Recenzia - Non-Stop

Non-Stop

Réžia: Jaume Collet-Serra
Hrajú: Liam Neeson, Julianne Moore, Michelle Dockery, Anson Mount, Omar Metwally, Scoot McNairy, Nate Parker, Corey Stoll
Premiéra: 27.01.2014
Krajina: USA, Francúzsko
Žáner: thriller, akčný, mysteriózny

Letový marshall Bill Marks je životom znavený alkoholik, ktorý trúchli za dávno zosnulou dcérou a prestížnejšou kariérou. Nasadá na nočný let z New Yorku do Londýna, kde sa má v utajení starať o bezpečnosť. Na jeho kódovaný služobný mobil zrazu príde správa, že každých 20 minút na palube niekto umrie, ak na isté číslo účtu nebude doručených 150 miliónov dolárov. Táto ťažká situácia sa navyše veľmi rýchlo skomplikuje, keď zo zeme príde správa, že účet je vedený na jeho meno. Marks sa musí vysporiadať so záhadnými smrťami, vydieračom, obvineniami z terorizmu, aj čoraz nervóznejšími pasažiermi.

Bill Marks je ako postava kombináciou Neesonových predošlých úlohy z lepších filmov. V Taken (96 hodín) hral neúspešného rozvedeného ochrankára, ktorý pamätal lepšie kariérne časy. V The Grey (Medzi vlkmi) hral zroneného vdovca, ktorý sa staral o bezpečnosť pri ropovode. Vidíme teda, že trúchliaci muž bez rodiny a s povolaním chrániť iných sa stáva jeho stereotypnou úlohou. V Non-stop sa k týmto črtám snaží pridať aj alkoholizmus, no ten v deji vlastne takmer vôbec nie je podstatný. Liam Neeson má okolo seba akúsi smutnú auru, akoby pamätal lepšie časy, a tú opäť využíva pri postave Marksa. (Po kariérnej stránke by sme mohli polemizovať, či je na tom Neeson momentálne dobre – Taken mu síce prinavrátilo popularitu a hviezdny status, no na druhej strane časy významných dramatických úloh má dávno za sebou.) Ničím teda neprekvapuje, no svoje herecké povinnosti spĺňa podľa všeobecných predstáv.

Je dôležité podotknúť, že Non-Stop nie je ani zďaleka taký akčný ako naznačuje jeho marketing. Trailer ukazuje prakticky všetky akčné momenty filmu (prezrádza aj veľmi veľa z deja) a dynamický plagát so strieľajúcim Neesonom je úplne zavádzajúci. Väčšinu času skôr rozpráva alebo drží v ruke telefón a smskuje. Tým ale nechceme naznačiť, že Non-Stop je nudný. Naopak, dej filmu je plný zvratov a komplikácií ako v každom správnom thrilleri a na konci prichádza pomerne uspokojivé rozuzlenie. Zo dve bitky, výbuch a stručná prestrelka skrátka len hrajú druhé husle popri paranoidnom vyšetrovaní a napätí založenom na odpočte času do ďalšieho úmrtia. Nič tu nie je prevratne originálne, ale umne natočené scény dokážu vytvoriť neistotu a nútia diváka hádať, kto je vlastne zloduch. Je tiež zaujímavé sledovať, ako sa dôkazy neustále kopia proti Marksovi v dôsledku náhod a nedorozumení – alebo je to súčasť geniálneho plánu?

Prakticky celý film sa odohráva na palube Airbusu, čím trochu trpí vizuálna stránka. Režisér Jaume Collet-Serra sa snaží zahrávať s nasvietením priestorov (keďže sa jedná o nočný let, figuruje tu rôzne umelé osvetlenie) a tiež sa často pohybuje medzi jednotlivými triedami, no v konečnom dôsledku sa scéna stáva po čase nezáživnou. Akcia je natočené zblízka, aby sa evokovala stiesnenosť priestorov, čo síce dáva zmysel, ale najmä pri bitkách to trochu kazí prehľadnosť. V mnohom celý film zachraňuje finále, ktoré nie je zbytočne natiahnuté ani neobsahuje zbytočné alebo príliš nekvalitné efekty. Celkovo je Non-Stop záležitosťou na jedno pozretie. Dobre vyplní čas a fanúšikov Liama Neesona nesklame, no nestane sa klasikou a asi nebude ťažké na celý film po týždni zabudnúť.

Hodnotenie: 72%

Rank (hodnotenie príspevku): - 105 +