Recenzia - Amazing Spider-Man 2

Amazing Spider-Man 2

Amazing Spider-Man 2

Réžia: Marc Webb
Hrajú: Andrew Garfield, Emma Stone, Felicity Jones, Jamie Foxx, Sarah Gadon, Paul Giamatti, Dane DeHaan, Sally Field, Martin Sheen, Chris Zylka
Premiéra: 10.04.2014
Žáner: akčný, fantasy, dobrodružný

The Amazing Spider-Man 2 je prepchatý dejom, no zo začiatku zvláda režisér Marc Webb s jednotlivými líniami obdivuhodne úspešne žonglovať. Prvú hodinu a pol majú veci spád a sme schopní ignorovať nepríjemné tušenie, že nakoniec sa celý príbeh rozpadne pod vlastnou váhou. Kedy však príde ten zlomový moment? Kedy Webb prestane vládať odbiehať od jednej postavy k druhej? Ťažko určiť presnú chvíľu, kedy už bolo očividné, že film nakoniec nebude dobrý, no predsa len ani humorom sršiaci superhrdina v cool kostýme nedokáže zachrániť každú situáciu. Scenáristi Alex Kurtzman, Roberto Orci a Jeff Pinkner skondenzovali dva filmy do jedného a ešte stihli aj rozhýbať udalosti tretieho pokračovania. Chceli toho stihnú príliš veľa, no pritom stačilo vynechať len pár vecí a Spider-Man 2 mohol byť naozaj taký úžasný ako naznačuje jeho názov. Zhrňme si jednotlivé dejové línie aj s ich prednosťami a chybami:
1. Romantická zápletka je dobre zvládnutá a pripomína nám, že Webbova sláva pochádza práve z tohto žánru (režíroval (500) Days of Summer). Peter nechce, aby sa Gwen dostala kvôli nemu do nebezpečia a tak sa od nej drží ďalej. Prenasledujú ho vyčítavé pohľady zosnulého kapitána Stacyho, čo je síce totálne cliché, ale medzi inými problémami filmu ho vieme odpustiť. Kuriózne, Stacyho pamiatka trápi Petra viac než jeho vlastnú dcéru Gwen, ktorá odmieta predstavu, že by s Petrom nemali byť spolu len kvôli tomu, že ich vzťah nepriamo zabil jej otca a môže zabiť aj ju. Do nebezpečia sa vie predsa dostať aj bez vzťahu so Spider-Manom. Koniec filmu prezrádzať samozrejme nebudeme, no drží sa komiksovej predlohy, takže znalci vedia, čo sa stane.

2. Petrovi rodičia ho v prvom filme nechali u tety a strýka a v úvodnej scéne tohto filmu vidíme, čo nasledovalo po ich odchode. (Tento prológ je zbytočne dlhý a obsahuje nezaujímavú bitku v lietadle, ktorá je v 3D trochu neprehľadná.) Keď Peter náhodou nesmúti za Gwen alebo nemá vidiny jej otca, prenasleduje ho stará taška, ktorú zdedil po otcovi. Rozhodne sa zistiť pravdu za zmiznutím rodičov a nakoniec ju aj zistí. Celá dejová línia slúži iba ako emocionálny konflikt pre postavu, ktorá už jeden emocionálny konflikt má. Odhalenia sa celkového deju filmu vôbec netýkajú a nemajú naňho žiadny významný vplyv. Táto epizóda by mohla byť z filmu vynechaná bez väčšej ujmy a film mohol byť trochu kratší.

3. Max Dillon je karikatúra šprta. Nikto si ho nevšíma, nemá kamarátov, vyzerá ako debil. Spider-Man ho zachráni v úvodnej akčnej scéne, ktorá bola z celého filmu najlepšia, a odvtedy ho Max miluje. Lenže keď sa zmení na modrého Electra, Spider-Man ho nespozná a tak sa Max urazí a chce ho zničiť spolu s celým mestom ako pomstu za roky ignorácie. Hlúpejšie motívy pre filmového zloducha sme hádam ešte nevideli. Navyše, Electro sa skladá z čistej energie, dokáže sa teleportovať, ovládať elektrický prúd, lietať a nasávať energiu z celej veľkej elektrárne, no keď ho Gwen zrazí autom, z nejakého dôvodu ostane v bezvedomí dosť dlho na to, aby stihla mať expozičný rozhovorom s Petrom. Spider-Manov oblek ho izoluje od elektriny a tak doňho môže Electro hádzať blesky koľko chce, aj tak sa mu nič nestane. Ich súboje sú teda len ukážkou epileptických špeciálnych efektov bez nejakej reálnej hrozby pre nášho hrdinu.

