Recenzia - LUCY

LUCY

Réžia: Luc Besson
Hrajú: Scarlett Johansson, Morgan Freeman, Min-sik Choi, Amr Waked, Analeigh Tipton, Pilou Asbæk, Mason Lee, Claire Tran, Frédéric Chau, Jan Oliver Schroeder, Tonio Descanvelle, Julian Rhind-Tutt
Premiéra: 25.07.2014
Krajina: Francúzsko
Žáner: sci-fi, akčný

Akčný sci-fi thriller Lucy nás zaujal už od prvého traileru, ktorý sľuboval za vlasy pritiahnutú adrenalínovú jazdu v typickom štýle Luca Bessona. Výsledný film v tomto ohľade nesklamal, no je ťažké určiť, či je to dobrá správa alebo nie.
Študentka Lucy (Scarlett Johansson) sa vinou barovej známosti zapletie do obchodu s drogami. Zaujmú ju taiwanskí mafiáni, ktorým velí autoritatívny boss Jang, a do brucha jej spolu s ďalšími troma nešťastníkmi zašijú vrecko s experimentálnou látkou. Vrecko sa však pretrhne a jej telo zaplaví kryštalická droga, ktorá naštartuje jej organizmus a prebudí mozgový vývoj. Začne získavať nadľudské schopnosti, čím potvrdí teóriu profesora Normana (Morgan Freeman) o skrytom potenciáli nevyužitej mozgovej kapacity. Čoraz inteligentnejšia a mocnejšia Lucy potrebuje získať zvyšné vrecká s drogou, no Jang a jeho muži sú jej v pätách.

Na základe traileru sme už v minulosti prirovnali Lucy k niekoľkým filmom, a teraz by sme to prirovnanie trochu poupravili: Lucy je naspeedovaná verzia Transcendence, ktorá si požičiava myšlienky z filmov ako Altered States, Limitless, či dokonca 2001: A Space Odyssey. V žiadnom prípade sa teda nejedná o originálny príbeh, no jeho spracovanie je dostatočne odlišné od všetkého ostatného, takže film beztak vyniká a netreba ho príliš obviňovať z vykrádania nápadov. Problémom scenáru je skôr to, že celý vychádza z úplne nesprávnej a mylnej domnienky. Morgan Freeman hrá vedca, ktorý dvadsať rokov pracoval na teórii, že človek využíva len 10% svojej mozgovej kapacity a keby využíval viac, získal by nové schopnosti. Mýtus o desiatich percentách je populárny, no z neurologického hľadiska je to nezmysel. Kritici preto radi Bessonovi vytýkajú, že Lucy je nerealistický film. Na jednej strane majú pravdu, no na druhej strane si treba pripomenúť, že Lucy je v prvom rade sci-fi, a preto nie je dôvod, prečo by sa mal držať reality. Jasne definuje svoje pravidlá a tých sa potom drží – doslovne. V priebehu filmu dostávame prostredníctvom veľkého nápisu informáciu o tom, na koľko percent mozgovej kapacity sa už hlavná hrdinka dostala. Získava kontrolu nad svojim telom, dokáže sprístupniť najskrytejšie spomienky a postupne získava schopnosti ovládať svet okolo seba. Pod rúškou pseudo-vedeckých vysvetlení sa Besson zahráva s nekonečnými možnosťami, ktoré ponúka jeho vytvorený, nereálny svet. A popri tom predostiera aj menšiu dávku filozofie o zmysle života a význame času.

Lucy môže byť pre niekoho ťažko stráviteľný film. Občas je príliš hlúpy, príliš odviazaný, či príliš vizuálny. Celý jeho dej treba brať s obrovskou rezervou a sem-tam je nutné opakovať si, že toto robí Besson naschvál. Kto ale dokáže tieto svojské špecifiká stráviť, odíde z kina spokojný. Nie je to ani zďaleka najlepší film tohto roku, no za cenu lístka stojí.

Hodnotenie: 65%

Rank (hodnotenie príspevku): - 91 +