Recenzia - CHAPPiE

CHAPPiE

Réžia: Neill Blomkamp
Hrajú: Sharlto Copley, Dev Patel, Yo-Landi Visser, Jose Pablo Cantillo, Hugh Jackman, Sigourney Weaver, Miranda Frigon, Robert Hobbs, Kevin Otto, Watkin Tudor Jones
Premiéra: 04.03.2015
Žáner: akčný, thriller, sci-fi

Nový film Neilla Blomkampa Chappie je o robotovi s vlastným vedomím. Mieša nápady z iných filmov a vytvára z nich relatívne originálny celok, ktorý je miestami lepší, ako sme čakali.
Inteligentne naprogramovaní policajní roboti pomáhajú mestu Johannesburg zbaviť sa zločinu. Ich tvorca Deon (Dev Patel) však túži po vytvorení skutočnej umelej inteligencie, ktorá by sama myslela a cítila. Pouliční zločinci Ninja a Yolandi (členovia skupiny Die Antwoord) medzitým potrebujú policajných robotov deaktivovať, aby mohli vykonať veľkú lúpež. Unesú Deona a dostanú sa tak k jeho inteligentnému stvoreniu. Robota nazvú Chappie a vychovávajú ho ako dieťa, no Ninja ho potrebuje zmeniť na zabijaka, aby pre nich páchal zločiny. Chappie spoznáva svet naivnými očami a dúfa, že sa mu podarí predĺžiť svoj život – má totiž starú batériu, ktorá sa nedá vymeniť. Deonov kolega a odporca umelej inteligencie Vincent Moore (Hugh Jackman) je však Chappiemu na stope a urobí čokoľvek preto, aby ho zničil a presadil svojho vlastný, ľudskou mysľou ovládaný stroj.
Neill Blomkamp je bez pochýb vizionár, no zároveň sa aj veľmi často opakuje. Jeho prvý (a stále najlepší) film District 9 bol remake vlastného krátkeho filmu a nápady či dizajny z Chappie nájdeme tiež v jeho skoršej tvorbe. Na tom, že sa ako úspešný režisér vracia k starým nápadom a rozvíja ich s veľkými rozpočtami, nie je samozrejme nič zlé. Vytvoril si vlastný svet a vlastný vizuálny štýl, ktorý môžu iní len napodobňovať. Efekty v jeho filmoch nemajú často konkurenciu, no po stránke príbehovej zaostáva. Sám nedávno v rozhovore priznal, že jeho predošlý film Elysium bol zlyhaním. Páčili sa mu všetky dizajny a technické spracovanie, no uznal, že na scenári mal ešte popracovať. Ako je na tom teda Chappie, ktorého vzhľad je len drahšou verziou niečoho, čo sme už mali možnosť vidieť v nekvalitnom youtube videu starom desať rokov? Požičiava si nápady z viacerých filmov a nevyhýba sa niekoľkým cliché vedecko-fantastického žánru, no celok je nakoniec lepší než jeho individuálne časti.

Excentrickí hudobníci Die Antwoord hrajú vo filme samých seba, keby neboli hudobníci ale kriminálnici. Táto zvláštna spojitosť filmu s realitou zachádza až tak ďaleko, že Ninja v niekoľkých scénach nosí Die Antwoord tričká s vlastnou veľkou podobizňou. Jeho filmová verzia je vulgárny gangster a spolu s milovanou Yolandi potrebujú vykradnúť transport peňazí, aby splatili dlh nebezpečnému násilníkovi a mohli zavesiť zločineckú dráhu na klinec. Keď unesú Deona, ktorý pre nich aktivuje Chappieho, film naberá obrátky. Fenomenálne realistický digitálny robot, ktorému prepožičal svoj hlas a pohyby Blomkampov objav Sharlto Copley, je srdcom príbehu a prekvapivo zaujímavou postavou. Často sa v súvislosti s Chappie skloňuje film Číslo 5 žije, a aj keď podobnosti sú neodškriepiteľné, samotný Chappie je natoľko ucelený a dobre urobený, že na podobnosti s inými filmami dokážeme zabudnúť. Keď ho Deon zapne, Chappie je ako dieťa. Musí sa naučiť rozprávať a spoznávať svet. To vedie k niekoľkým komickým situáciám, ako keď sa učí nadávať a chodiť ako drsný chlap. Chappie sa totiž v prvej polovici netvári príliš vážne a táto hravosť robí z filmu akýsi rozkošný príbeh o detinskom robotovi, ktorému mamina Yolandi číta v posteli rozprávky. Lenže ako sa dej hýbe vpred, stáva sa čoraz vážnejším a jeho vyvrcholenie je nečakane drsné a násilné. Na rad prichádzajú otázky práva na život, zodpovednosti tvorcu za svoj výtvor, či večného filozofického problému o tom, čo je to vlastne vedomie. No žiadna z nich žiaľ nie je plnohodnotne rozvinutá.

