Recenzia - Take Shelter

Take Shelter

Take Shelter

Réžia: Jeff Nichols
Hrajú: Michael Shannon, Jessica Chastain, Shea Whigham, Katy Mixon, Ray McKinnon, Kathy Baker, Lisa Gay Hamilton, Joe Zamora, Stuart Greer
Premiéra: 24.01.2011
Žáner: dráma, thriller

Cenami ovenčená dráma Take Shelter je príbehom jednoduchého muža menom Curtis, ktorého prenasledujú katastrofické sny. Nevie, či dostáva varovanie pred hroznou búrkou, alebo len prichádza o rozum, no za každú cenu chce ochrániť svoju rodinu. Rozhodne sa na záhrade postaviť podzemný kryt, čím roztočí kolotoč udalostí, ktoré ho privedú až na samé dno.

Výborný americký herec Michael Shannon hrá hlavnú postavu Curtisa. Pracuje v ťažobnej spoločnosti a poctivo sa stará o rodinu – manželku Samanthu (rovnako výborná Jessica Chastain) a sluchovo postihnutú dcéru Hannah. Jeho pokojný život však narušia nočné mory o blížiacej sa búrke. V snoch vidí tornáda, hrdzavý dážď a skazu svojej rodiny. K tomu sa pridajú čudné zvuky, ktoré počuje iba on – napríklad pri práci ho vystraší silné hromobitie, aj keď je pekný jasný deň. Hrozba ničivej búrky ovládne jeho život a posadnutý snahou ochrániť rodinu začne na záhrade stavať bunker. Pri tom zaťaží napnutý rodinný rozpočet, pohnevá si kamarátov a prichádza do konfliktov so Samanthou. Ona sa snaží manželovi pomôcť a pochopiť ho, no zároveň vidí, že to čo robí je šialené. A práve tematika šialenstva je hlavným konfliktom vo filme. Curtisova matka má schyzofréniu a on sám v slabších chvíľach spochybňuje svoj mentálny stav. Divák počas filmu nevie, či sú jeho vidiny predpoveďou katastrofy alebo prejavom choroby, a prepracovaný scenár nás drží v tejto neistote až do šokujúceho konca.

Režisér a scenárista Jeff Nichols dokázal vytvoriť dôveryhodný ľudský príbeh zasadený do prostredia rovinatého stredozápadu Ameriky. Ako je vidno už z ukážky, Take Shelter je krásne natočený film. Búrky v Curtisových snoch sú perfektne realistické a zvyšok filmu je prehliadkou dokonale komponovaných záberov. Najmä vo vysokom rozlíšení je na film radosť pozerať. No kvalitný filmový zážitok je v prípade Take Shelter kombináciou viacerých predností, nie len vizuálnej estetiky. Prvotriedne herecké výkony a kvalitný scenár sú skutočným ťahúňom filmu. A to všetko je navyše podčiarknuté superlatívnym soundtrackom.
Take Shelter je právom označovaný za jeden z najlepších filmov roku 2011, ak nie aj posledných desiatich rokov. Geniálni Michael Shannon a Jessica Chastain v ňom dokázali vďaka kvalitnému príbehu rozohrať herecký koncert, ktorý by mohla prerušiť iba naozaj veľká búrka.

Rank (hodnotenie príspevku): - 7 +