Recenzia - Dočasný domov

Dočasný domov

Short Term 12

Réžia: Destin Cretton
Hrajú: Brie Larson, John Gallagher Jr., Kaitlyn Dever, Rami Malek, Keith Stanfield, Kevin Hernandez, Stephanie Beatriz, Alex Calloway, Melora Walters, Diana Maria Riva
Premiéra: 10.03.2013
Žáner: dráma

Nezávislá dráma inšpirovaná rovnomenným krátkym filmom je príbehom sociálnej pracovníčky Grace, ktorá pracuje v domove pre mládež. Stretáva sa tu s problematickými, traumatizovanými a týranými deťmi a snaží sa im pomôcť aj napriek tomu, že sama by potrebovala rovnakú starostlivosť.
Film začína tým, ako Grace a jej kolega a priateľ Mason vítajú nového opatrovateľa Nata. Mason rozpráva vtipnú príhodu zo svojho prvého dňa v tejto náročnej práci, no záchvat psychicky labilného chlapca naruší ich voľnú chvíľu. Táto úvodná scéna efektívne ilustruje životy zamestnancov domova Short Term 12, ktorý je dočasným miestom pre deti a mladistvých s rôznymi problémami. Defacto šéfkou je tu mladá Grace (Brie Larson v jej doteraz najlepšej úlohe), ktorá dobre pozná všetkých v jej opatere a oddane sa o nich stará. Jej osobný život však nie je práve ideálny a jej vzťah s Masonom je ťažko skúšaný nie len jej emocionálnou uzavretosťou, ale aj zistením, že čakajú dieťa. Po príchode pätnásťročnej Jayden, ktorá sa pokúsila o samovraždu, sa v Grace otvárajú staré rany súvisiace s jej tyranským otcom. Grace sa snaží bojovať so systémom a pomáhať ako sa dá, často na úkor vlastného šťastia.

Short Term 12 je plný mladých hercov, ktorí by jedného dňa mohli urobiť dieru do sveta. Je tu Marcus, výborne zahraný chlapec, ktorého v detstve týrala matka. Čoskoro bude mať osemnásť a jeho pobyt sa v domove skončí. Stres z tejto skutočnosti zaháňa starostlivosťou o akvarijnú rybičku, rapovaním, a drogami. Týranú Jayden hrá mladá, no už ostrieľaná Kaitlyn Dever, ktorá dokázala zahrať stereotypnú tínedžerku s čiernym makeupom a sklonom odvrávať presvedčivejšie ako väčšina jej vrstovníčiek. Jednoznačnou hviezdou filmu je však 24 ročná Brie Larson, ktorá svojím hereckým umením (a viac menej aj zovňajškom) evokuje staršiu a oveľa skúsenejšiu herečku. Kobalt jej predpovedá úspešnú budúcnosť, ktorú by mohla odštartovať práve postava Grace.

Jednoduché, nízkorozpočtové filmy, akým je aj Short Term 12, sa musia opierať najmä o kvalitný scenár. Príbeh scenáristu a režiséra Destina Crettona je veľmi ľudský, pútavý, a pre slabšie povahy aj mimoriadne dojímavý – a to všetko bez toho, aby skĺzol na úroveň patetického emocionálneho vydierania. Pri svojich 96 minútach je film akurátne dlhý na to, aby diváka uspokojil a zároveň v ňom vyvolal príjemnú túžbu vidieť viac. Cretton, sám kedysi sociálny pracovník, vytvoril realistický svet, v ktorom by sa mohlo odohrať množstvo zaujímavých príbehov. Kobalt by si vedel Short Term 12 veľmi ľahko predstaviť ako výborný seriál – film nám však v konečnom dôsledku postačí, pretože je natoľko dobrý.
Kvalitne napísaný a excelentne zahraný film zo “skutočného sveta” poteší nie len milovníkov drámy, ľudských príbehov a nezávislých filmov.

Rank (hodnotenie príspevku): - -9 +