Chappie má žiaľ niekoľko múch, kvôli ktorým nedosiahne jeho kvalita vyššie priečky. Pre Sigourney Weaver je to za posledný rok už druhý film, kde zohráva úplne miniatúrnu a zbytočnú úlohu (hovoríme o tebe, Exodus). Jej postava riaditeľky firmy Tetravaal, ktorá vyrába policajných robotov, nemá v príbehu žiadnu podstatnú funkciu a tejto známej a talentovanej herečke nedáva scenár inú možnosť než podať úplne zabudnuteľný a priemerný výkon. Jej podriadený Vincent je zas militantné cliché a Hugh Jackman (so stupídnym účesom a v kraťasoch) môže počas filmu len vrčať a neustále opakovať mantru svojej postavy – zničím umelú inteligenciu a presadím svojho robota. Jeho odpor k UI je pritom opodstatnený, pretože táto technológia sa reálne môže vymknúť spod kontroly a skoncovať s ľudstvom. Lenže Chappie sa nepozastavuje nad touto tematikou žiadnym hodnotným spôsobom a tak je jeho antagonista iba dvojrozmerný zloduch bez posolstva. Osve by bol príbeh Chappieho, Ninju a Yolandi pravdepodobne lepší a potenciálu na vyplnenie dvoch hodín času ich dejová línia určite mala. Viac priestoru mohlo byť tiež venovaného Deonovi a jeho morálnej zodpovednosti voči svojmu výtvoru. Blomkamp však evidentne nemal za cieľ natočiť druhého Blade Runnera (spoločné témy by tieto filmy mali), ale radšej zvolil cestu kopírovania RoboCopa (navyše toho nového).

Ako sme už spomenuli, digitálny Chappie je veľmi vydarený efekt. Animátori dokázali prostredníctvom jeho gestiky a veľmi obmedzenej plechovej mimiky komunikovať celú škálu emócií a detsky naivný a entuziastický hlas Sharlta Copleyho dáva tomuto stvoreniu skutočnú dušu. Nie je žiadnym prekvapením, že Blomkampov film je po technickej stránke výborne zvládnutý a Chappie má aj o niečo prehľadnejšie natočenú akciu v porovnaní s Elysium. Film je opäť zasadený do jeho rodnej Juhoafrickej republiky, no už nie je alegóriou pre rasovú segregáciu či sociálnu nerovnosť, a tak by sa mohol odohrávať prakticky kdekoľvek. O podarený, elektronikou ovplyvnený soundtrack sa postaral legendárny Hans Zimmer.
Chappie nie sklamaním, naopak nás dokázal aj prekvapiť. Pomáha, že v prvej polovici je zábavný a neberie sa vážne, čo len umocňuje jeho záver. Nevyužitý potenciál je v ňom však natoľko evidentný, že počas sledovania filmu je ťažké nerozmýšľať občas nad tým, prečo sa Blomkamp venuje niektorým scénam na úkor zaujímavejších nápadov. Pre fanúšikov Die Antwoord, robotov, či výbornej grafiky, je Chappie určite povinná zastávka.

Rank (hodnotenie príspevku): - 62 +