Recenzia - X-Men: Budúca minulosť

X-Men: Budúca minulosť

X-Men: Days of Future Past

Réžia: Bryan Singer
Hrajú: Hugh Jackman, Michael Fassbender, James McAvoy, Ian McKellen, Jennifer Lawrence, Patrick Stewart, Nicholas Hoult, Ellen Page, Peter Dinklage, Halle Berry, Shawn Ashmore, Lucas Till, Daniel Cudmore, Bingbing Fan, Booboo Stewart, Omar Sy, Evan Peters, Adan Canto, Larry Day, Evan Jonigkeit, Jaa Smith-Johnson, Amelia Giovanni
Premiéra: 10.05.2014
Žáner: akčný, fantasy, dobrodružný, sci-fi

X-Men: Budúca minulosť atakuje pozíciu najlepšieho filmu v sérii o mutantoch so super schopnosťami. Film Bryana Singera (takmer) v ničom nesklamal.
Rok 2023. Mutanti sú na pokraji zániku a roboty Sentinely lovia posledných, čo ostali. Jedinou nádejou pre budúcnosť je zmeniť minulosť, a tak sa Wolverine (Hugh Jackman) vydáva do roku 1973 aby zabránil udalosti, ktorá vyústila až v apokalypsu. Musí znovu zjednotiť Charlesa (Jamex McAvoy) a Magneta (Michael Fassbender), aby spoločne zabránili Mystique (Jennifer Lawrence) v atentáte na tvorcu Sentinelov Bolivara Traska (Peter Dinklage). Lenže Magneto je v podzemnom väzení a z Charlesa sa stala troska.
Trojuholníkový konflikt lásky, nenávisti a odlišných názorov medzi Charlesom, Magnetom a Mystique pokračuje tam, kde X-Men: First Class skončil. Days of Future Past je priamym pokračovaním tohto prequel filmu a zároveň je do menšej miery aj pokračovaním Wolverina a X-Men 3. Komplikované poradie filmov môže u menej zanietených divákov spôsobiť chaos a to ani nehovorme o tom, že v priebehu Days of Future Past sú ukázané flashbacky z ďalších troch dielov. Nie je to teda film, ktorý si užije len tak hocikto bez znalosti predošlých udalostí. Najdôležitejšie je ale vidieť najprv X-Men: First Class, bez ktorého sa spomínaný vzťahový trojuholník nedá pochopiť. Na konci tohto filmu sa Mystique pridala k Magnetovi spolu s ďalšími mutantmi (ktorých absenciu v Budúcej minulosti vysvetlili jednoducho tak, že ich niekto nejak zabil) a počas Magnetovho pobytu vo väzení pokračovala v krížovej výprave proti odporcom mutantov. Zamerala sa na Bolivara Traska, ktorý experimentuje s mutantmi a vytvára proti nim zbrane – Sentinelov. Jennifer Lawrence, momentálne právom žiarivá hviezda, má vo filme dosť prominentnú úlohu v modrom makeupe aj mimo neho a ako Mystique zápasí so svojím starým dobrým ja a s chladnokrvnou povahou, ktorú si vybudovala.

Vyše dvojhodinový film je pretkaný väčšími aj menšími akčnými časťami, od súbojov so Sentinelmi až po krátke akrobatické bitky. Je tu dokonca scéna, v ktorej Magneto nadvihne celý baseballový štadión, zhodí ho na Biely dom a popritom ovláda veľkých lietajúcich robotov s guľometmi. No napriek tomu X-Men: Budúca minulosť nie je prehnane akčný film. Naopak, má množstvo dialógov, z ktorých mnohé sú podložené emocionálnymi konfliktami či charakterovým rozvojom postáv. Najmä Wolverine je tentokrát skôr dramatická postava – ani nás teraz nenapadá nejaký významný akčný moment, ktorý by zahŕňal jeho slávne pazúry (v tomto filme sú len kostnaté, keďže v 1973 mu ešte generál Striker nevymenil kostru za adamantium). Karta sa obrátila a Wolverine musí byť duchovným vodcom a radcom pre Charlesa, ktorý v prvom X-Men pomohol rovnakým spôsobom jemu. Hugh Jackman sa tejto verzie Wolverina zhostil vynikajúco, doteraz možno aj najlepšie. Z Charlesa je zlomený muž závislý od experimentálneho lieku, ktorý lieči jeho ochrnutie ale zároveň mu blokuje telepatické schopnosti. Má problém vyrovnať sa so svojím osudom, chýba mu Mystique a živí v sebe nenávisť voči Magnetovi. Pre herca McAvoyovho kalibru je to zaujímavú úloha, pri ktorej môže ukázať, čo dokáže.

Azda najlepšia sekvencia prichádza v prvej tretine filmu, kedy naši hrdinovia idú dostať Magneta z cely hlboko pod Pentagonom. Magneto je tam už desať rokov zavretý za atentát na Kennedyho a Wolverine ho chce vyslobodiť za pomoci mladíka, ktorého mutantské meno je Quicksilver. Vie sa neuveriteľne rýchlo pohybovať a táto schopnosť ho robí prakticky nezastaviteľným. Všetky jeho scény sú veľmi vtipné, dobre urobené, a aj keď jeho vizáž vyzerá lacno (striebristá parochňa a strieborná bunda), herec Evan Peters to utiahne svojou chlapčenskou charizmou. No hneď je jasné, že s jeho pomocou by Wolverinova misia bola vybavená oveľa jednoduchšie a film by mohol skončiť do pol hodiny, a tak Quicksilver (prakticky bezdôvodne) po úteku z Pentagonu opúšťa partiu mutantov a tí pokračujú bez neho. Je to škoda a na chvíľu diváka toto drobné sklamanie môže vyrušiť od pozerania filmu. (Mimochodom, Quicksilver je v komiksoch Magnetov syn, no táto skutočnosť je vo filme nepodstatná a naznačená len jednou vetou ako odkaz pre znalcov).
X-Men: Days of Future Past dokázal naplniť očakávania, ktoré vytvoril silným trailerom, a to je v dnešnej dobe sklamaní mimoriadny úspech. Nie je tak hravý a originálny ako First Class, no má dostatok vynikajúcich momentov, pompy aj srdca na to, aby sme ho aspoň dočasne posadili na piedestál. Sme zvedaví, kam sa séria teraz uberie, keď zmeny spôsobené cestovaním v čase v podstate úplne znegovali štyri zo siedmich X-Men filmov.

(Mimochodom, ak sa budeš veľmi ponáhľať po filme na záchod, neostávaj do konca titulkov. Záverečná scéna je zaujímavá, ale úplne nič nehovoriaca pokiaľ sa nevyznáš v komiksovej mytológii).

Rank (hodnotenie príspevku): - 33 +