Recenzia - Útek zo Sibíri

Útek zo Sibíri

The Way Back (2010)

Réžia: Peter Weir
Hrajú: Jim Sturgess, Colin Farrell, Ed Harris, Alexandru Potocean, Dragos Bucur, Saoirse Ronan, Gustaf Skarsgård, Mark Strong, Zahary Baharov
Premiéra: 09.06.2011
Žáner: Dráma / Dobrodružný / Historický

Zhruba každých 5 rokov príde austrálsky režisér s filmom, ktorý síce má hollywoodske obsadenie, no prevedenie sa na mainstream nepodobá. Tak tomu je aj v Úteku zo Sibíri. Kto hľadá dobrodružnú či nebodaj akčnú žánrovku, bude sa pri filme nudiť.

Príbeh je založený na skutočnej udalosti z roku 1940 popisujúci útek skupiny väzňov zo sovietskeho gulagu. Túto skupinu tvoria až podivne rôznorodé typy rôznorodých národností. Na čele stojí Poliak Janusz (), ktorý sa vyzná takmer vo všetkom. Nasleduje ho starší, drsnejší Američan Smith (), a nezabúdajme na agresívneho zlodeja, Rusa Valka (). Okrem nich utekajú, či skôr chodia, i bývalý poľský kňaz, juhoslovanský vtipálek a časom sa pridá i osamotené poľské dievča.

Už začiatok vám vyjasní 2 veci. Prvá, tá lepšia je, že o zaujímavé obrazy krajiny a prírody nebude núdza a druhá, že sa Weir možno zbytočne vyhýba akčným a napätým scénam. Zato sa viac sústreďuje na samotné putovanie utečencov. Samotný útek z gulagu tak trvá možno 30 sekúnd, čo vás spočiatku zarazí. Skratkovitosť a scenáristicky účelové dialógy vás utvrdia, že film len čiastočne vychádza zo skutočnosti a čo to si tvorcovia dokreslili sami. Mne to ale vôbec nevadilo. Síce niekde bude smrdieť hollywoodsky vplyv, no drsnú atmosféru dokázal Weir udržať na miestach, kde by si mnohí filmári dopomohli nejakou tou naháňačkou, nariekaním či proste prostým kalkulom.

Vzťahy, či hĺbka postáv, sa tu veľmi nerozoberá. Ako hovorí Američan Smith: “Vo väzení si zvyknete moc nerozprávať.” Až prítomnosť mladej dievčiny v polovici filmu odkryje zopár detailov o hlavných postavách. Čo ale zaujme, je ich fyzický stav a zjav. Keď si predstavíme, že prešli 6500 Km (celú trasu nájdete na mape ) tajgou, púšťou, horami, a to len čisto chôdzou s nedostatkom jedla a vody, tak to s človekom musí zamávať. Na to sa štylisti spolu s kameramanom vskutku detailne zamerali.

V produkcii filmu sa objavujú i mená z National Geographicu, čo je naozaj vidieť a spolu so spomínanou detailnosťou obrazu postáv vytvorili nadpriemernú atmosféru. Tá by bola dokonalá, ak by sa obsahovo skvalitnil a prehĺbil i príbeh. Je na vás, čomu dávate prednosť… Feelingmovies.sk

Rank (hodnotenie príspevku): - -12 +