Recenzia - Kronika

Réžia: Josh Trank
Hrajú: Dane DeHaan, Alex Russell, Michael B. Jordan, Michael Kelly, Ashley Hinshaw, Anna Wood
Premiéra: 02.02.2012
Krajina: Veľká Británia / USA
Žáner: Akčný / Dráma / Thriller

ZDROJ: Feelingmovies.sk

Prekvapivo, no nie nelogicky, nazvaný film Kronika je sviežim vánkom medzi teenagerskými super-hero filmami. Dosť reálne, dramaticky i vtipne sleduje osud stredoškolákov, ktorí sa čírou náhodou obohatia o možnosť pohybovať vecami mysľou. Od nevinného hýbania kamienkami, cez posúvanie auta, až po… (pozrite si to sami v kine). Filmu nebola poskytnutá mega marketingová kampaň, čo malo za následok, že mnohí diváci vrátane mňa boli milo prekvapení (nevidel som ani trailer a ani vám ho neodporúčam vidieť).

Čo ma teda najviac zaujalo? Príbeh… Situácia hlavného hrdinu Andrewa Detmera (Dane DeHaan) je na začiatku filmu zobrazená dosť dramaticky. Opitý otec ho bije, mama je vážne chorá, pre spolužiakov je lúzrom. Aj preto sa Andrew skrýva za kamerou a prakticky všetko, čo sa pred ním deje, si natáča. Po jednej párty ho Matt (Alex Russell) a Steve (Michael B. Jordan) privedú do tajomnej diery v zemi. Niečo sa stane a ich život sa týmto dňom rapídne zmení. Začínajú objavovať schopnosť pohybovať vecami (telekinéza), pričom Andrew všetko dokumentuje. Avšak postupne sa im to vymyká z rúk a je ťažké ostať obyčajným človekom…

Spôsob snímania filmu je tiež originálny. Všetko je akoby pozliepané (odtiaľ názov filmu..) zo záberov amatérskych kamier, alebo neskôr z bezpečnostných či televíznych kamier. Tomu je prispôsobený scenár, pri ktorom to niekedy trochu škrípe. Nejde ani tak o reálnosť toho, čo sa im stane, ale ide skôr o to, ako sa s tým vysporiadajú. Tu sa divák nabaží. Vtipne sledujeme, ako si trojica uťahuje z obyvateľov mestečka, no ešte zaujímavejšie je sledovať prerod Andrewa do vcelku negatívnej postavy. Záverečné finále už pripomína známe digitálne “naháňanie” sa medzi mrakodrapmi, no paradoxne sa tu trochu stráca na atmosfére, ktorú si film od začiatku budoval. Herci ani trikoví majstri sa nemusia hanbiť. Vyzerá to naozaj reálne, čo sa obrazu týka. Logiku však veľmi používať neodporúčam, pretože by ste mohli stratiť ten (ne)príjemný pocit, že čo by sa stalo, ak by aj vás niečo také postretlo.

Čo ešte musím vyzdvihnúť je zvuk. Zvukové efekty sa tu hojne využívajú a tvorcovia si dali na nich záležať. Skvelo sa to dopĺňa s “amatérskou” kamerou hrdinov a neskôr s prejavmi ich novonadobudnutých schopností.
ZDROJ: Feelingmovies.sk

Hodnotenie: 72%

Rank (hodnotenie príspevku): - 84 +