Recenzia - Snowpiercer

Snowpiercer

Snowpiercer

Réžia: Joon-ho Bong
Hrajú: Chris Evans, Kang-ho Song, Jamie Bell, Tilda Swinton, Octavia Spencer, John Hurt, Ewen Bremner, Alison Pill, Ed Harris, Ah-sung Go, Kenny Doughty, Luke Pasqualino, Vlad Ivanov, Tómas Lemarquis, Adnan Haskovic, Jim High, Tomáš Dianiška, Magda Weigertová, Joseph Bertót, Paul Lazar
Premiéra: 01.08.2013
Krajina: USA, Francúzsko, Česko, Južná Kórea
Žáner: dráma, sci-fi, thriller, akčný

Akčná sci-fi dráma Snowpiercer je o vlaku, v ktorom sa posledné zvyšky ľudstva prevážajú po zamrznutej planéte.

Pod vrstvami štylizovaného násilia a postapokalyptickej dystópie skrýva rozpravu o sociálnych vrstvách spoločnosti, nepomere medzi chudobou a bohatstvom, a tiež túžbu vytvoriť lepšiu budúcnosť.

Je rok 2031. Pokus zvrátiť globálne otepľovanie chemickým posypom mal katastrofálne vedľajšie účinky – namiesto horúčav prišla nová doba ľadová, ktorá zahubila život na zemi. Zvyšky ľudstva prežívajú vo vlaku, ktorý dal pred touto katastrofou postaviť bohatý génius Wilford (Ed Harris). Vlak jazdí bez zastavenia po svetových železniciach pospájaných do jednej dlhej trate. Luxusné prvé vagóny sú rezervované pre privilegovaných, kým v posledných žijú obyčajní ľudia v príšerných podmienkach. Tlačia sa v preplnených priestoroch, odkiaľ nemôžu prechádzať do iných častí vlaku. Jedným z nich je Curtis (Chris Evans), ktorý túži dostať sa až k rušňu a zosadiť Wilforda z jeho trónu. Vedie vzburu v zadných vagónoch a vydáva sa na krvavú cestu za spravodlivosťou, na konci ktorej nachádza nejedno prekvapenie.

Chris Evans, známy najmä ako Kapitán Amerika, tu hrá človeka s veľkými ideálmi, no aj veľmi temnou minulosťou. Je hrdinom príbehu, ale nie je to dobrý človek, čo je vždy zaujímavejšie jednak pre samotného herca, aj pre diváka. Vo vlaku prežil už 17 rokov a jeho mentorom bol starý mrzák Gilliam (John Hurt), ktorý je duchovným otcom najnovšej vzbury. (Ľudia zo zadnej časti vlaku sa už v minulosti niekoľko krát pokúsili prebojovať sa do stráženej prednej sekcie.) Videl bezprávie, ktoré tu vládne, a túži ho napraviť aj napriek tomu, že sa nepovažuje za vodcu – tým je preňho otcovský Gilliam. Aby však mohol opustiž zadné vagóny, musí sa Curtis dať dokopy s narkomanom Namgoongom, ktorý vo vlaku navrhol všetky bezpečnostné dvere a vie ich teda aj otvoriť. Ich napätý vzťah je však len jednou z mnohých nástrah, ktorým musí Curtis čeliť. Z tých je azda najnebezpečnejšou výhľad z okna, kde vidieť len zničené mestá a nehostinnú, zamrznutú krajinu.

Snowpiercer je klaustrofobický film, ktorý sa celý odohráva vo vlakovej súprave. Napriek tomu nie je vizuálne nudný, ale naopak s každým vagónom prináša nové prostredie, trochu ako nový level v počítačovej hre. Zadné vagóny sú preplnené ľuďmi v otrhaných šatách, ktorých jedinou obživou sú želatínové proteínové bloky. Tento škaredý, stiesnený svet je domovom zúfalcov a presne tak aj vyzerá. Divák fandí Curtisovi a jeho vzbure, pretože sa chce posunúť ďalej a vidieť iné časti vlaku. Prechod medzi vagónmi samozrejme reprezentuje šplhanie po spoločenskom rebríčku a je okatým (ale nie príliš moralistickým) komentárom sociálnej nerovnosti. Pomerne rýchlo sa dostávame do väzenského vagóna, či do vagónov na spracovanie jedla a vody. Potom sa stupňuje luxus a exces, od drevom obloženého jedálenského vozňa, cez kúpeľný vozeň, nočné kluby, až k svätému stroju – k rušňu. Ten je predmetom uctievania a Wilford je ako boh, ktorý ho udržiava neustále v chode. Túto propagandu vidíme aj v školskom vagóne, kde je deťom vštepovaný kult osobnosti a kult motora.

Neprestajným vizuálnym zmenám napomáha aj kamera, ktorá sa snaží vyťažiť z obdĺžnikových priestorov maximum. Medzi pamätné sekvencie patrí napríklad bitka rebelov vo vagóne plnom maskovaných katov so sekerami. Celkovo je Snowpiercer násilný a často silne štylizovaný film, za čo vďačíme exotickej réžii. Ide o anglický debut kórejského režiséra Joon-ho Bonga, ktorý sa medzinárodne preslávil filmom Gwoemul (The Host). Neštíti sa nekonvenčnosti, ktorá pravdepodobne pramení z francúzskeho komiksu, podľa ktorého je Snowpiercer natočený, a tak tu máme pomedzi serióznosť aj niekoľko absurdít. Jednou z nich je napríklad anglická herečka Tilda Swinton, ktorá hrá poprednú autoritu vo vlaku, no jej prezentácia je skôr karikatúrou – veľké umelé zuby, neprirodzený rečový prejav a priam zaslepená oddanosť Wilfordovi a jeho stvoreniu.

Snowpiercer je plný veľkých myšlienok, sociálnych otázok a environmentálnej aktuálnosti. Zároveň je originálnym spôsobom akčný, pútavý a takmer dokonale premyslený. Počas dvoch hodín nedáva žiadny priestor na nudu a jeho sci-fi prvky stoja jednou nohou v realite, takže nemusia odradiť ani ľudí, ktorí tomuto žánru neholdujú.

Hodnotenie: 0%

Rank (hodnotenie príspevku): - -5 +