Recenzia - 127 hodín

127 Hours

Réžia: Danny Boyle
Hrajú: James Franco, Amber Tamblyn, Kate Mara, Lizzy Caplan, Clémence Poésy, Treat Williams
Premiéra: 03.02.2011
Krajina: USA / Veľká Británia
Žáner: Dobrodružný / Životopisný / Dráma / Thriller

Šesť oscarových nominácií - aj v hlavnej kategórii najlepší film roka - si komorná dráma 127 hodín zaslúži. Britský režisér Danny Boyle, ktorý je podpísaný aj pod skvelými filmami ako Trainspotting a Milionár z chatrče (ovenčený ôsmimi Oscarmi), opäť nakrútil filmovú lahôdku. Vizuálne invenčný silný príbeh o neuveriteľnej vôli žiť.

James Franco je za svoj výkon vo filme 127 hodín nominovaný na Oscara v kategórii najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe.

Inšpiráciu našiel režisér v knihe Arona Ralstona, v ktorej mladý horolezec opísal svoje krvavé dobrodružstvo. V piatok sa adrenalínové vzrušenie milujúci mladík vybral do kaňonu Blue John. Aby strávil víkend - ako vždy - lezením po skalách a objavovaním hlbín v nich ukrytých. Cestu mu skrížia dve dievčiny, ktoré zablúdili. Ukáže im smer, kus cesty ich vedie a potom už kráča sám.

Keď sa preplieta úžinou medzi skalami, jedna sa uvoľní a padne mu na ruku. S poltonovým balvanom nepohne. Vody a jedla má málo. A široko-ďaleko niet nikoho, darmo volá o pomoc. Šesť dní sa usiluje dostať z pasce a ujsť smrti. Prepadávajú ho spomienky na rodičov, sestru aj priateľku, ktorá ho opustila. A pokúšajú ho aj vlastní démoni. Napokon vyrieši bezvýchodiskovú situáciu drasticky. Za pomoci tupého nožíka nechá kus ruky pod skalou.

Dynamickým strihom a vizualitou pripomína začiatok komornej drámy Trainspotting. Je hravý a bláznivý. Postupne sa nálada mení. V rozohranej dráme stoja proti sebe len muž, ktorého zaskočila priveľká dávka smoly, a kameň, zosobňujúci ľahostajnosť prírody. Silný príbeh, ktorý napísal sám život, mrazí. Filmový charakter nebolo treba priveľmi domýšľať. Človek, ktorý dokázal prežiť to, čo Ralston, musí mať nepredstaviteľnú vnútornú silu. Vo finále napokon dostane miesto osobne aj samotný hrdina, ktorý ani po kruto boľavej skúsenosti nezanevrel na svoje adrenalínové lásky.

James Franco, ktorý je v úlohe Arona Ralstona takmer stále na plátne, zvládol svoju postavu vynikajúco. Herecky aj fyzicky. Za výkon vo filme 127 hodín ho americkí filmoví akademici nominovali na Oscara.

Pozri ONLINE film bezplatne

S obrazom pracuje Danny Boyle až magicky. Strieda zrnité detaily malej kamery, s ktorou Aron dokumentuje svoje dobrodružstvá, s čistými zábermi kamery filmovej. Znásobuje hĺbku drámy, s ktorou musí mladý muž bojovať. A dostáva sa hlbšie do duše nešťastníka. Obrazmi buduje kontrast osamelého muža a nádhernej prírody. Často delí plátno na tri pásy, v ktorých rozohráva iné situácie alebo sleduje jeden z rôznych pohľadov. Rytmom rozprávania a strihom stupňuje napätie, aby až vo finále dovolil divákovi vydýchnuť.

Film 127 hodín je obrazovo aj myšlienkovo fascinujúcou štúdiou človeka v hraničnej situácii. Jena Opoldusová

Hodnotenie: 81%

Rank (hodnotenie príspevku): - 148 +