Recenzia - Lidice

Lidice

Lidice

Réžia: Petr Nikolaev
Hrajú: Karel Roden, Zuzana Fialová, Roman Luknár, Zuzana Bydžovská, Ondřej Novák, Norbert Lichý, Veronika Kubařová, Václav Jiráček, Jan Budař, Joachim Paul Assböck, Sabina Remundová, Milan Kňažko, Pavlína Štorková, Marek Adamczyk, Jiří Vobecký, Jiří Ployhar ml., Karel Zima, Bořík Procházka, Adam Kubišta, Ludmila Šafářová, Ondřej Havel, Marika Šoposká, Jan Vondráček, Miroslav Hanuš, Mariusz Osmelak, Anna Kratochvílová, Šárka Teplíková, Robert Nebřenský, Michaela Mrvíková, Michal Zelenka, Petr Srna Karel Roden, Zuzana Fialová, Roman Luknár, Zuzana Bydžovská, Ondřej Novák, ...
Premiéra: 04.08.2011
Krajina: 74
Žáner: Dráma / Vojnový / Historický

Feelingmovies.skNa Lidice si z dejepisu spomínam ako na drásavú a zdrvujúcu udalosť vykonanú neprávom po atentáte na protektora Čiech a Moravy Reinarda Heydricha. Dráma nerozlučne spätá s vojnou a pevne vsadená do spoločensko-politického kontextu sa na plátne javí úplne inak ako očakávali diváci. Je spracovaná prostredníctvom ľudských osudov ľudí, samozrejme nechýbajú kľúčové udalosti priebehu štyridsiatych rokov, no celý dej i samotné vypálenie dediny sledujeme ako niečo, čo postretlo Lidičanov. Snímka nemala jediného prázdneho miesta, dej sa hýbal dopredu v zmesi hrdinských i zbabelých väčších i menších činov. Neútočil na emócie, nechal každého pozorovať dianie a nemal silný vplyv na vnímanie celej tragédie alebo zmenu pohľadu na ňu.
Do deja sa ponárame na svadbe pri kľúčovej situácii, kedy hlavná postava František Šíma (Karel Roden) nečakane a nechtiac prebodne syna, za čo putuje do väzenia. Doma nechal manželku (Zuzana Bydžovská), syna Karla a zároveň milenku Marie (Zuzana Fialová). Za mrežami Šíma so svojimi „spolubývajúcimi“ poľským mágom vo falšovaní dokladov Kowalskim a Petiškom (Jan Budař) pozoruje situáciu aj vďaka práci pri tlačiarenskom stroji či ilegálnom počúvaní rozhlasu.
Jeho syn Karel (Ondřej Novák) chce otca navštíviť a aj napriek prvotným protestom z maminej strany sa za ním niekoľkokrát zastaví. Spolu s kamarátom Václavom spoznávajú dievčatá Helenku a Aničku, čo ženatý zvodca Václav využije, no tento čin neostáva bez následkov. Práve jeho list pre Aničku je osudným pre celé Lidice. Nielen tento prvok ale napríklad aj Nemcami nastražená vysielačka v jednom z lidických domov vychádzajú z reality, rovnako aj postavy hlavných hrdinov so spletitými vzťahmi majú skutočný základ, a je preto pozoruhodné, nakoľko sa tvorcovia držali histórie a pritom ponúkli zaujímavý film. Na druhej strane sa ponúka otázka, ako by sme tento počin vnímali, keby sa nezakladal na skutočnej udalosti. V tomto prípade ide totiž o film, bez ohľadu na jeho ušľachtilý zámer, šírenie povedomia alebo priblíženie dejín. Dá sa vôbec takto uvažovať a nedegraduje to hodnotu filmu?
Nech sa na Lidice pozeráme z akéhokoľvek svetla, je pravdou, že tvorcovia k nemu pristupovali s pokorou, režisér Petr Nikolaev sa o ňom vyjadril slovami: „Lidice som vnímal ako svoj najťažší projekt. Dostal som ho dva mesiace pred nakrúcaním po Alici Nellis, ktorá ochorela.“
O film prejavili záujem i školy v Česku aj na Slovensku. Študenti si zopakujú reálie a fakty druhej svetovej vojny a navyše budú svedkami dynamicky vyskladaného príbehu, bravúrnej kamery (Antonio Riestra sa podieľal na nakrúcaní Fridy či Amores Perros) a citlivo spracovaných dejových línií v mozaike celého filmu.Feelingmovies.sk

Hodnotenie: 0%

Rank (hodnotenie príspevku): - 105 +