Recenzia - Immortalitas - POZOR odpad!

Immortalitas

Réžia: Erik Bošnák
Hrajú: Karol Csino, Pavel Višňovský, Lujza Garajová-Schrameková, Lukáš Pelč, Max Melnyk, Jakub Gogál
Premiéra: 01.03.2012
Krajina: Slovensko
Žáner: Akčný / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi

Feelingmovies.sk Slovenská kinematografia (a aj cela filmová scéna) je roky decentne a 100%-ne v období 1000%-ného úpadku. Polemizovať môžeme tak či onak, ale súčasnú filmovú tvorbu sa snažia zachrániť mladí novopečení a nedopečení filmoví režiséri (viď. Jakub Króner). Po pol roku od premiéry filmu Lóve prichádza nový film zo slovenskej „kinder produkcie“ režiséra (študenta VŠMU) Erika Bošnáka. Počas II. svetovej vojny Adam (alegorická postava) zapredáva dušu Diablovi. Stáva sa „nesmrteľným“. Píše sa rok 2025 a Bratislava čaká na svojho hrdinu.

Aj keď režisér filmu Erik Bošnák ešte nevie čo bude robiť v roku 2025, jeho film nás do tohto obdobia zanesie a zasvätí v sci-fi – akčnom fantasy, ktorý má niesť prvky dobrodružnosti. No ako to na pomery slovenských filmov býva, nesie značnú tendenciu humoru a irónie, za čo vzdávam „hold“ poklonu v novátorskej činnosti. Niektoré scenáristické prvky by možno využil aj Leslie Nielsen. Ale aj s najmenšou dušičkou a veľkým srdcom vzdávam režisérovi poklonu a obdiv, že aj v tak zlej situácii a dobe, aká na Slovensku vládne (a v kinematografii samostatne), dokázal spojiť aspoň aké-také sily. Režisér sa pokúsil o sci-fi príbeh s využitím technológií, ktoré v slovenskej dlhometrážnej produkcii ešte nezaujali ustálené miesto.

Píše sa rok 1942, v Európe zúri II. svetová vojna. Adam (Karol Csino) sa so svojou ženou Evou (Lujza Garajová-Schrameková) a dcérou skrývajú v dome. Nemecké gestapo chce odhaliť, kam sa vydali Židia z dediny. Adam to nemieni prezradiť a je vystavený skúške. Zláka ho Diabol do svojich osídel a ponúka mu život za jeho dušu. Adam sa navracia do reality a zrádza človeka (povie, ktorým smerom odišli Židia). Jeho žena smrti aj tak neunikne a počas vojny Adam prichádza aj o svoju dcéru. Adamovi na ceste „nesmrteľným životom“ pomáha archanjel Gabriel (Pavel Višňovský) pri hľadaní štyroch bájnych elementov života. Tie vymieňa za smrteľný život v novom biblickom „Paradiso“ s Evou.

Immortalitas-film-novinky-recenzia-kritika-feelingmovies

Námet filmu je zaujímavý a lákavý. Je svižný a pútavý. V takom kontexte ako bol pár riadkov vyššie načrtnutý (dalo by sa z toho vyťažiť úctyhodné „sci-fi – drama“). Horšie je už na tom scenár samotný. Presne ako v Bratislavafilm aj v tomto filme padá príbeh samotný na dialógoch (v slovenskej kinematografie začína platiť „trojjediný element božstva“) a „syd fieldovskej paradigme“. Vo filme stavba nie je strojená, ale nedodržuje sa napäťové členenie príbehu. Dôvod musíme hľadať v pôvodných pomeroch filmu. Ten vznikol ako krátkometrážny projekt s dĺžkou cca 20 minút, ktorá sa následne upravovala na čistých 80 minút filmu. Možno práve v tomto prípade platí „menej je viac“ a mladý režisér zabudol na možnosť ukázať sa publiku v tzv. „predfilmovej sekvencii“ (niekedy pred novými filmami sa v kinách premietali krátke filmy nových autorov), s ktorou by určite nemal problém, keď za jeho krídlami stojí jedna z popredných distribučných spoločnosti Film Europe. Aj napriek všetkým stavbovo-žánrovým nedostatkom zo mňa neodíde iný vnútorno-filmový pocit sledovania Troškových rozprávok a fádnych „detinských“ dialógov. V niektorých miestach dialóg dokonca „reže“ uši spôsobom harakiri. Aj v tomto platí pravidlo „filmovej nezrelosti“ režiséra-scenáristu a animátora Petra Mňahončáka. To sa prejavuje na koncepcii pretransformovanosti na plátno a chaotického striedania napätia, nevyvolaného príbehom samotným ale kamerou. A to je dokonca spojené s klasickým európskym filmovým štýlom (dlhé zábery, ktoré akčné scény nepripúšťajú).

