Recenzia - Komorník

The Butler

Réžia: Lee Daniels
Hrajú: Forest Whitaker, Oprah Winfrey, David Oyelowo, Cuba Gooding Jr., Lenny Kravitz
Premiéra: 05.08.2013
Žáner: dráma, životopisný

Či sa tento životopisný film o čiernom komorníkovi v Bielom dome oplatí vidieť, sa dočítaš v našej recenzii.

Cecil Gaines (Forest Whitaker) opustil krutý život na bavlníkovej plantáži a postupne sa zo sluhu vypracoval na komorníka v prestížnom hoteli vo Washingtone D.C. Tu si ho všimol správca Bieleho domu a ponúkol mu prácu v tomto známom sídle demokracie. Kým v priebehu 34 rokov obsluhoval ôsmich prezidentov, jeho syn bojoval za občianske práva a pomáhal zmeniť americkú spoločnosť.
Komorník je divákovi prezentovaný ako životopisný film, no žiaľ v tomto ohľade zlyháva hneď dvomi spôsobmi. Prvý je typicky hollywoodsky a nikoho asi neprekvapí – film je len inšpirovaný skutočnými udalosťami a na realite sa zakladá iba letmo. Cecil Gaines je vlastne vymyslená postava, ktorá reprezentuje skutočného komorníka Eugena Allena. Kobalt o tomto mužovi síce nevie viac, než ponúka článok na Wikipedii, no podľa politického komentátora Bena Shapira má film spoločné s realitou len to, že v ňom vystupuje černoch pracujúci v Bielom dome. Po zistení tejto informácie sa môže divák cítiť oklamaný, no samotnému deju a hereckým výkonom tento fakt nič neuberá, a tak sa nad to dá povzniesť. Zamerajme sa teda druhý, závažnejší problém.

Aj keď sa Komorník tvári ako film o Cecilovi Gianesovi, polovica z neho sa sústreďuje oveľa viac na americké hnutie za ľudské práva, než na svoju titulnú postavu. Gainesov starší syn Louis totiž odíde študovať na juh, kde sa stane politicky aktívnym členom tohto hnutia. Podobne ako Forest Gump je Louis účastníkom všemožných historických míľnikov a dôležitých udalostí tohto obdobia, čo vyvrcholí jeho pobytom v rovnakom moteli, v ktorom bol zastrelený Martin Luther King, Jr. Aká je pravdepodobnosť toho, že jeden človek, navyše syn hlavnej postavy filmu, zažije naraz všetky tieto udalosti, je otázkou pre scenáristu Dannyho Stronga. Každopádne tieto sekvencie sú zaujímavejšie (minimálne z poučného hľadiska) ako životopisná časť filmu, čo hovorí v neprospech ústredného príbehu. Kobalt by si oveľa radšej pozrel film o Louisovi než o jeho otcovi.

Aj keď Cecil nikdy celkom nevypadáva z deja, (reaguje na synove aktivity, ktoré ovplyvňujú jeho život), skutočný fokus na jeho osobu prichádza až v poslednej pol hodine tohto vyše dvojhodinového filmu. Sem sa sústreďuje väčšina rozprávačských vsuviek a Forest Whitaker tu má konečne priestor ako tak zažiariť vo filme, kde by mal stvárňovať hlavného hrdinu. Kritici obvykle obľubujú hercov v biografických roliach, no hrať servilného sluhu, ktorý má byť len ticho a nalievať, prináša so sebou určité nevýhody. Whitaker prejavuje emócie prevažne len v domácich scénach, kde sa po jeho boku objavuje Oprah Winfrey v úlohe mierne alkoholickej manželky, a týchto scén nie je dostatok na to, aby sme mohli hovoriť o nejakom prelomovom hereckom výkone. Je však určite adekvátny a snaží sa zužitkovať možnosti, ktoré mu dej ponúka.

Z rozsiahleho ensamble známych tvárí, z ktorých nikto nie je hviezda v pravom zmysle, vystupuje azda len Alan Rickman. Má veľmi malú úlohu ako Ronal Reagan, no zaujal aspoň tým, že sa zo všetkých stvárnených prezidentov najviac podobá na človeka zo skutočného života. Naopak za cenu o najmenej podarený casting sa môžu pobiť John Cusack (ako Richard Nixon) a James Marsden (ako JFK).

The Butler chce byť naraz film o komorníkovi aj film o hnutí za občianske práva, a tak žiaľ zlyháva v oboch. Oba tieto námety majú rozsiahly potenciál (napríklad sme sa mohli dozvedieť oveľa viac o vnútornom fungovaní Bieleho domu, Gainesových stretnutiach s prezidentmi, alebo naopak sa sústreďovať na rasovú nenávisť v Amerike), no režisér Lee Daniels a scenárista Danny Strong chceli v jednom filme stihnúť povedať príliš veľa vecí, no žiadnu poriadne. Keď raz pôjde Komorník na jednej z našich komerčných televízií, určite to bude v ten deň (ak nie celý týždeň) ten najlepší program. Na návštevu kina ho však môžme odporučiť len skalným fanúšikom Foresta Whitakera alebo učiteľom, ktorí majú možnosť vybaviť skupinovú zľavu a chcú poučiť svojich žiakov o socio-politickej situácii v Amerike 50. až 70. rokov.

Rank (hodnotenie príspevku): - 120 +