Recenzia - 12 rokov otrokom

Twelve Years a Slave

Réžia: Steve McQueen
Hrajú: Michael Fassbender, Chiwetel Ejiofor, Paul Giamatti, Brad Pitt...
Premiéra: 30.08.2013
Krajina: USA / Velká Británia
Žáner: Dráma / Životopisný / Historický

Tento film zožal nadšené ohlasy divákov aj kritikov a jednoznačne sa zaradil medzi najlepšie filmy roka 2013. Je to príbeh o mužovi, ktorý stratil všetko a ostal mu iba boj o prežitie a viera v slobodu. V hlavných úlohách sa predstaví Chiwetel Ejiofor, Benedict Cumberbatch, Michael Fassbender, Paul Dano, Paul Giamatti a objaví sa aj Brad Pitt.

Solomon Northup bol černoch avšak mal dobrú prácu, talent, majetok, slobodu a právo na život a milujúcu rodinu. Žil život ako väčšina z nás. V jeden jediný nečakaný okamih však o to všetko prišiel. Skončil ako otrok spútaný reťazami a jeho jediným osudom sa stala drina na plantáži „pod bičom otrokára“. Presne to sa v roku 1841 prihodilo Američanovi Solomonovi Northupovi, ktorý svoj život opísal v knihe 12 Years a Slave.

Dvaja únoscovia ho vylákali do Washingtonu, kde sa Solomon po preflámovanej noci zobudil spútaný v reťaziach. V nasledujúcich dňoch bol predaný do otroctva na americkom Juhu. Ocitol sa v zlom sne, ktorý potrvá ďalších dvanásť rokov. Za čas strávený v okovách zažije zrejme všetko to, čo ho ako čierneho otroka mohlo stretnúť. Pokus o lynčovanie. Bičovanie. Psychický teror. Neúspešné pokusy o útek. Vieru v slobodu a pomoc.

Film opisuje túžbu uneseného otroka zostať nažive a znovu vidieť svoju rodinu od ktorej bol násilím odlúčený.

12 rokov otrokom sa od bežného pohľadu na otroctvo na americkom Juhu líši: nenahliada naň zhovievavými očami múdreho bieleho muža, ale z vnútra, z pohľadu tých, ktorých zasiahlo najviac. „Toto bol film, aký som túžil vidieť, ale nikto ho nenatočil. Bola to diera v kinematografii. Preto som si povedal: Toto je príbeh, ktorý chcem vyrozprávať,“ vysvetľuje britský režisér Steve McQueen, autor kontroverzných drám Hlad a Hanba.

Hodnotenie: 86%

Rank (hodnotenie príspevku): - 26 +