Recenzia - Jodorowsky’s Dune

Jodorowsky’s Dune

Réžia: Frank Pavich
Hrajú: Alejandro Jodorowsky, Nicolas Winding Refn, H.R. Giger, Brontis Jodorowsky
Premiéra: 21.03.2014
Krajina: USA, Francúzsko
Žáner: dokumentárny

Konečne sme videli Jodorowsky’s Dune, dokument o tom, ako sa režisér Alejandro Jodorowsky pokúsil sfilmovať sci-fi román Duna. Film ponúka informácie o tvorivom procese Jodorowského tímu dizajnérov, vysvetľuje neúspech projektu, no najmä je sondou do sveta nespútanej kreativity.
Po úspechu jeho surreálnych filmov El Topo a The Holy Mountain dostal Alejandro Jodorowsky možnosť natočiť, čo len chce. Vybral si román Dune od Franka Herberta, ktorý predtým nečítal, no počul aký je dobrý. Chcel túto 600-stranovú knihu preniesť na plátno takým spôsobom, ktorý by otvoril a oslobodil mysle divákov, simuloval by účinky LSD a stal by sa prorokom medzi filmami. Obklopil sa umelcami s podobnou túžbou, medzi nimi Chris Foss, H.R.Giger, či Jean Giraud (známy ako Mœbius) a do vedľajších úloh obsadil velikánov ako Salvador Dalí alebo Orson Welles. So svojim tímom navrhli unikátny svet a celý film predpripravili formou hrubej knihy, ktorá obsahovala podrobné storyboardy, návrhy kostýmov a kulís, i kompletný scenár. Údajne by vystačil na natočenie 14 hodinového filmu. Nikto v Hollywoode však nebol ochotný do filmu investovať peniaze a Jodorowského sen sa rozplynul.

Na Jodorowsky’s Dune sme sa tešili už dlho a dokument nás nesklamal. Prevažnú časť filmu tvorí rozhovor so samotným Jodom, ako je často prezývaný, a informácie tiež dopĺňa producent Michel Seydoux, umelci Giger a Foss, niekoľko filmových kritikov, či Jodov syn Brontis, ktorý mal v Dune hrať hlavnú úlohu. Aj keď Jodorowského angličtina má ďaleko od dokonalosti, o svojom stratenom projekte sa dokáže veľmi entuziasticky a opisne rozrečniť tak v cudzom jazyku ako aj v rodnej španielčine. Rozpráva o svojej unikátnej vízii, o svojich trochu strelených myšlienkových pochodoch a rozoberá aj svoje obrovské sklamanie z neúspechu. Aj keď už ubehlo takmer 40 rokov od opisovaných udalostí, pre Jodorowského je tento projekt stále otvorenou ranou a spôsobuje dojatie. Naopak úsmevná časť dokumentu prichádza, keď hovorí o tom, ako šiel do kina na Lynchovu verziu. Na začiatku bol zdevastovaný, že niekomu inému sa podarilo sfilmovať knihu, pri ktorej on zlyhal, no potom prichádza obrovská radosť, keď vidí aký zlý film je Dune z roku 1984.
Na Jodorowského pokuse natočiť Dune je najzaujímavejšie to, ako svojím neexistujúcim filmom ovplyvnil celý sci-fi žáner. Až kým v roku 1977 nemal premiéru Lucasov trhák Star Wars bolo vesmírne sci-fi považované za podradnú záležitosť, do ktorej sa neoplatí vkladať prehnané financie. Úspech Hviezdnych vojen všetko navždy zmenil, no pomyslime na alternatívnu realitu, v ktorej by sa Dunu podarilo natočiť. Jodorowsky by predbehol Lucasa (ktorý bol mimochodom vo veľkom ovplyvnený práve Dunou) a súčasný blockbuster by mal možno úplne inú podobu – možno by dokonca ani neexistoval. Okrem toho pripomíname aj knihu, v ktorej Jodorowsky predpripravil celý film. Tá obehla celý Hollywood a vizuálne ovplyvnila niekoľko nasledujúcich filmov. Preslávila Gigera, Fossa aj Girauda, ktorí potom pracovali na niekoľkých hollywoodskych produkciách a priznajme si, občas aj vykrádali sami seba a používali nápady, ktoré pripravili pre Dune.
Ako dokumentárny film je Jodorowsky’s Dune možno trochu obyčajný. Sústreďuje sa najmä na rozhovory a ilustračné zábery, takže technickým spracovaním nezaujme. Režisér dokumentu Frank Pavich stavil všetko na obsah a formou sa príliš nezaoberal. V tomto prípade to však bola jasná stávka, pretože dokumentuje mimoriadne zaujímavý príbeh, ktorý nevyžaduje žiadne neobvyklé podanie. Pokojne by stačilo zatvoriť oči a len počúvať. Výnimkou sú jedine krátke animované sekvencie, v ktorých ožívajú Giraudove storyboardy a tak máme možnosť konečne vidieť stratené scény z Jodovho filmu aspoň v tejto hrubej podobe. Aj z takýchto útržkov je vidieť, aký ambiciózny to bol projekt, a často máme pochybnosti, či by ho s dobovými efektami bolo vôbec možné natočiť.
Jodorowsky’s Dune je viac než dokument. Je to kus filmovej histórie. Je to sonda do mysle jedného z najkreatívnejších, najzvláštnejších a najkontroverznejších režisérov našej doby. Je to pohľad na stratený film, pokus o zachytenie starých čias, vzkriesenie mŕtveho proroka. Je to najbližšie, ako sa kedy dostaneme k Jodovej verzii slávneho románu.

Hodnotenie: 87%

Rank (hodnotenie príspevku): - -37 +