Recenzia - Diktátor

Diktátor

The Dictator

Réžia: Larry Charles
Hrajú: Sacha Baron Cohen, Aasif Mandvi, Anna Faris, Adeel Akhtar, Horatio Sanz, Ben Kingsley, Megan Fox, B. J. Novak, John C. Reilly, Kevin Corrigan, Ajay Naidu, Fred Melamed, Bobby Lee, Olivia Dudley, Marcia DeBonis, Edward Norton, Jessica St. Clair, Kathryn Hahn
Premiéra: 17.05.2012

Sacha Baron Cohen sa už tento rok predviedol na odovzdávaní cien Oscara 2012, kedy vysypal popol svojho kamaráta Kima Čong-ila na smoking Ryana Seacresta. Pôvodne bol popol z urny venovaný Halle Berry a jej neodolateľným prsiam, po ktorých by popol klesal až na červený koberec. To bola jedna z najväčších verejne – skrytých reklám na film roku 2012 a v tomto prípade sa aj podarila. Nový film, v ktorom si Sacha Baron Cohen zahrá diktátora Aladeena môže očakávať útok do kín aj v čase pekného počasia a veľkých horúčav.

Už tu bol ako Ali G, Borat, Bruno, ale posledná rola, ktorú si zahral v podobe diktátora bude zatiaľ jeho najpodarenejšia. Sacha Baron Cohen neupustil z humorného prevedenia predchádzajúcich postáv. Diktátor prevalcoval vtipnosť Borata a „imbecilnosť“ Bruna. Celý kritický svet ho považuje za najväčšieho komika a noviny ho vynášajú na popredné stránky umeleckých časopisov. V tomto smere by som tento stav veľmi neospevoval. Aj keď je Sacha Baron Cohen dobrým, zvláštnym komikom, so svojimi vulgarizmami, neochvejnosťou, ostrosťou, sebeckosťou a všetkými …osťami, predsa len je to špeciálny druh komedianta a herca, no glorifikovať ho na kráľa komikov je trochu prehnané.

Alladeen je ako vyšitý diktátor. Prednosti má už od detstva. A konečne mám obraz o tom, ako sa rodia deti v krajine Wadiya. S dlhou a kučeravou bradou a obrovským ochlpením už od detstva (chudák bin Ládin). V tejto zemi neexistuje demokracia a jeden muž riadi všetko. Na protesty zo zahraničia a hrozbou útokom na túto malú krajinu sa Alladeen rozhodne ísť na kongres OSN do všemocnej Ameriky.
V prvý večer je unesený (doslovne), ale podarí sa mu utiecť. Prichádza však o svoju bradu a naraz je obyčajný, ľuďmi nepoznaný, predtým obávaný diktátor. Potrebuje sa dostať na kongres a prekaziť plány svojho strýka o zavedenie ústavy a demokratického poriadku. Cestou spoznáva svojim spôsobom lásku a nakoniec sa dostane až k potomkovi: „Bude to chlapec alebo interrupcia?“

Diktátor je preplnený komediálnymi „heftami“, gegmi a komikou. Je toho v krátkom časovom horizonte tak veľa, že sa nestihnete ani nadýchnuť a už sa opäť smejete. Jeho humor je miestami tak satiricko-ironický, že dostáva nový rozmer výrokovej pravdy. Aj ten najväčší diplomat by sa pri niektorých filmových častiach neudržal smiechu. No ak je niekto vyslovene vzťahovačný, a dokáže ho aj malá poznámočka uraziť, nech to nepozerá. Diktátor je o humore, irónii, paródii a satire. Presne tak, ako začína film s poďakovaním pre Kima Čong-ila a presne tak ako končí, so zábermi „nezvestného“ bin Ládina. V tomto filme nájdete všetky odpovede na terorizmus, diktatúru a podobné „druhosvetské“ nedostatky tejto zeme.

Jedného Diktátora sme už mali. Možno to nie je ani náhoda, že práve po takomto Sacha Baron Cohen siahol (film patrí medzi poprednú klasickú tvorbu s najvyšším kritickým hodnotením v tej dobe). Lenže ten Chaplinov bol predsa len trochu iný, vizionársky, ľudský, spravodlivý. Spoločenské hranice sa od roku 1940 predsa len posunuli a Sacha Baron Cohen mohol predsa len uletieť trochu viac ako to povoľovala vtedajšia doba. Tak sa ľudskosť, spravodlivosť a láska (hodnoty, ktoré nám chýbajú a ktorým sa už len vysmievame, či lepšie povedané, sa nám iný jedinec prostredníctvom umenia vysmieva) dostávajú na „druhú“ koľaj a jedinec je ozaj samostatná jednotka. Takýto pocit vychádza aj z filmu Diktátor.

Nedá mi ešte nespomenúť jednu scénu, kedy si z vrtuľníka chce Aladeen so svojim jadrovým šéfom pozrieť miesto, kde je ubytovaný jeho dvojník a kam sa potrebujú dostať na kongres OSN. Vo vrtuľníku sedí aj jeden manželský pár a tak sa Alladeen so svojím podriadeným rozpráva v rodnej reči a je počuť len občas nejaký Empire State Building, 9.11.2012, a odpočítavanie od piatich s vestou na hrudi … čo vedie manželský pár k šialenstvu a zatknutiu týchto dvoch bláznov .

Rank (hodnotenie príspevku): - 75 +