Recenzia - Imaginárne lásky

Réžia: Xavier Dolan
Hrajú: Monia Chokri, Niels Schneider, Xavier Dolan, Louis Garrel
Premiéra: 02.06.2011
Krajina: Kanada
Žáner: Dráma / Romantický

Zdroj: feelingmovies.sk
Na frankofónnom festivale v Bratislave bol odprezentovaný aj tento film, ktorý si získal uznanie na festivale v Cannes. Milenecký trojuholník dosť ostrým spôsobom vykreslil, čo všetko dokáže spôsobiť láska a v akých hladinách sa nachádza priateľstvo. Čo je viac? No predsa to čo dlhšie vydrží. Film je výpoveďou súčasnej komunity zasadenej do hetero- a homo- spoločenstva.

Kanadský mladý herec a režisér vie ako chutí sláva už v 22 rokoch. Je to milé, na druhej strane je určitú jeho „ne“ osobnosť cítiť aj z posledného filmu Imaginárne lásky. Cítiť prílišnú okázalosť, napriek tomu film ma mimoriadne vysoké kvality, ale aj nedostatky.

Marie () a Francis () sú priatelia už nejaký ten čas. Poznajú svoj vkus a vedia, že ich spája práve rovnaký pohľad na niektoré skutočnosti. Obaja sú nezadaný. Snažia sa nájsť spriaznenú dušu, a neúspech je zaznačovaný podobou čiarok. Je ich ozaj dosť. No jedna spoločná večera s priateľmi všetko zmenila. Zaľúbia sa obaja do rovnakého človeka. Nicolas () je dedinský chalan, obraz „poskoka“ gréckym a rímskym bohom. Chlap nádherný, ktorý púta pozornosť v každej spoločnosti. Tak sa z nevinného zaľúbenia prechádza až v zápas o to, kto bude častejšie s ním, a kto mu dá väčší pocit pohody. Túžba vlastniť kus sebeckého mäsa sa stane pre nich jediná výhra v ich živote a jediné smerovanie v ich osude. Nicolasovi to neprekáža, veď kto by sa hneval na otvorenú náklonnosť? Ale čo zaľúbenie dokáže spôsobiť a čo medzi ľuďmi spraví? Láska ničí všetko. A dokáže zničiť aj najlepšie priateľstvá.

Na jednej strane je to výpoveď dnešnej generácie, ktorá je stratená v hýri lásky, o ktorej nevedia, čo je, na druhej strane prehnaný životný štýl bez citovosti podmienenú sebeckosťou. Človek sa zamyslí nad tým, čo chcel vyjadriť a nerád by som hodnotil za režiséra. No chápal som to ako absurdnosť. Láska X image. Skoro tak ako „neverná láska“. Treba povedať, že film ma akési vnútorné čaro. To ale veľakrát narúšajú stav. Umelecké naťahovačky nie sú pre mladú generáciu príťažlivé. To sa stáva u mladých režisérov. Keď niečo neviem vyjadriť, alebo urobiť prelínanie na inú scénu, či si neuvedomím, že to tam nemusí byť, tak využijem krásnu umeleckú dĺžku. Podľa toho film mohol byť aj kratší. Ale na hodnote aj tak nestratil. Podstatu Xavier vystihol a môžeme len očakávať ďalší film.
feelingmovies.sk

Rank (hodnotenie príspevku): - -2 +