Recenzia - Transcendencia

Transcendencia

Transcendence

Réžia: Wally Pfister
Hrajú: Johnny Depp, Rebecca Hall, Paul Bettany, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Kate Mara
Premiéra: 10.04.2014
Žáner: sci-fi, dráma, akčný, thriller

Vedec Will Caster (Johnny Depp) pracuje na popredí kybernetiky a výskumu umelej inteligencie. Stane sa však obeťou atentátu, ktorý teroristická skupina spáchala simultánne na viaceré vedecké pracoviská po celých Spojených štátoch. Ich cieľom je odklon od techniky a zachovanie ľudskosti. Casterova manželka Evelyn (Rebecca Hall) a priateľ Max (Paul Bettany) pred jeho smrťou uploadnú Willove vedomie do počítača, kde sa rozšíri cez internet do celého sveta a postupne sa rozvíja a mocnie. Evelyn svojmu digitálnemu manželovi pomôže budovať nový svet, no Maxovi sa nepáči, že vzniklo niečo neprirodzené. Ako myseľ v superpočítači vytvára Will úžasné vynálezy, no stáva sa aj nezastaviteľnou hrozbou.

Debutujúci režisér Wally Pfister žiaľ nedokázal naplno zužitkovať ani výborné herecké obsadenie ani značný dejový potenciál. Film je rovnako nevyrovnaný, ako jeho trailer. Keď sme pred dvoma mesiacmi písali o ukážke na Transcendenciu, všimli sme si kontrast medzi drámou a prebytkom vizuálnych efektov. Tento nesúrod charakterizuje aj finálne dielo, ktoré má zaujímavý námet ako vystrihnutý z hĺbavej sci-fi poviedky, no spracovanie miestami podobné skôr televíznemu filmu. Veľa sa v ňom hovorí o pocitoch, duši, či ľudskosti, a pritom je chladný a nestrhuje nás k žiadnej emocionálnej reakcii. Postavy nie sú dostatočne charakterizované, slúžia len na posúvanie deja určitým (nie vždy logickým) smerom. Digitálne efekty, ktoré sú zdrojom akcie v závere filmu, oscilujú na hrane priemernosti.

V Transcendencii zohráva veľkú úlohu láska, no na plátne ju moc nevidieť. Evelyn uploaduje myseľ svojho umierajúceho manžela do počítača, pretože ho miluje. Žije s LCD monitorom, pretože miluje digitálny obraz muža na obrazovke . Do poslednej chvíle ignoruje hrozbu, ktorou sa Will stáva, pretože ho miluje aj v jeho neľudskej podobe. Aspoň scenár filmu sa nás o tom snaží presvedčiť. Rebecca Hall je výborná herečka a z celého filmu žiari najviac, no s Deppom nemá žiadnu chémiu ani v tom minime scén, ktoré spolu vlastne majú. Nepomáha ani to, že o oboch ich postavách prakticky nič nevieme. Sú super inteligentní vedci, manželia, majú sa radi. Viac informácií o nich nedostaneme, a aj tieto sú prezentované takým informatívnym štýlom, že rovno mohli byť napísané ako titulok.
Nemenej talentovaná Kate Mara má ako líderka teroristickej organizácie RIFT príliš málo priestoru. Celkovo si vieme predstaviť Transcendenciu aj bez jej dejovej línie, pretože je vlastne prekvapivo nepodstatná. Člen RIFTu zastrelí Willa, no v skutočnosti vôbec netrafí a guľka ho iba poškriabe. Zabilo ho rádioaktívne polónium, ktorým bol náboj otrávený. Rovnako teda mohol Will umierať na rakovinu alebo sa smrteľne zraniť pri práci, a veľký rozdiel by v deji nenastal. RIFT naverbuje do boja proti Willovmu technologickému impériu aj Maxa. Rovnako však mohol Max bojovať proti Willovi aj sám, keďže mal od začiatku pochybnosti o tom, či je správne nahrať jeho vedomie na internet. Na konci filmu sa vláda spojí s RIFTom pri útoku na Willa, no rovnako mohla naňho zaútočiť aj sama. Takže vo filme, ktorý je celý o konflikte techniky a ľudskosti, zohrávajú advokáti za ľudskosť iba minimálnu úlohu. V scenári asi nastala menšia chyba.

Doteraz sme vôbec nespomenuli, že vo filme hrá aj Morgan Freeman. Nie je to však veľmi podstatná informácia, keďže v ňom zohráva ešte menej dôležitú úlohu ako Cillian Murphy, ktorý je mimochodom v Transcendencii tiež. Vďaka tomuto množstvu dobre obsadených (ale často zbytočných) postáv pôsobí Transceneencia ako väčší a podstatnejší film než akým v skutočnosti je. Nejedná sa o žiadny trhák, ani filozofický film, ani modernú sci-fi klasiku, no Pfister robí všetko preto, aby tak pôsobil aspoň na prvý pohľad. Koniec koncov, uznávame, že Transcendencia nie je bezmyšlienkovitá, neoriginálna, ani úplne zbytočná. Má v sebe väčšinu ingrediencií potrebných na dosiahnutie svojich cieľov, no žiaľ sú zle zamiešané a trochu nedopečené. Je to výborný film len pre ľudí, ktorí nevideli tucet lepších s podobnou tematikou.

Hodnotenie: 61%

Rank (hodnotenie príspevku): - 25 +