Film po celej dĺžke využíva „shake zábery“, ktoré sú najviac výrazné pri akčných scénach, tie potom pripomínajú živú „counter strike“ akciu, po ktorej vám časom začína byť zle a už len očakávate, kedy sa „cesta autom z výmoľov dostane na rovinku“. Je zarážajúce, že autor necháva vo filme zreteľné chybné zábery, ktoré si nevšimne len rodený slepec (bez narážky na ľudí postihnutých týmto handicapom) – zrážka kamera+ zbraň vs. stena, zdvojené zábery, … Jednou z najlepších a najrafinovanejších záchran vo filme je herectvo. Žiaľ len Pavla Višňovského, ktorý svojím výstupom dodáva ducha a život. Jeho osobnosť vo filme je vrcholom každej scény. Vo filme sa opätovne predstavil Jakub Gogál bez väčšieho hereckého filmového potenciálu. Karol Csino sa herectvom vo filme nie len že nepretrhol, ale On ho miestami doslova ničil. Film by nemal byť fraška, ako to naznačil samotný režisér: „S Petrom Mňahončákom, s ktorým som vyvíjal scenár, sme chceli urobiť prvoplánovú zábavu.“ A zvyšné herecké postavy si ani veľmi nevšimnete. Dôvod? Nevýrazné. Na druhej strane, čo veľmi prekvapuje, je zvuk, ktorý je v najlepšej kvalite, akú môžete vo filme zažiť. A aj využitie kapely s najpesimistickejšími textami na Slovensku – DESMOD (ktoré sa chcelo zahrať na „Metallicu“ a nahralo titulnú pieseň) – je možno len dobrým marketingovým ťahom (aj v čase udeľovania cien Slávik, kde z doteraz nezistených príčin, možno chyba v systéme, získal cenu opäť Desmod).

„Už teraz viem, že sa budú rozdeľovať na dva tábory. Šprtáme do niečoho, čo sa tu ešte nerobilo a až tak veľmi sa to neakceptuje v rámci žánrovosti. Takže očakávam ako negatívnu, tak snáď aj pozitívnu kritiku. Ale bude to rozdelené na jeden a druhý názor. Táto téma je dosť zvláštna, takže hľadať v tomto nejaký stred čo sa týka kritiky, bude určite ťažké“, hovorí autor. Kritika sa najpravdepodobnejšie zhodne, že či už ide o žáner, alebo film (ako celok), nebol zvládnutý tak, ako sa to očakávalo a koľko nádeje sa do filmu Erika Bošnáka dávalo. Kritika – recenzenti nebudú ani súhlasiť, že slovenský divák nie je zvyknutý na sci-fi tematiku. Netočíme ju doma, no to neznamená, že sa tu takéto filmy nepremietajú.

Režisér vo filme využíva nové techniky, ktoré sa takisto ešte nevžili do novodobého používania slovenskej kinematografie – „motion capture“. Ide o techniku, pomocou ktorej môžete zaznamenať dôslednejšie snímanie pohybov mimiky a tela hercov. Tým sa dosahuje sloboda pohybu kamery. Len uvažujem, či to bolo potrebné pri „shake záberoch“ nielen behajúceho Adama. Medzi najobľúbenejšie technológie režiséra patrí „performance capture“, ktorá bola použitá aj vo filme Avatar (a odtiaľ si rovno „ukradli“ strom života). Škoda len, že efekty vo filme sú … ozaj nedokonalé. Hýbu sa nezávisle na kamere, čo určitým spôsobom zanecháva pocit začiatočníctva, amatérčiny. Opäť jeden plus pre film – dokázal zapojiť svetové spoločnosti pri výrobe tohto filmu. Pomáhali spoločnosti ФД Prime Studio a Film Europe. Je to malý krok pre ľudstvo ale veľký pre slovenský film.

Filmu pri jeho akčnom žánri chýba napätie a akcia. Zámerne vynechávam nezmyselnosť filmového komponentu – roboti. Ide o nepodstatnú zložku filmu, ktorú keď si odmyslíte, dostávate príbeh, ktorý by mohol byť zvládnutý omnoho lepšie. Pritom neustále mám v hlave myšlienku filmu, ktorý čerpá čiastočne aj z Nostradamových predpovedí „Zlatého veku“ (ďalšie plus). Film má mnoho chýb (delenie javov na nebo, peklo, raj, využívanie farebných efektov, ktoré sú miestami presýtené, nepochopiteľné), ale aj niekoľko pozitív. No nateraz, film ostane dlhodobo najslabším dlhometrážnym kinovým prepadákom. Aj keď len študentským filmom. Feelingmovies.sk

Hodnotenie: 9%
Zvláštne ocenenie: ODPAD

Rank (hodnotenie príspevku): - -10 +