Recenzia - Captain America: Návrat prvního Avengera

Captain America: Návrat prvního Avengera

Captain America: The Winter Soldier

Réžia: Anthony Russo, Joe Russo
Hrajú: Chris Evans, Scarlett Johansson, Samuel L. Jackson, Dominic Cooper, Sebastian Stan, Anthony Mackie
Premiéra: 03.03.2015
Žáner: akčný, sci-fi

Kapitán Amerika: Zimný vojak je výrazným zlepšením oproti jednotke. Pokiaľ sa moc nezamýšľame nad tým, že Kapitán je vlastne glorifikáciou steroidov, tak Evansova postava v tomto filme pokračuje v trende poľudšteného hrdinu, ktorým bol aj doteraz. Vyrovnáva sa so životom v 21. storočí a od ľudí zbiera tipy na filmy a hudbu, ktoré by mal dobehnúť. V láske sa mu nedarí, no ani sa moc nesnaží. Má svoj kolektív drsných členov prepadového komanda a v mene vlasti vykonáva rôzne misie tak ako kedysi. Tlie v ňom ale menší konflikt osobnosti – je prototypom správneho, za slobodu bojujúceho Američana, a praktiky SHIELDu sú naňho až príliš machiavellistické. Film prostredníctvom tohto konfliktu vytvára paralelu s naším svetom, ktorý je od 11. septembra poznamenaný strachom a bezpečnostnými opatreniami, ktoré zasahujú do práv a slobôd jednotlivca. Dobový je aj záver filmu, v ktorom Natasha zverejní všetky nekalé praktiky na internete. Názov stránky nie je síce povedaný nahlas, no implikácia je zrejmá – Wikileaks.

Úspech Marvelu tkvie v rôznorodosti ich filmov. Máš radá fantasy? Je tu pre teba Thor. Máš rád sci-fi? Je tu pre teba Iron Man. Máš rád akciu? Je tu pre teba Captain America. A vo svojom druhom pokračovaní The Winter Soldier má tej akcie naozaj dosť. Zároveň je to v podstate najmenej komiksový film z produkcie komiksového giganta – Steve Rogers má nadpriemerné (ale nie úplne nadľudské) fyzické vlastnosti, no tam jeho výnimočnosť končí. Nelieta, nie je boh, ani nemá hi-tech zbrane. Vlastne okrem pár vznášajúcich sa lietadlových lodí a jednej robotickej ruky je Captain America: The Winter Soldier pomerne dosť realistický film. A tiež prekvapivo násilný. Súboje sú pästné, zbrane reálne a o streľbu a zabíjanie určite nie je núdza. Pomedzi tieto výbušné scény má zápletka špionážno-politický charakter, ktorý môže zapôsobiť aj na diváka nekomiksových filmov.

Humoru je v Zimnom vojakovi menej než napríklad v Thor: Temný svet, no ostrovtip a nadhľad nesmie chýbať. To je ďalší úspech Marvelu: ich filmy sa netvária zbytočne vážne a humor je v nich prirodzene zakomponovaný do deja. Ako kontrast spomeňme Nolanovu trilógii o Batmanovi. V tej je asi jeden a pol vtipu a pri smrteľne vážnom tóne filmov pôsobia skôr rušivo. Captain America nemá problém po dramatickej scéne zaradiť inú rýchlosť a ponúknuť zábavnú debatu o tom, či sa Steve s niekým bozkával od roku 1945. Humor nevyčnieva, je ľudský a o to vtipnejší.
Celkovo je Kapitán Amerika: Zimný vojak ďalší v rade úspechov spoločnosti Marvel a potvrdzuje ich vedúce postavenie na trhu komiksových trhákov. Aj keď samotný Zimný vojak nás necháva chladných, film má niekoľko dobre napísaných postáv a dej až nečakane zasadený do reality. (A ako to už býva zvykom, oplatí sa počkať až do úplného konca siahodlhých titulkov.)

Hodnotenie: 78%

Rank (hodnotenie príspevku): - -11 +