Recenzia - Susedia na odstrel

Susedia na odstrel

Neighbors

Réžia: Nicholas Stoller
Hrajú: Seth Rogen, Rose Byrne, Zac Efron, Dave Franco, Jake M. Johnson, Christopher Mintz-Plasse, Lisa Kudrow, Ali Cobrin, Chasty Ballesteros, Craig Roberts, Jesse Heiman, Halston Sage, Danika Galindo, Bobby Moynihan, Carla Gallo
Premiéra: 08.03.2014
Žáner: komédia

Susedia na odstrel sú zábavní, vulgárni, občas trochu nechutní a občas striedajú nedostatok logiky s nerozvinutými náznakmi drámy.
Neighbors je zvláštna komédia. Nie je totiž ani zďaleka tak zábavná ako mohla byť, ale naopak skrýva v sebe zaujímavé postavy s vnútornými konfliktami, ktoré by vedeli vyskladať aj slušnú drámu. Na ich čele je Teddy, ktorý celé štúdium žil študentským životom a usporiadanie legendárnej párty sa stalo jeho najväčším cieľom. Škola však končí a svet, v ktorom Teddy exceloval, sa o chvíľu rozpadne. Na rozdiel od svojich “bratov” – najmä lepšie vzdelaného Peta – nemá žiadnu perspektívu do budúcna a o chvíľu z pozície cool prezidenta bratstva padne na nezamestnaného hlupáka s peknými očami. Miestami ho to trápi, a vtedy sa v Efronovom pohľade zaskvie náznak melanchólie, ktorý z neho robí najlepšieho herca celého filmu. No náznaky jeho strachu z budúcnosti sa príliš strácajú v balaste tanečnej hudby a scén kde bezdôvodne ukazuje svoj impozantne vyšportovaný trup.

Aj Radnerovci skrývajú pod nánosom zle zahratých dialógov* a vtipov o sexe kúsok zaujímavej charakterizácie. Nie je to tak dávno, čo boli obaja tiež študentmi a užívali si na rovnakých večierkoch, aké ich teraz budia z pokojného predmestského spánku. Maca nebaví práca a spomedzi kamarátov je prvý, kto založil rodinu, takže sa cíti starý a odpísaný. Kelly si ešte nezvykla na stereotyp, ktorý so sebou prináša materská dovolenka, a tak sa doma nudí a sníva o tom, že by si konečne povyrazila. Tieto problémy sú vo filme viac krát naznačené, no nikdy nikam nevedú. Akurát keď sa Radnerovci snažia pred Teddym používať slang, pretože sa boja, že nebudú svojim mladým susedom pripadať dostatočne “in”.

Hlavnou premisou Susedov na zabitie je boj medzi susedmi. Robia si navzájom naprieky, ktoré hraničia nie len so zákonom, ale aj s realitou (scéna kde airbag zabudovaný do stoličky katapultuje Maca do stropu kancelárie sa hodí skôr do kreslenej grotesky ako do hraného filmu) a potenciál na dobrú zábavu je tu prakticky nekonečný. Lenže väčšinu “kanadských žartíkov”, ktoré si navzájom vyvedú, sme videli už v traileroch. Dokážu vyvolať smiech aj pri sledovaní filmu, no po chvíli si divák uvedomí, že veľa nových vecí asi neuvidí. A to je sklamanie, aké by dobrá komédia nemala vyvolať. (Netvrdíme však, že Susedia sú nudní. Pobavili nás drobnosti ako pitie whiskey z čajového servisu, umelecký prednes vety “vták v ruke” či frašková bitka medzi Macom a Teddym. Čakali sme však viac.)

Film je u nás prístupný od 15 rokov, aj keď v Amerike má rating R, čo je náš ekvivalent 18 rokov. Je v ňom sex, množstvo nadávok preložených v titulkoch jemnejšou formou a jedna trochu nechutná scéna s kojením, ktorá sa do komédie o zlých susedoch votrela akoby z iného filmu s úplne odlišnou tematikou. Mladší divák si teda príde na svoje – stredoškoláci si užijú film, ktorý pre nich nie je celkom vhodný, a vysokoškoláci budú plánovať, ako na Mlynoch tromfnú excesívne večierky plné drog, alkoholu a svetelných efektov. To je ale asi jediné, čo môže Neighbors ponúknuť, lebo všetky relevantné, zaujímavé či hĺbavé časti stihol príbeh iba naznačiť.

Hodnotenie: 55%

Rank (hodnotenie príspevku): - 5 +