Recenzia - Pozemšťan

Pozemšťan

The Man from Earth

Réžia: Richard Schenkman
Hrajú: David Lee Smith, Annika Peterson, Richard Riehle, Tony Todd, John Billingsley, William Katt, Alexis Thorpe
Premiéra: 10.06.2007
Žáner: dráma, sci-fi

Komorná nízko-rozpočtová sci-fi dráma The Man from Earth dokazuje, že v jednoduchosti je krása. Všetko sa odohráva cez narýchlo zorganizovanú rozlúčku univerzitných kolegov s odchádzajúcim profesorom Johnom Oldmanom. Ten im počas fascinujúcej diskusie prezradí, že vôbec nestarne a žije už 14 000 rokov.

Profesori rôznych odborov, od náboženstva cez históriu až po biológiu, sa stretávajú v chatke kolegu Johna Oldmana, ktorý dal náhle výpoveď a sťahuje sa preč. Práve v tejto chatke, v sparťansky zariadenej obývačke, sa odohráva prakticky celý film. Oldman dá svojim kolegom hypotetickú otázku: Keby existoval človek, ktorý vôbec nestarne a žije už tisícky rokov, aký by bol? Akademikov otázka zaujme, no počas nasledujúcej debaty začne byť čoraz jasnejšie, že sám Oldman je týmto nestarnúcim mužom. Prizná teda svojim neveriacim kolegom, že je v skutočnosti Kromaňonec. Z práce odchádza preto, že každých desať rokov sa sťahuje než si ľudia v jeho okolí všimnú, že vyzerá stále rovnako. Jeho šokovaní kolegovia zaujmú rôzne postoje, zväčša odmietavé, no Oldman sa stretne aj s pochopením. V priebehu filmu im rozpráva o svojom dlhom živote a čelí ich otázkam z rôznych vedných disciplín.

Všetkých osem postáv v The Man from Earth hrajú prevažne televízni herci. Najznámejší medzi nimi je John Billingsley, ktorý sa okrem množstva seriálov objavil napríklad vo filme 2012. Johna Oldmana zahral David Lee Smith vo svojej zatiaľ najlepšej úlohe (slovenský divák by ho mohol spoznať z vyše tridsať epizód CSI Miami). Film svojím obsadením a jednoduchosťou pripomína divadelnú inscenáciu. Na rozdiel od väčšiny vedecko-fantastických filmov tu nie sú žiadne hollywoodske hviezdy, špeciálne efekty alebo zaujímavá estetika. Minimalistická výprava evokuje nanajvýš tak obyčajný rozlúčkový večierok. Záujem diváka však drží výborný scenár, ktorý pozdvihuje obyčajne vyzerajúci film na najvyššie priečky v rebríčkoch odporúčaných filmov. Autor sci-fi Jerome Bixby ho zosnoval koncom 60. rokov a dokončil na smrteľnej posteli v roku 1998. Režisér filmu Richard Schenkman neskôr tento scenár adaptoval aj pre divadlo.

V kinách bolo tento film ťažké nájsť, no The Man from Earth získal popularitu najmä vďaka tomu, že bol vo veľkom sťahovaný z internetu. Producent sa dokonca verejne poďakoval užívateľom peer-to-peer sietí (torrentov) za to, že rozšírili a spopularizovali film medzi bežnými ľuďmi. Kobalt v tejto tradícii pokračuje aspoň formou odporúčania. Je to veľmi zaujímavý film, ktorý prezentuje nový pohľad na tému nesmrteľného muža.

Hodnotenie: 82%

Rank (hodnotenie príspevku): - 58 +