4. Harry Osborn zdedí gigantickú firmu po svojom otcovi práve v čase, kedy sa začnú prejavovať prvé symptómy jeho smrteľnej choroby. Chce získať Spider-Manovu krv, no Peter sa bojí, že by ho mohla zmeniť na netvora, a tak mu ju nechce dať. Harry spojí svoje sily s Electrom, ktorý mu ako všemocná bytosť slúži len z veľmi nepochopiteľných dôvodov. Spider-Manovu krv nezíska, no dostane sa k zmutovanému pavúčiemu jedu, ktorý si pichne ako liek. Samozrejme, má to opačný efekt ako dúfal a opäť z nepochopiteľných dôvodov zozelenie, narastú mu nechty a jeho tvár začne pripomínať rozprávkového škriatka. Pred ním sa otvoria dvere, za ktorými je uložený bojový oblek so vznášadlom, a tak sa z neho stane Green Goblin, zloduch z prvého pôvodného Spider-Mana z roku 2002. Potom sa na chvíľu objaví tesne po vyvrcholení Electrovej dejovej línie aby predĺžil film a spôsobil udalosti, ktoré sa museli stať len preto, že sú v komiksovej predlohe.

5. Po prológu s Parkerovcami nasleduje spomínaná najlepšia akčná scéna filmu. Je to automobilová naháňačka cez preplnené ulice Manhattanu. Paul Giamatti hrá karikatúru ruského zločinca, ktorý uniesol dodávku plnú plutónia a v pätách mu je asi sto policajných áut a samozrejme aj Spider-Man (zábery jeho lietania medzi budovami sú vynikajúce). Spidey samozrejme zločinca dolapí a nechyrujeme o ňom až do konca filmu, kedy ho Harry s pomocou záhadného muža dostanú z väzenia a dajú mu robotický oblek v tvare nosorožca. Priprav sa teda na tretie pokračovanie, v ktorom bude proti Spider-Manovi bojovať až šestica komiksových postavičiek.

V každej z týchto dejových línií sa bije kvalita s komiksovými hlúposťami, ktoré možno fungujú na stránkach časopisu určeného pre dvanásťročných, no na plátne sú skôr paródiou. Je dobré, že tón filmu je nadľahčený a netvári sa smrteľne vážne ako Nolanov Batman alebo Singerovi X-Men, a Garfield je ako Spider-Man výborný a v našich očiach toto spracovanie zatieňuje Tobyho Maguireho najmä vďaka humoru a veľkej dávke odviazanosti. Lenže v koncovke sa Webb až príliš drží estetiky a povahy svojej kreslenej predlohy, takže je veľmi ťažké brať vážne tie časti filmu, ktoré majú byť brané vážne. (Výnimkou je onen koniec, ktorý sme nechceli prezradiť v prvom bode.)

Technicky je film bezchybný a má oproti jednotke vylepšený aj soundtrack. Efekty sú lepšie ako v jednotke a všetky ukážky Spdier-Manovho prelietavania medzi budovami sú úchvatne dynamické. Vizuálne pokrivkávajú len niektoré akčné scény, v ktorých sa deje až príliš veľa vecí naraz – tak ako aj v samotnom filme. 3D nebolo ničím výnimočné, takže sa neoplatí platiť zaňho navyše – iba ak by to bola jediná možnosť ako sa vyhnúť českému dabingu. Ten sme našťastie zažili len v traileri, no stačili nám aj tie dve minúty.

Hodnotenie: 63%

Rank (hodnotenie príspevku): - 0 +