Recenzia - Doktor Smrť (TV film 2010)

Doktor Smrť (TV film 2010)

You Don't Know Jack

Réžia: Barry Levinson
Hrajú: Al Pacino, Danny Huston, Susan Sarandon, John Goodman, Brenda Vaccaro, Delaney Williams, Cotter Smith, Frosty Lawson, George Aloi, Quarles Antoine, Eric Lange
Premiéra: 24.10.2010
Žáner: Životopisný / Dráma

Jack Kevorkian (Al Pacino) pomohol na druhý svet 130 ľuďom. Každý jeden z nich bol nevyliečiteľne chorý a život im prinášal už len bolesť a utrpenie. Mali zomierať v agónii alebo mali nárok na dôstojnejšiu smrť? Tento nárok videli v prístroji Mercitron, ktorý pustil do ich pľúc smrteľný plyn. Vynálezcom Mercitronu bol práve Jack Kevorkian. Bol to doktor. Doktor Smrť.

Presvedčený o význame a prínose svojho konania čelí Jack médiám i niekoľkým súdnym sporom. V jeho prospech hrajú vždy dve veci – uslzené videonahrávky pacientov a ich rodín, ktoré opisovali nepredstaviteľnú bolesť a trápenie a klasifikácie jeho skutku ako „asistovaná samovražda“, keď samotné pustenie plynu do pľúc bolo plne v rukách pacientov. Problém nastáva pri pacientovi číslo 130, ktorý vzhľadom na svoj zdravotný stav nie je schopný sám uvoľniť plyn a na pomoc mu prichádza Jack so smrteľnou injekciou. Asistovaná samovražda je tak preklasifikovaná na vraždu druhého stupňa a Jack je odsúdený na 10-25 rokov väzenia.

Keď bol Kevorkian podmienečne prepustený na slobodu v júni 2007, objavila sa táto správa i v našich médiách. V USA tak opäť otvorila debatu na tému eutanázie a v konečnom dôsledku podnietila HBO k prípravám filmu. Váš postoj ku nej bude zrejme do istej miery ovplyvňovať i Váš postoj k samotnému filmu. Ak s ňou súhlasíte, bude pre Vás Jackovo konanie pochopiteľné. Ak ste proti nej, budete mu priať čo najviac rokov za mrežami. A ak k tejto háklivej téme máte nevyhranený postoj, tak Doktor Smrť neprinesie veľmi objektívny pohľad na problematiku eutanázie, keď v zásade Kevorkianovou jedinou opozíciou je niekoľko málo náboženských fanatikov a pár právnikov.

Pozri film ONLINE zdarma

Všetka pozornosť je na osobe Jack Kevorkiana. Čiastočne to je dané knižnou predlohou zameranou primárne na Kevorkiana, z ktorej film vychádza, no hlavným dôvodom je Al Pacino. Po dvoch spoluprácach s Jonom Avnetom (88 minút (2007) a Oprávnené vraždy (2008)) to vyzeralo, že sa takmer dostáva do štádia Roberta De Nira, ktorý sa síce objaví ročne v niekoľkých filmoch, no ten už dávno zabudol buď hrať, alebo vyberať si úlohy. Al Pacino však nezabudol!!! Jack Kevorkian v jeho podaní je akýmsi samozvaným novodobým bojovníkom za ľudské práva (právo na dôstojnú smrť). Je presvedčený o svojej pravde a iný názor ani neberie do úvahy, prípadne ho zosmiešňuje (jeho teatrálny príchod na súd v stredovekom kostýme). Svoje konanie chápe ako poslanie. Všetky jeho herecké polohy – od doktora chápuceho utrpenie, človeka prichádzajúceho o priateľku až po odhodlaného bojovníkom striktne odmietajúceho porovnávanie svojej „práce“ so židovskou genocídou – som mu bezmedzne veril a od prvej do poslednej minúty doslova „žral“. Ak by Doktor Smrť nebol televízny film, zrejme by si Al Pacino pripísal deviatu Oscarovú nomináciu, no napriek tomu už za rolu Jacka Kevorkiana dostal Emmy, Zlatý glóbus a niekoľko ďalších ocenení. Danny Huston, Susan Sarandon, John Goodman alebo Brenda Vaccaro už len podčiarkujú excelentný casting, z ktorého dokázal režisér Barry Levinson vyžmýkať maximum. Dal tak zabudnúť na posledných nie veľmi úspešných 13 rokov a, naopak, pripomenul sa ako režisér Bistra (1982), Rain Mana (1989) či Spáčov (1996).

Eutanázia je veľmi pálčivá otázka, ku ktorej ešte spoločnosť nezaujala jednoznačný postoj. Doktor Smrť otvára diskusiu k nej a svojím vyznením dáva jednoznačne priestor pre „áno“. Nech máte na ňu akýkoľvek názor, tento film stojí za videnie nielen pre skvelé herecké výkony, no práve pre svoju tému. Autor: Marek Gurský

Hodnotenie: 87%

Rank (hodnotenie príspevku): - -85 +