Recenzia - Vnútri Llewyna Davisa

Vnútri Llewyna Davisa

INSIDE LLEWYN DAVIS

Réžia: Ethan Coen, Joel Coen
Hrajú: Oscar Isaac, Carey Mulligan, Justin Timberlake, John Goodman, Garrett Hedlund, Adam Driver, F. Murray Abraham, Max Casella, Ethan Phillips, Robin Bartlett, Jeanine Serralles, Alex Karpovsky, Stark Sands, James Colby
Premiéra: 19.05.2013
Krajina: USA, Veľká Británia, Francúzsko
Žáner: dráma, komédia, hudobný

Greenwich Village v New Yorku, rok 1961. Neúspešný folkový spevák Llewyn Davis má sporadické vystúpenia v hudobných kluboch a ešte sporadickejší príjem z nahrávania v štúdiu. Prespáva na gaučoch svojich kamarátov, mecenášov, letmých známostí alebo rodiny. Na chvíľu odchádza do Chicaga a inak sa zaoberá mačkou, ktorú omylom vypustil z cudzieho bytu.

Filmy Coenovcov sú takmer vždy predmetom najrozličnejších chválospevov a hĺbavej analýzy. Balansujú na hrane medzi umeleckým klubovým filmom a niečím, čo strávi aj obyčajný priemerný divák. Podobné je to aj v prípade Inside Llewyn Davis, ktorý zaznamenal kritický úspech a v nedávnom boji o ceny Akadémie mal dve želiezka v nominačnom ohni. No podobne ako tomu bolo pri pár ich predošlých filmoch, ani tento nás nijako mimoriadne neoslnil. Kobalt sa teda prikláňa k menšine, ktorá Llewyna neodporúča. Aké sú dôvody?
Už z krátkeho obsahu filmu v odstavci vyššie je zrejmé, že film neoplýva takými luxusnými položkami ako zápletka alebo rozuzlenie. Namiesto toho je plný náznakov, načatých (ale nedokončených) dejových línií, a scén, ktoré nikam nevedú. Táto štruktúra filmu ale nie je náhodná, ani nie je výsledkom nejakého scenáristického pochybenia. Coenovci nám predstavujú krátky časový úsek z jedného neúspešného, v podstate bezcieľneho života. Titulný Llewyn vedie kočovnú existenciu a žije z ruky do úst, takže v jeho všedných dňoch nemôžme očakávať žiadnu akciu. Vnútri Llewyna Davisa nie je životopisný film, je to film o živote, z ktorého nám ukazuje jeden mimoriadne nevydarený týždeň. Je to vlastne len náčrt, alebo v tomto prípade skôr letmé zabrknanie na gitare, ktoré síce môže znieť dobre, ale od ucelenej piesne má ďaleko. Coenovci sa v tomto bode svojej kariéry už nemusia snažiť rozprávať komplexné, plynulé príbehy, ako kedysi. Ich najlepší film Fargo má jasný začiatok a jasný koniec a vypĺňa ho jasný dej. Vnútri Llewyna Davisa je lyrická poviedka natiahnutá na sto minút, na konci ktorých nečaká záver, ale iba neuspokojivé tri bodky.

Oscar Isaac má za sebou niekoľko výborných úloh, no žiadna ho dosiaľ v našich končinách nijak extrémne nepreslávila. Ak je Vnútri Llewyna Davisa na niečo dobré, tak na dôkladné predstavenie tohto nadaného herca. Film začína jeho speváckym vystúpením v prítmí klubu Gas Light, pri ktorom okamžite oslní aj tých, ktorí neholdujú hudobnému žánru folk. Spieva výborne, precítene, ako chudobný človek bojujúci o svoje živobytie. Keď ho počujeme, je ťažké uveriť, že Llewyn nie je úspešný, no taká je realita folkovej scény začiatkom šesťdesiatych rokov. Isaac zobrazuje strasti neúspechu ale drží sa ďaleko od cliché trpiaceho umelca. Hrá prirodzene a Llewyn v jeho podaní pristupuje k niektorým svojím problémom priam neveriacky, zatiaľ čo iné berie odovzdane, takmer až zúfalo. No na druhej strane je Llewyn aj trochu nepríjemný, príliš vulgárny a celkovo sa moc nesnaží o to, aby ho mali ľudia radi. Táto jeho povaha má za následok to, že divák má občas problém nájsť dôvod, prečo by s ním mal súcitiť. Navyše je často unavený, a sledovať takého človeka prináša únavu aj do obecenstva.

Vo filme hrá niekoľko známych (alebo aspoň povedomých) hercov, no žiadny nemá podstatnú úlohu. Justin Timberlake a Carey Mulligan hrajú manželský pár a zároveň spevácke duo Jim & Jean. Justinova úloha sa však obmedzuje na zaspievanie dvoch piesní a tam jeho prínos v podstate končí. Je to škoda, pretože tento niekdajší popový spevák si postupne buduje herecké portfólio, za ktoré sa nemusí vôbec hanbiť. Postava Carey Mulligan neznáša Llewyna a väčšina jej replík pozostáva z nadávok a urážok na jeho adresu. Ako nám prezrádza už trailer, jej postava Jean je tehotná. Nevie, či je dieťa Jimovo alebo Llewynovo, a tak chce ísť na potrat, pretože neznesie predstavu, že by bolo jeho. Tu ale táto zápletka začína aj končí, a tak vo filme nezohráva žiadnu podstatnú úlohu, iba je ďalším z mnohých bremien na Llewynových pleciach. Coenovský veterán John Goodman sa na chvíľu zjaví vo filme ako invalidný jazzman, ktorý sa vezie s Llewynom v aute do Chicaga. Z filmu však bezcieľne mizne ešte skôr, než sa táto epizódka bez poriadnej pointy skončí.

Hodnotenie: 71%

Rank (hodnotenie príspevku): - -16 +