Recenzia - Americký sniper

Americký sniper

American Sniper

Réžia: Clint Eastwood
Hrajú: Bradley Cooper, Sienna Miller, Kyle Gallner, Luke Grimes, Jake McDorman
Premiéra: 11.12.2014
Žáner: životopisný, akčný, dráma, vojnový

Ako Americký ostreľovač sa nám predstavuje Bradley Cooper v réžii legendárneho Clinta Eastwooda. Vojnovú drámu o najúspešnejšom sniperovi v dejinách americkej armády sa určite oplatí vidieť, no divákov rozdelí na dva tábory.

Chris Kyle (Bradley Cooper) v detstve prechádza prísnou výchovou svojho patriotického otca, ktorý doňho okrem tradičných amerických hodnôt vštepuje aj silný pocit zodpovednosti za druhých. V dospelosti je z neho jazdec ródea, no aj keď si splnil svoj texaský sen, život kovboja ho nenapĺňa. Narukuje do armády a v pokročilom veku tridsiatnika absolvuje náročný tréning SEALS. Počas sniperského výcviku spoznáva Tayu (Sienna Miller), ktorú si neskôr berie za ženu. V svadobný deň sa dozvedá, že aj s jednotkou vyrážajú do vojny v Iraku. Stáva sa z neho úspešný ostreľovač, ktorý presnými ranami zneškodňuje nepriateľov a zachraňuje životy svojich. Cíti sa zodpovedný za bezpečnosť vojska a neustále sa vracia do boja, čím vytvára tlak na svoje manželstvo i na vlastnú psychiku. V radoch irackých povstalcov sa navyše objavil tajomný ostreľovač Mustafa, ktorý spôsobuje americkému vojsku veľké škody.
Americký ostreľovač má šesť nominácií na Oscara, vrátane najlepšieho filmu, scenára, a zaslúžene aj hlavného herca. Napriek tomu si však film užil aj veľkú dávku kritiky a nájde sa naňho nemálo negatívnych názorov. Zväčša mu kritici vyčítajú, že je prehnane patriotický, glorifikuje zabíjanie, či nepresne spája vojnu v Iraku s 11. septembrom, čím tento konflikt akoby ospravedlňoval. Nepomáha ani fakt, že Eastwood je známy republikán, vďaka čomu Americký ostreľovač neboduje medzi liberálmi. Film s vážnou tvárou zobrazuje všetky možné klišé a stereotypy, ktoré o Američanoch prechovávame (hrdina je kovboj, ktorý nosí so sebou Bibliu a úprimne si myslí, že Amerika je najlepšia krajina na svete) a v zobrazení vojny je prísne jednostranný. Všetky tieto body sú pravdivé, no je potrebné zamyslieť sa, či sú to naozaj negatíva. Americký ostreľovač je skutočný príbeh reálneho človeka a tak prezentuje svet z jeho pohľadu. Keby bol Chris Kyle voľnomyšlienkár z New Yorku, ktorý odsudzoval vojnu a volil demokratov, aj vo filme by bol prezentovaný takto. Na druhej strane, to by sa asi Chris Kyle nestal najúspešnejším sniperom v dejinách.
Film vôbec neglorifikuje násilie ani neidealizuje amerického hrdinu, ale naopak hodnoverne zobrazuje emocionálnu záťaž vojny a post-traumatický stres, ktorým vojaci trpia. Kyle nie je Superman ani Marlboro Man. Je len človek, ktorý chce všetkých zachrániť, pretože tak bol vychovaný. A veľmi ho trápi, že to nedokáže. Pre Bradleyho Coopera bola táto úloha dlhodobým snom a ako Chris Kyle skutočne exceluje. Spomíname na časy, keď v špionážnom seriáli Alias hral ušatého reportéra Willa, a je priam neuveriteľné, ako dokázal svoju kariéru aj talent odvtedy posunúť. Už je štvrtýkrát nominovaný na Oscara – tri nominácie má za hranie a jednu nomináciu si ako producent Amerického ostreľovača vyslúžil aj v kategórii najlepší film. V jeho podaní je Kyle oveľa viac, než obyčajný stereotypný hrdina či nástroj propagandy. Námorníctvo sa môže chváliť počtom zabití, ktoré docielil presnou muškou, no radšej by malo pomlčať o psychologickom dopade, ktorý táto bilancia naňho mala. Keď sa vracia domov, je napätý a odtrhnutý od reality. Nevenuje sa rodine a myslí iba na to, že by sa mal vrátiť a ďalej pomáhať vojakom. Prežil množstvo nebezpečných bitiek, no i tak prišiel o veľký kus svojho života. Cooper s perfektným texaským prízvukom, strnulou úprimnosťou a vzdialeným pohľadom dokáže v Americkom ostreľovačovi odkomunikovať všemožné komplikované emócie a vnútorné konflikty, a touto úlohou sa posúva medzi hollywoodsku špičku bez ohľadu na to, či konečne získa Oscara, alebo nie.

Aj keď je Americký ostreľovač vo svojej podstate charakterová dráma, vôbec nezaostáva ani v kategórii vojnovej akcie. Kyle sa okrem ostreľovania z bezpečných vyvýšených miest zapájal aj do konfliktov priamo na zemi a Eastwood nás vťahuje do niekoľkých stretov s členmi Al-Kaidy. Prehľadne natočené prestrelky možno neohúria napätím, no vždy zanechávajú dobrý dojem a je vidno, že aj vo veku 84 rokov je Eastwood stále kompetentný filmár a čo-to si pamätá z čias, keď v podobných scénach on účinkoval v úlohe hrdinu. Zaujímavý je v Americkom ostreľovačovi konflikt medzi Kyleom a záhadným sniperom Mustafom, o ktorom sa hovorí, že je olympijský víťaz v streľbe pôvodom zo Sýrie. Film miestami opúšťa rovinu drámy a mení sa výlučne na príbeh súperiacich ostreľovačov, čím trochu pripomína modernú verziu Enemy at the Gates. Po každej akcii, výbuchu či vydarenom zásahu však prichádza emocionálna reakcia, vďaka čomu Eastwood vracia filmu vážnosť a zasadzuje vojnu do roviny krutej reality. Chris Kyle je tragický hrdina a jeho úspechy stelesňujú význam pojmu Pyrrhovo víťazstvo. Komu tento fakt vo filme uniká, zrejme nedával pozor, alebo pristupoval k Americkému ostreľovačovi s predsudkami.

Bez ohľadu na to, či si z American Sniper odnesiete jeho pravé posolstvo, alebo ho zavrhnete ako “typický americký film,” je to návšteva kina, ktorú nebudete ľutovať minimálne vďaka hereckému výkonu Bradleyho Coopera. Film má pár múch (napríklad nepochopiteľne nerealistická bábka dieťaťa, ktorá vyrušuje počas emotívnej scény), no má aj množstvo emócií, akcie a hlavne pútavý príbeh zakončený brutálne tragickým a zároveň poetickým záverom.

Rank (hodnotenie príspevku): - 28 +