Recenzia - Godzilla

Godzilla

Godzilla

Réžia: Gareth Edwards
Hrajú: Aaron Taylor-Johnson, Bryan Cranston, Elizabeth Olsen, Juliette Binoche, David Strathairn, Ken Watanabe, Al Sapienza, Sally Hawkins, Brian Markinson, Richard T. Jones, Victor Rasuk, CJ Adams, Carson Bolde, Eli Goree, Anthony Konechny, Eric Keenleyside, Jodie Yee, Ty Olsson, Monique Ganderton
Premiéra: 08.05.2014
Krajina: USA, Japonsko
Žáner: akčný, sci-fi, dobrodružný, thriller

V roku 1999 sa prepadne baňa na Filipínach a doktor Serizawa (Ken Watanabe) prichádza vyšetriť zvláštny nález ukrytý v hlbokej jaskyni. Otrasy z tejto udalosti pocítia až v Japonsku, kde Joe Brody (Bryan Cranston) s manželkou pracujú v jadrovej elektrárni. Dôjde tam k tragickej nehode, ktorú zapríčinil neznámy úkaz. Ani o 15 rokov neskôr sa Joe nechce zmieriť s oficiálnou verziu, že to bolo obyčajné zemetrasenie. Do svojho paranoidného vyšetrovania zatiahne aj dospelého syna Forda (Aaron Taylor-Johnson) a spolu sa vrátia na miesto tragédie. Úkaz sa opakuje a z rádioaktívneho kokóna sa liahnu dve monštrá pomenované MUTO. Bájna Godzilla, ktorú sa v 50. rokoch snažili zabiť jadrovými odpalmi v Tichom oceáne, sa stáva jedinou šancou ľudstva na porazenie obrovskej hrozby. Ich ničivé súboje zanechávajú veľkomestá v troskách.

Najlepšie vedeckofantastické filmy sú tie, ktoré za efektami skrývajú čosi viac. Pôvodná čiernobiela Gojira bola viac než katastrofickým filmom. Reprezentovala náladu v povojnovom Japonsku a ich skúsenosti s ničivým dopadom radiácie. Nová Godzilla v tomto ohľade nie je až tak veľavýznamná, no predsa v nej rezonujú aktuálne témy. Na začiatku sa vplyvom zemetrasenia zrúti japonská jadrová elektráreň, čo nám okamžite pripomína Fukušimu a stále reálnu hrozbu, že sa podobné nešťastie zopakuje znovu. Neskôr vo filme prichádza tsunami, ktorá zaplaví Honolulu a zabije stovky nepripravených, nič netušiacich ľudí, podobne ako pri katastrofe zo roku 2004. Film nám neustále pripomína, že na zemi vládnu sily, ktoré nemáme pod kontrolou.

Godzilla je v tomto filme vykreslená ako kráľ oblúd. Nie je hlavnou hrozbou, naopak pomáha nám zbaviť sa jej. Príbeh tak pripomína nespočetné japonské filmy o súbojoch Gojiry s inými príšerami, ktoré natáčali ako na bežiacom páse už od polovice 50. rokov. Godzilla je dôstojnou americkou verziou a poteší všetkých fanúšikov ťažkopádnych súbojov mužov v gumených kostýmoch, ktorí rúcali modely Tokia. No treba sa pripraviť na to, že Godzilla sa vo filme prvý krát objavuje až v druhej polovici a chvíľu trvá, než nám ju Edwards ukáže v celej svojej kráse. Je obrovská, pomalá a ťažkopádna, s oveľa impozantnejšími rozmermi ako pôvodná z japonskej klasiky z 1954. Dizajn je výborný a skutočne evokuje muža vo veľkom kostýme, no samozrejme je digitálna. Efekty sú vo filme mimoriadne realistické a akcia je vždy prehľadná, takže divák narozdiel od bitiek v Pacific Rim vždy vie, čo sa práve deje. Mnoho záberov je z pohľadu ľudí skrčených v tieni rozhnevaných beštií, no tie najlepšie prichádzajú vtedy, keď sa kamera oddiali a ukáže nám Godzillu a MUTO v násilnom zovretí medzi výškovými budovami. Všetky akčné sekvencie majú výbornú réžiu a nie sú obmedzené len na bezhlavú ukážku najnovších počítačových trikov.

Keď už spomíname pohľad ľudí, Godzilla má aj zopár postáv. Tu však film trochu pokrivkáva, pretože žiadny z hlavných hrdinov nemá dostatok priestoru skutočne zažiariť alebo zaujať. Nikto tu nie je tak otravný alebo zbytočný, aby sme si radšej želali strih na Godzillu, no predsa hrá ľudský element iba druhé husle. Problémom je, že ani jedna postava nie je dostatočne rozvinutá. Joeova dejová línia rozbieha príbeh celého filmu a má dostatočný emocionálny konflikt na to, aby uzemnila veľkolepú akciu do reality. Chvíľu sa to aj darí, no potom línia náhle končí v momente, kedy sa potvrdia všetky Joeove domnienky o utajenej príčine katastrofy, ktorá ho stála život manželky. V tom momente preberá žezlo hlavnej postavy jeho syn Ford, ktorý je armádny pyrotechnik a veľkú časť filmu trávi tým, že sa presúva z Japonska do San Francisca, kde žije jeho manželka a malý syn (dosť nepodstatné postavy, ktoré sa asi stali obeťami vystrihnutých scén). Aaron Taylor-Johnson má pomerne obyčajný výzor a tak mu veríme úlohu obyčajného muža chyteného do víru udalostí. Lenže chýba mu charizma a poriadna charakterizácia, a tak nezvláda utiahnuť celý film sám. Serizawa je oveľa zaujímavejšia postava ako Ford, ale vo filme je príliš málo. Už len moment, kedy sa Ken Watanabe obrátil na kameru a prvý krát povedal Gojira, nám spôsobil zimomriavky ako máloktorá scéna v máloktorom filme. Pre japonského herca to musí byť veľmi príjemný moment v kariére.

Technicky je film dokonalý a okrem výbornej réžie a efektov má aj dobrý soundtrack. Alexandre Desplat skombinoval old-school pompéznosť s modernou akčnou hudbou a primiešal aj japonské motívy. Téma, ktorá hrá cez podarené úvodné titulky, nás okamžite a efektívne pripravuje na atmosféru celého filmu. Godzilla síce nemá bezchybný scenár ani mimoriadne herecké výkony, ale zároveň sa ani za jedno nemusí vyslovene hanbiť. Odporúčame ho fanúšikom japonského žánru, akcie, katastrofických filmov, aj sci-fi. Nudiť sa však určite nebudú ani tí, čo nepatria do tejto cieľovej skupiny.

Hodnotenie: 61%

Rank (hodnotenie príspevku): - 28 +