Recenzia - Ayrton Senna: Beyond the Speed of Sound

Senna

Réžia: Asif Kapadia
Hrajú: Rubens Barrichello, Gerhard Berger, Ron Dennis, Damon Hill, Frank Williams, Nigel Mansell
Premiéra: 07.10.2010
Krajina: Veľká Británia, Francúzsko
Žáner: dokumentárny, životopisný, športový

Ubehlo viac ako 20 rokov odkedy trojnásobný svetový šampión Ayrton Senna umrel v tragickej havárii počas preteku Formuly 1 v Taliansku. Dokumentárny film Senna zliepa dokopy jeho výnimočný život a poskytuje autentický obraz o jednej z najväčších rivalít v dejinách športu.
Dokument približuje život brazílskeho pretekára Ayrtona Sennu s dôrazom na jeho desaťročnú kariéru v najvyššej motoristickej súťaži F1, od jeho prvej veľkej ceny v roku 1984 až po jeho smrť 1. mája 1994. Do veľkej miery sa sústreďuje najmä na Sennovu rivalitu s francúzskym pretekárom Alainom Prostom, konflikty s vedením šampionátu a jeho dlhodobú snahu spraviť tento šport bezpečnejší. Dostávame sa do zákulisia rôznych pamätných pretekov, spoznávame intrigy pretekárov a sledujeme súboje Sennu s arogantným Prostom. Ich medializovaná snaha o prvenstvo na trati aj mimo nej z nich urobila notoricky známych nepriateľov. No Senna nie je len výpočet víťazstiev a prehier. Približuje tiež Sennovu osobnosť, jeho túžbu po rýchlosti, víťazstve a športovom duchu. Prostredníctvom jeho rozhovorov a výrokov spoznávame veriaceho muža, ktorý je odhodlaný vždy byť ten najrýchlejší a najlepší jazdec v ušľachtilom svete šoférovania na hrane ľudských síl. Je to jedinečné okno do mentality akéhokoľvek športovca, ktorý miluje to, čo robí, a akékoľvek snaha menšia ako 110% by bola preňho znesvätením tejto činnosti.

Senna sa skladá výlučne z archívnych záberov a tak poskytuje bezprostredný a autentický pohľad bez zbytočného prikrášlenia. Všetky udalosti sú zobrazené skrz dobové televízne rozhovory, zábery z pretekov a zákulisného diania a tiež súkromné filmy Sennovej rodiny. Dokument je vlastne časová schránka, sled dobre zostrihaného materiálu, ktorý nie je vždy kvalitne alebo pekne natočený, ale ponúka skutočnú realitu. Vďaka tomu dokáže byť Senna rovnako napínavý a dramatický ako nedávny film Rush, v ktorom režisér Ron Howard stvárnil inú známu rivalitu z prostredia Formuly 1, no zároveň je aj dôveryhodný a informatívny.

Režisér Asif Kapadia nevedel pred prácou na filme Senna nič o jeho hlavnom protagonistovi alebo o Formule1. Dokument tak získava objektivitu a nový pohľad na vec, čo by v prípade režiséra, ktorý by bol fanúšikom tohto športu, nebolo možné. Kapadia dokázal vytvoriť film, ktorý je prístupný pre každého. Nadšenci F1 si jednoznačne prídu na svoje, no i pre laika, ktorého nebaví sledovať autá krúžiace hodinu a pol po jednej trati, ponúka Senna zaujímavý príbeh plný zvratov, víťazstva, intríg a tragédie. Podobne prístupný a pútavý je aj Howardov Rush, no pri dokumentárnom filme je takýto úspech o to významnejší, že sa Kapadia nemohol spoliehať napríklad na atraktivitu hercov.
Ak ťa zaujímajú príbehy výnimočných ľudí, tak Senna je jednoznačne film pre teba, či už holduješ tomuto vysokooktánovému športu alebo nie.

Hodnotenie: 88%

Rank (hodnotenie príspevku): - -22 +