Recenzia - Zvuk hluku

Sound of Noise

Réžia: Ola Simonsson, Johannes Stjärne Nilsson
Hrajú: Bengt Nilsson, Sanna Persson, Johannes Björk, Fredrik Myhr, Marcus Boij, Anders Vestergard, Magnus Börjeson, Björn Granath, Peter Schildt
Premiéra: 21.07.2011
Krajina: Švédsko
Žáner: Komédia / Krimi / Hudobný / Romantický

„Pozri, aké sračky sa hrajú v tomto meste. Je čas vrátiť úder,“ hovorí Sanna (Sanna Persson) dívajúc sa zhnusene na pouličný rozhlas, z ktorého znie severský Senzi Senzus. Talentovaná rebelka, ktorá nedokončila hudobnú akadémiu… Jej vnímanie hudby ostalo pre milovníkov klasiky nepochopené – pri koncerte, ktorým chcela vzdať hold vode, vytopila celú budovu školy. Hudba pre ňu neznamená sláčikové kvarteto, ale zdanlivo nesúrodé hluky, ktoré sa dajú odpočuť kdekoľvek, hoci aj v meste.

Amadeus (Bengt Nilsson) je policajt a má absolútny hudobný hluch. Pochádza z muzikantskej rodiny, no hudbu nenávidí. A to aj kvôli ustavičnému porovnávaniu s mladším nadaným bratom. „Snívam o hudbe, ktorú by nebolo počuť,“ hovorí čierna ovca, ktorej v rodine nikto nerozumie. Amadeus trpí na rodinných oslavách i na koncertoch. Akokoľvek ľúbivé zvuky mu jednoducho “trhajú uši“.

Sannin parťák Magnus (Magnus Börjeson) vytvorí dokonalú symfóniu zloženú zo zvukov, ktoré nás obklopujú. Pre bežného chodca by jednotlivé prvky pôsobili len ako zmeska hluku, no pre nich predstavujú perfektné dielo. Do svojho orchestra naberajú štyroch bubeníkov, ktorí sú rovnakými vyvrheľmi ako oni dvaja. Pri svojom koncerte pre mesto terorizujú šiesti bubeníci obyvateľov symfóniou zvukov takých hlučných a pre niektorých uchu nelahodiacich, akými len zbíjačka, elektrické vedenia či skartovačka môžu byť.

Hlučných chuligánov, ktorí zneužívajú ruchy mesta na svoje hudobné veľdielo, dostane na starosť práve Amadeus. Pochopí, že útoky sú naplánované a hudobní „teroristi“ postupujú podľa programu na plagáte, ktorý našiel vylepený v meste. Snaží sa im v hraní zabrániť a popritom sa vyrovnáva s vlastným vzťahom k hudbe a zvukom, a teda aj k rodine.

Vo filme Zvuk hluku cítiť neamerický rukopis švédskych autorov. Snímka nás vytrháva z priemerných príbehov a filmov bez nápadu. Odlišné videnie toho, čo všetko môže byť hudbou a jej prevedenie do skutočných skladieb, mi nedovolilo zavrieť ústa od obdivu. Napriek hudobnej zložke je mi však vtipno pri pomyslení, že producenti označili film ako muzikál. Feelingmovies.sk

Hodnotenie: 79%

Rank (hodnotenie príspevku): - 3 +