sa teda film vymyká všetkým súčasným štandardom a zanecháva nás v nádeji, že tento cit pre estetiku si Johnson so sebou vezme aj k natáčaniu ďalších Hviezdnych vojen. Looper je jeden z najlepších filmov roku 2012 a zároveň aj najlepšie sci-fi za posledných desať rokov, ktoré si zaslúži pozornosť všetkých fanúšikov tohto žánru, ako aj milovníkov originálnych nápadov a výborných hereckých výkonov.

Hodnotenie: 79%

Rank (hodnotenie príspevku): - 7 +