Recenzia - Na hrane zajtrajška

Edge of Tomorrow

Réžia: Doug Liman
Hrajú: Tom Cruise, Emily Blunt, Brendan Gleeson, Bill Paxton, Jeremy Piven, Lara Pulver, Charlotte Riley, Jonas Armstrong, Marianne Jean-Baptiste, Kick Gurry
Premiéra: 28.05.2014
Žáner: akčný, sci-fi, thriller

Tom Cruise a Emily Blunt v akčnom sc-fi Na hrane zajtrajška balansujú na hrane výborného filmu, občas sa ale prepadnú do priemernosti.

Na zem spadli meteority s mimozemským organizmom nazvaným Mimic. Napriek tvrdým bojom dobili celú Európu a chystajú sa obsadiť celý svet. Spojenecké sily vyzbrojené mechanickými oblekmi sa zhromaždili v Londýne a plánujú inváziu do Francúzska, ktorá by mala poraziť nepriateľa. Dôstojník v armádnom oddieli pre styk s verejnosťou major Cage (Tom Cruise) je napriek zbabelým protestom a pokuse utiecť vyslaný do bitky v prvej línii. Nikdy s mechanickým oblekom nebojoval a len s veľkým šťastím sa mu podarí zabiť veľkého Mimica predtým, než sám umrie. Invázia je katastrofa a ľudstvo zaručene prehrá. V tom sa Cage zobudí o deň skôr a udalosti okolo neho sa začnú opakovať. Vyhľadá drsnú vojnovú hrdinku Ritu Vrataski (Emily Blunt), ktorá mu vysvetlí čo sa deje a začne ho trénovať v snahe poraziť Mimicov raz a navždy.

Niektoré veci vo filme fungujú výborne, iné trochu pokrivkávajú, ďalšie nemajú logiku. Hlavná premisa celého príbehu, že Cage nadobudol schopnosť resetovať svojou smrťou čas a vracať sa stále na začiatok dňa, samozrejme nedáva zmysel – všetci vieme, že je to nemožné a práve preto je Na hrane zajtrajška označené ako sci-fi. Predsa len je ale možné tieto vedeckofantastické koncepty zabaliť do plášťa reality alebo ich aspoň parciálne vysvetliť. Rita síce Cageovie vysvetlí, čo sa deje a ako to funguje, no tento mechanizmus je príliš vágny a pritiahnutý za vlasy. Keď si chce divák užiť zvyšok filmu (a je si čo užívať), musí skrátka jeho základné pravidlá akceptovať bez zbytočných otázok a brať resetovanie času ako hotovú vec. Vždy keď Cage umrie, vráti sa na začiatok a akosi je to vďaka tomu, že zabil špeciálneho Mimica, ktorého krv mu dala schopnosti iného, ešte špeciálnejšieho tvora, nazvaného Omega. Je to hlúposť, ale nevadí, poďme ďalej.

Prvé veľké prekvapenie filmu sme už prezradili v stručnom obsahu filmu. Cruise nehrá hrdinu – jeho postava je obyčajný zbabelý muž, ktorý pred vojnou vlastnil reklamnú agentúru a keď svet napadli mimozemšťania, išiel do armády robiť PR len aby nemusel ísť bojovať. Z dôvodu, ktorý je tiež trochu pritiahnutý za vlasy, ho generál Brigham (Brendan Gleeson) pošle do invázie a vo svojej prvej bitke je Cage vystrašený a úplne nemožný. Hrdina sa z neho stáva až postupne v priebehu filmu, keď vďaka množstvu resetov získava čas trénovať a pamätá si presne, čo sa kedy stane na bojisku. Trénuje ho Rita, ktorú Emily Blunt hrá ako primerane drsnú a odťažitú veteránku. Aj ona mala schopnosť po smrti resetovať čas, a práve vďaka tomu dokázala zabiť stovky Mimicov počas jednej bitky a stala sa objektom propagandy. Lenže o svoju schopnosť prišla a odvtedy čakala, kedy sa nájde niekto nový kto by jej pomohol poraziť Mimicov. Nikto z armádneho velenia na túto schopnosť neverí, a tak sú v tom Cage a Rita sami. Pre ňu je ich stretnutie vždy po prvý krát, no Cage ju postupne spoznáva a trávi s ňou veľké množstvo času, počas ktorého sa do nej zaľúbi. Romantická zápletka ale nie je nasilu natlačená do deja a skôr je len naznačená ako prirodzený následok Cageovej situácie.

Na hrane zajtrajška má veľkolepú, prevažne prehľadnú akciu a tiež pár vtipných momentov, ktoré odľahčujú vážny tón filmu. Dej je kombináciou filmov Groundhog Day a Starship Troopers a z oboch filmov si vyberá to najlepšie. Svoju premisu prežívania toho istého dňa stále dokola využíva dobre, nie však naplno. Málo sa venuje tomu, aké frustrujúce musí byť pre Cagea stále počúvať tie isté konverzácie a všetko nanovo vysvetľovať. Nikdy nie je upresnené, koľkokrát už prežil ten istý deň, no musia to byť stovky. Scény, ktoré sa vo filme neustále opakujú, sú však vždy dostatočne pozmenené alebo šikovne zostrihané, takže nemáme negatívny dojem z toho, že spolu s Cageom vidíme to isté dokola. Naopak, mohli nám z opakujúcich sa situácii ukázať ešte viac.

Aj keď Edge of Tomorrow nie je práve najoriginálnejšie dielo (film je natočený podľa knihy japonského a autora a ako sme spomínali, kombinuje v sebe dej dvoch kultových snímok), je to prvý veľký film letnej sezóny, ktorý nie je remake, reboot, prerozprávanie slávneho príbehu alebo pokračovanie slávneho franchisu. Aj keď sa nám veľmi páčila Godzilla aj X-Men, ani jeden z filmov nebol ničím novým alebo nepredvídateľným. Na hrane zajtrajška má schopnosť prekvapiť, často príjemne, a nehrá sa na nič, čím nie je. V podstate ide o veľkolepú počítačovú hru, v ktorej sa po smrti dostávame naspäť k checkpointu a snažíme sa prejsť náročný level – časti ktoré sme už prešli si pamätáme a prebehneme ich rýchlejšie, potom prichádza objavovanie nového. Finálny level sa síce odohráva celý po tme a vedľajšie postavy, ktoré sme si ani nestihli obľúbiť, v ňom padajú ako muchy, no celkovo je herný zážitok veľmi pozitívny. Asi nebude žiadny dôvod pozerať Na hrane zajtrajška znovu, no oplatí sa vidieť ho raz.

Rank (hodnotenie príspevku): - -32 +