Recenzia - FURY

FURY

Železné srdce

Réžia: David Ayer
Hrajú: Brad Pitt, Logan Lerman, Shia LaBeouf, Michael Peña, Jon Bernthal, Jim Parrack, Brad William Henke, Kevin Vance, Xavier Samuel, Jason Isaacs, Anamaria Marinca, Alicia von Rittberg, Scott Eastwood, Lee Asquith-Coe, Mark Badham, Christina Ulfsparre, Eugenia Kuzmina
Premiéra: 15.10.2014
Žáner: akčný, dráma, vojenský

Dráma so slovenským názvom Železné srdce ponúka drsný pohľad na záver Druhej svetovej vojny a je hodnotným prínosom do žánru vojnových filmov.

Americké tanky boli horšie vyzbrojené a mali slabší pancier ako nepriateľské. Ich divízie utrpeli počas bojov ťažké straty. Je apríl 1945 a spojenecké vojská postupujú cez Nemecko, kde narážajú na posledný tvrdý odpor. Posádka tanku s prezývkou Fury (hnev) získava nového, neskúseného člena a vyráža dobiť malé nemecké mesto. Cestou prichádza nováčik Norman (Logan Lerman) do konfliktu s drsným a ostrieľaným Gradym (Jon Bernthal) aj nekompromisným veliteľom Donom (Brad Pitt). Norman spoznáva hrôzy vojny a postupne sa mení na rovnako krvilačného vojaka, akými sú ostatní členovia posádky. Ich finálna misia proti obrovskej presile však otestuje nie len ich bojovnosť, ale aj vôľu a odvahu bojovať.

Fury napísal a režíroval David Ayer, scenárista filmu Training Day, ktorý stál aj za podarenou kriminálnou drámou End of Watch spred dvoch rokov. Po stránke výpravy je Fury jeho najväčší film a prejavil sa v ňom ako mimoriadne kompetentný režisér akčných scén. Bitky tu nie sú veľkolepé ani príliš časté – skôr ide o menšie strety s nepriateľom, ktoré v tomto chaotickom závere vojny vyzerali občas skôr ako partizánčina. Či už sa z kríkov vynorí vojak s protitankovou strelou alebo zo zarastenej priekopy zrazu vystrelí ukryté delo, Fury sa viac spolieha na smrteľné nebezpečie číhajúce z každej strany než na epické boje veľkých armád. V najväčšej bitke, ktorú vo filme vidíme, sa stretnú len štyri tanky proti dvom protitankovým delám na otvorenom poli, no táto sekvencia je dostatočne napínavá dokáže divákovi rozprúdiť krv viac než keby proti sebe išli stovky. Veľkým pozitívom tiež je, že akčné scény sa vôbec neopierajú o digitálne efekty, ale sú natočené realisticky a prehľadne. Dianie pozdvihuje výborný soundtrack,v ktorom sa orchestrálna hudba miesi s chorálmi, bojovými pokrikmi a vojenskými pochodmi.

Príbeh filmu ponúka veľmi drsný a trochu netradičný pohľad na vojnu. Americká armáda tu nie je nijako glorifikovaná, skôr naopak. Je prezentovaná ako zoskupenie unavených, krvilačných mužov, ktorých teší zabíjať nemeckých vojakov, obzvlášť ak sú z jednotky SS. Najmä veliteľ Don “Wardaddy” Collier cíti voči esesákom veľkú nenávisť a zocelený bojom vyznáva iba jednu filozofiu – ak nezabiješ ich, oni zabijú teba. Brad Pitt tu podáva svoj najlepší výkon za posledných pár rokov a pripomína nám, že je v prvom rade herec a za slávu nevďačí len svojmu zovňajšku. Jeho postava je ako seriózna verzia Alda Raina z Inglourious Basterds a svoje násilné zmýšľanie chce naučiť aj neskúseného nováčika Normana. Prevelili ho zo zálohy, kde robil úradníka. Predtým nikdy nesedel v tanku, tobôž nikoho nezabil, a spočiatku s tým má veľké problémy. Logan Lerman je skutočná hviezda tohto filmu a ukázal dramatickú stránku naposledy, akú sme od neho naposledy videli v The Perks of Being a Wallflower. Zaujímavý moment medzi dvoma hlavnými hrdinami prichádza, keď Don pristúpi na nemorálny a nehumánny spôsob, ako dať Normanovi lekciu o prežití. Spočiatku nie je Don vôbec sympatickou postavou, no neskôr ukáže aj svoju ľudskú stránku, vďaka čomu si získa Normanovu (aj divákovu) priazeň. Podobne je na tom aj ostatná posádka tanku.

Jon Bernthal je známy zo seriálu The Walking Dead, no objavil sa napríklad aj vo Vlkovi z Wall Street. Vo Fury hrá Gradyho Travisa, ktorý má prezývku Coon-Ass. Zo všetkých v tanku je najvulgárnejší a svoju drsnú povahu dáva najavo najmä Normanovi. Zhruba v polovici filmu prichádza výborná napätá scéna, v ktorej sa prejaví jeho temná stránka. Po oslobodení mesta sa Norman s Donom dostávajú do spoločnosti dvoch žien, kde nachádzajú kultivovaný odpočinok. Keď sa k nim však pridajú ostatní, opití a rozhodnutí zneužiť civilné obyvateľstvo ako sa len dá, Grady sa ako pomstychtivý primitív snaží zo všetkých síl ich pohodu prekaziť. Nie je to sympatická postava a morálne na tom nie je o veľa lepšie ako nemecký nepriateľ, no podobne ako Don, aj Grady nachádza nakoniec určité obrodenie. Bernthal je v úlohe výborný a svojím výkonom kontruje aj známejším kolegom. Prekvapením filmu bol tiež Shia LaBeouf, ktorý v reálnom živote neoplýva prílišnou charizmou, no vo Fury v úlohe veriaceho Boyda Swana bol natoľko presvedčivý, že sme ho vnímali len ako postavu, nie ako herca hrajúceho vo filme.

Fury vnímame ako veľký prínos do sveta vojnových filmoch, najmä vďaka zameraniu na tanky, ktoré sú často prezentované len ako anonymná hrozba. Ponúka veľmi reálny (a tým pádom veľmi cynický) pohľad na boj a nebojí sa prezentovať postavy, ktorých hrdinstvo spočíva v tom že prežili, nie v tom ako prežili. Slogan z plagátu, že vojna nikdy nekončí pokojne, je dokonale výstižný a v násilnom chaose bitiek žiari celé herecké obsadenie.

Rank (hodnotenie príspevku): - 20 +