Recenzia - JOHN WICK

JOHN WICK

JOHN WICK

Réžia: Chad Stahelski, David Leitch
Hrajú: Keanu Reeves, Michael Nyqvist, Alfie Allen, Willem Dafoe, Dean Winters, Adrianne Palicki, Toby Leonard Moore, Daniel Bernhardt, Bridget Moynahan, Bridget Regan, Ian McShane, John Leguizamo, David Patrick Kelly, Lance Reddick, Keith Jardine, Kevin Nash, Clarke Peters, Jason Isaacs, Thomas Sadoski, Marija Skangale, Randall Duk Kim
Premiéra: 19.09.2014
Krajina: USA, Čína, Kanada
Žáner: akčný, thriller

Po smrti milovanej manželky nachádza bývalý nájomný vrah John Wick jedinú radosť v rýchlej jazde mustangom a v psíkovi, ktorého mu odkázala žena ako jej posledný dar. Jedného dňa sa však Iosef Tarasov, syn bossa ruskej mafie Vigga, rozhodne, že mu auto ukradne. Pri tej príležitosti Johna zmláti a zabije mu aj psa. Nahnevaný John sa vracia ku svojej smrteľnej profesii a je rozhodnutý pomstiť sa za každú cenu. Viggo však na jeho hlavu vypíše vysokú odmenu aby tak aspoň skúsil zastaviť tohto obávaného zabijaka.

John Wick je film s vlastným zaujímavým svetom. Nie je to adaptácia komiksu či videohry, no jeho originálny scenár si požičiava niektoré prvky z týchto médií. Vidíme tu štylizovanú realitu, v ktorej majú nájomní vrahovia svoj komplikovaný kódex, platia zlatými mincami a všetci sa navzájom poznajú tak, ako profesionáli v ktoromkoľvek normálnom odbore. V New Yorku im vytvára zázemie špecializovaný hotel Continental, v ktorom sa dá v prípade zranenia objednať na recepcii doktor a na odpratanie mŕtvol stačí zavolať na známe telefónne číslo. Neznámy scenárista Derek Kolstad síce nie je žiadny Shakespeare keď sa jedná o dialógy, no tieto nedostatky bravúrne vykompenzoval nie len tvorbou tohto sveta, ale aj tým, ako nám ho prezentuje. John je veterán, všetky pravidlá a postupy dávno pozná, takže jednoducho koná bez toho, aby bolo divákovi niečo polopatisticky vysvetľované. To, čo robí z John Wick pútavý film, je okrem akcie práve naše postupné spoznávanie prostredia a chápanie pravidiel, ktorými sa riadi.

John Wick síce zanechal svoju profesiu za sebou, keď sa oženil, no je to práca, ktorá sa nikdy nedá naozaj opustiť. V suteréne svojho moderného domu má ukryté zbrane, ku ktorým sa nahnevaný vracia hneď po tom, ako pochoval svojho psa. Je vo forme a neberie žiadne ohľady. Obratne v priebehu dvoch minút zastrelí alebo zbije dvanástich maskovaných mužov, a to sa ešte len zahrieva. John Wick je plný nekompromisného násilia, v ktorom hlavný hrdina najprv strieľa a potom sa nič nepýta. Guľky rozdáva všetkým Iosefovým ochrankárom či komukoľvek inému, kto sa ho snaží zastaviť. Napriek tomu ale nie je nezastaviteľný terminátor a akcia má v sebe aj veľkú dávku reality. Johnov prvý útok na Iosefa nevyjde podľa jeho predstáv a v priebehu filmu utrpí zranenia, ktoré ho na chvíľu naozaj spomalia. Pravidelne si mení zásobníky a občas sa mu dokonca všetky náboje minú.

Film režírovali dvaja kaskadéri, David Leitch a Chad Stahelski, a na výslednom diele je ich profesiu poznať. John Wick má poctivo natočené bitky, ktorých choreografia nie je prehnaná, takže vyzerajú reálne a často aj bolestivo. Postavy tu nie sú žiadni kung-fu majstri ani parkouroví experti, no vedia sa biť o holé životy. Kamera zachytáva všetku akciu jasne, bez zbytočného trasenia, aké sa stalo moderné odkedy Paul Greengrass pred desiatimi rokmi natočil The Bourne Supremacy, a tak máme vždy prehľad o tom, čo sa deje na plátne. Akčných scén je vo filme niekoľko, nie sú však prehnane dlhé ani bombastické, takže diváka neunavujú ale skôr ho držia v napätí. Aj keď to znie morbídne, stále chceme vidieť ako John zabije najbližšieho nešťastníka, ktorý sa mu postaví do cesty.

John Wick je na prvý pohľad recept na katastrofu. Dvaja debutujúci režiséri sú vlastne kaskadéri, scenárista predtým napísal len dva béčkové filmy, hlavnú úlohu hrá drevený herec s upadajúcou kariérou a celý príbeh je postavený na tom, že mu zabijú psa, ktorého nevlastnil ani jeden celý týždeň. John Wick však tieto problémy s prehľadom prekonáva a dokáže prekvapiť v každom ohľade. Má výbornú akciu, miestami je vtipný takým správnym, morbídnym spôsobom, a je prakticky nemožné začať sa počas jeho sto minút nudiť. Málokedy odchádzame z kina s túžbou vidieť pokračovanie, no radi by sme videli ďalšie Johnovoe dobrodružstvá zasadené do jeho prešpekulovaného vražedného sveta.

Rank (hodnotenie príspevku): - 46 +