Recenzia - Strážcovia Galaxie

GUARDIANS OF THE GALAXY

Réžia: James Gunn
Hrajú: Chris Pratt, Zoe Saldana, Dave Bautista, Vin Diesel, Bradley Cooper, Lee Pace, Michael Rooker, Karen Gillan, Djimon Hounsou, John C. Reilly...
Premiéra: 21.07.2014
Žáner: akčný, sci-fi, komédia

Dlho očakávaný vesmírny komiksový akčák Strážcovia galaxie mal vynikajúci marketing, ktorý nás navnadil na veľké zábavné dobrodružstvo. Výsledný film splnil veľké očakávania a nesklamal.
Po smrti jeho matky príde po malého Petera Quilla (Chris Pratt) vesmírna loď a vezme ho do vzdialeného kúta galaxie. O 26 rokov neskôr je z neho bandita, ktorý si hovorí Star Lord. Vydáva sa na opustenú planétu ukradnúť záhadný artefakt zvaný Orb, po ktorom dychtí jeho šéf Yondu (Miachel Rooker) aj zlý vládca Ronan (Lee Pace). Ronan je členom rasy Kree, ktorá sa chystá uzavrieť mier s impériom Nova, a Ronan je rozhodnutý tento mier prekaziť a zničiť pri tom celú planétu. Quill sa dostane do väzenia, kde spojí svoje sily s vrahyňou Gamorou (Zoe Saldana), banditmi Rocketom (hlas Bradleyho Coopera) a Grootom (hlas Vina Diesela) a maniakom Draxom (Dave Bautista). Najprv chcú všetkých prekabátiť a predať Orb za vysokú odmenu, no keď odhalia jeho skutočnú ničivú silu, musia zaistiť, že táto zbraň nepadne do nesprávnych rúk.
Ako je vidieť z tohto stručného obsahu, Guardians of the Galaxy je plný nových mien a svetov. Neúprosne diváka zahrnie do komplikovanej galaxie, ktorá má rôzne skupiny, národy, konflikty a názvoslovie. Chvíľu trvá zorientovať sa v tomto novom svete. Divák bez akejkoľvek znalosti komiksovej predlohy má čo robiť aby pochopil, že Gamora a Nebula sú adoptívne dcéry Thanosa a pracujú pre Ronana, ktorý chce pre Thanosa získať Orb na výmenu za to, že Thanos zničí Xandar. Komplikované? Našťastie James Gunn s nami súcití a niektoré informácie postavy opakujú viac krát, čo možno nie je po scenáristickej stránke úplne ideálne riešenie, ale určite pomáha. Okrem tohto zádrhľa je však scenár vynikajúci a občasné chybičky mu bez problémov odpúšťame. Vo filme sa dokonale strieda tón, od emocionálnych scén, cez mimoriadne humorné dialógy až po rôznorodú akciu, a všetko držia pokope charizmatické a dobre rozvinuté postavy hlavných hrdinov. Dej je poháňaný honbou za Orbom a neustále sa hýbe vpred z jednej zaujímavej situácie do druhej. Ponúka rôznorodé miesta, akými sú napríklad utopické hlavné mesto Nova na planéte Xandar, väzenská vesmírna stanica, či banícka kolónia uprostred obrovskej odrezanej hlavy prastarej galaktickej bytosti. Pestré mimozemské bytosti, vesmírne lode a bitky v kozme pritom konkurujú aj Hviezdnym vojnám či Star Treku.

Najväčším prekvapením filmu sú Rocket a Groot. Rocket je kompletne digitálny rozprávajúci medvedík čistotný a Groot je kompletne digitálny rozprávajúci strom. Znie to možno hlúpo, no prevedenie týchto postáv je vynikajúce a Marvelu treba vzdať hold za odvahu, že priniesli film s takýmito uletenými stvoreniami. Rocket je vulgárny násilník a zároveň šikovný mechanik, ktorý dokáže postaviť zbraň prakticky z čohokoľvek. Humorom sa snaží potlačiť hnev a pocit menejcennosti spôsobený jeho nízkym vzrastom a tým, že ho každý nazýva hlodavcom, háveďou a podobnými urážkami. Jeho jediným kamarátom, spoločníkom a zároveň bodyguardom je Groot. Tento humanoidný strom má nízke IQ a jediné, čo dokáže povedať, je “Ja som Groot.” V závislosti od intonácie však touto jednoduchou vetou prejavuje rozličné emócie a Vin Diesel v tejto úlohe pracuje so svojim hlasom bezchybne. Groot je zdrojom mnohých humorných situácii, ale jeho sila a schopnosť rôzne sa rozrastať z neho robia aj nebezpečného bojovníka užitočného v každej akcii.

Rovnako pozitívnym prekvapením je aj Drax, ktorého hrá zápasník Dave Bautista. Postavy svalovcov obyčajne vyžadujú obsadiť podobných športovcov, a tí často zvládajú len predvádzať svoje telo bez nejakých hereckých výkonov. Bautista však dostal v Guardians adekvátnu šancu prejaviť sa a využil ju naplno. Drax je oveľa viac než obyčajný silák a Bautista je očividne oveľa viac, než obyčajný zápasník. Ronan kedysi zabil Draxovi rodinu a tak sa chce za každú cenu pomstiť, čo jeho postave dodáva vážnosť, motiváciu a hnev. Pochádza však z rasy, ktorá nepozná metafory a všetko berie doslovne, čo vedie k niekoľkým vtipným dialógom a situáciám. Navyše rozpráva kvetnatým, takmer až Shakespearovským spôsobom, a Bautistovo podanie týchto replík je zároveň vážne a zasnené, čo prináša divákovi úsmev na tvár. Často prichádza do konfliktu s Rocketom a najmä medzi nimi dvoma to v nesúrodom tíme Strážcov galaxie iskrí najviac. Všetci piati sú však na začiatku svojím spôsobom nepriatelia alebo majú úplne odlišné motivácie a plány. Gunn všetky ich konflikty využíva na to, aby postavy, dej aj formovanie tímu neustále rozvíjal a posúval vpred, takže na konci filmu majú všetci za sebou kompletnú cestu premeny.
Guardians of the Galaxy bol od začiatku prezentovaný ako najstrelenejší film od Marvelu a v tomto ohľade nás režisér James Gunn skutočne nesklamal. Vizuálne a tematicky skombinoval to najlepšie zo Star Wars a populárneho seriálu Firefly, vďaka čomu vzniklo pestrofarebné dobrodružstvo plné akcie, humoru a zaujímavých postáv. V závere filmu sa objavuje sebavedomý titulok “Strážcovia galaxie sa vrátia” a Marvel ešte pred premiérou ohlásil, že natočia aj dvojku. Po zhliadnutí filmu v plnej kinosále baviacich sa ľudí je zrejmé, že toto sebavedomie bolo opodstatnené. Jediné malinké sklamanie bolo, že tradičná záverečná scéna po titulkoch bola síce humorná, no nedala nám žiadne náznaky ďalšieho príbehu, ako tomu býva u Marvelu zvykom.

Rank (hodnotenie príspevku): - -43 +