Recenzia - Nickyho rodina

Nicky's Family

Réžia: Matej Mináč
Hrajú: Jana Kepková, Klára Issová
Premiéra: 16.06.2011
Krajina: Česko / Slovensko
Žáner: Dokumentárny / Dráma

Príbeh, ktorý vlastne ani nestojí za reč. Tak vníma svoje krátke pôsobenie v predvojnovom Československu Angličan, ktorý uchránil pred nacistami 669 detí. Nepotreboval sa hrať na hrdinu, po návrate domov o svojej záchrannej akcii nikomu nepovedal, pretože to nepovažoval za dôležité. Na všetko by sa bolo zabudlo, nebyť jeho manželky, ktorá na konci osemdesiatych rokov našla na povale starú knihu plnú mien, fotografií a zápiskov o deťoch adoptovaných do anglických a švédskych rodín. Vďaka jej objavu dnes pozná Nicholasa Wintona celý svet.

Dokument Nickyho rodina je poslednou časťou trilógie o Wintonovi od slovenského režiséra Mateja Mináča. Možno si ešte spomeniete na hranú snímku z roku 1999 Všichni moji blízcí o židovskej rodine Silbersteinovcov, ktorá však zanikla v úspechu ďalšieho vojnového filmu – Musíme si pomáhat. O tri roky neskôr zložil Mináč Wintonovi ďalšiu poklonu v dokumente Sila ľudskosti, za ktorú získal v roku 2002 cenu Emmy. Prestížne ocenenie zviditeľnilo príbeh zachránených československých detí aj ich “otca” a na jeho základe začali vznikať vo svete desiatky dobrovoľníckych iniciatív. Niektoré z nich sú predstavené aj v závere Nickyho rodiny.

V poslednej snímke trilógie je zhrnuté všetko, čo tvorcovia doteraz nakrútili – opäť nás uvádzajú do historických súvislostí, dozvedáme sa, ako prebiehali transporty do Veľkej Británie a čo všetko musel Winton spraviť, aby sa deti mohli dostať von k adoptívnym rodičom. Najväčší dôraz je ale kladený na spomienky zachránených detí na život v predvojnovom Československu, dobu, kedy sa pre židovské rodiny začali pomery v krajine prudko zhoršovať a ich nový život v Anglicku.

Nickyho rodina je dokumentom poskladaným z rozprávania zachránených “detí”, výpovedí Nicholasa Wintona, archívnych dokumentov, hraných sekvencií (ktoré však niekedy v dokumente pôsobia rušivo a nadbytočne) a doplnená o projekty dobrovoľníkov, ktorých inšpirovala Sila ľudskosti. Pokiaľ ste ale nevideli dva predošlé Mináčove počiny, zhliadnutím len Nickyho rodiny o nič neprichádzate.

Posunom Nickyho rodiny od “už nakrúteného” je mapovanie vlny dobrovoľníckych aktivít, ktoré spustil predošlý dokument. Je im však vyhradený až záver dokumentu, čo pre mnohých tých, ktorí Silu ľudskosti videli, je len story-repete. Autori filmu okrem toho našli od posledného pátrania niekoľko ďalších ľudí, ktorých Wintonove transporty zachránili pred smrťou v koncentračných táboroch a zachytili projekt Winton Train, prostredníctvom ktorého absolvovali po 60 rokoch zachránené deti opäť cestu transportov z Prahy do Anglicka.

Rank (hodnotenie príspevku): - 28 +