Recenzia - Skutočná guráž

True Grit

Réžia: Ethan Coen, Joel Coen
Hrajú: eff Bridges, Matt Damon, Josh Brolin, Barry Pepper, Hailee Steinfeld, Paul Rae, Dakin Matthews, Domhnall Gleeson, Leon Russom
Premiéra: 17.02.2011
Žáner: Western / Dráma / Dobrodružný

Prebraté z feelingmovies.sk
Coenovci ma často míňali. Na ich film, ich rukopis, musíte mať chuť. Chuť vnímať inak. No…ale konečne sme sa pri tomto filme stretli a som z toho nadšený. Spojili tradície westernu s realitou tej doby, no správne coenovsky, čiže so zmesou čierneho humoru i násilia a hlavne zvláštnych postáv. Čo sa týka postáv, tak na plnej čiare vyhráva , ktorý je stokrát lepší ako v digitálnej orgii Tron. Poďme ale pekne po poriadku…

Snímok je formálne remakom rovnomenného filmu (u nás Maršál) s Johnom Waynom, ktorý za to získal v roku 1969 Oscara. Avšak bratia Coenovci točili podľa ich slov adaptáciu pôvodnej knihy Charlesa Portisa, kde ich najviac zaujalo atypické zasadenie mladej hrdinky do surového prostredia. Po vražde svojho otca, sa len 14-ročná Mattie Ross () rozhodne nájsť a zabiť otcovho vraha, mierne zaostalého naničhodníka Toma Chaneyho (). Hľadá preto profesionála, tvrdého človeka, ktorý by jej v tomto love pomohol. Vyhľadá šerifa-maršála Roostera Cogburna (), ktorý si so strieľaním ľudí ťažkú hlavu nerobí. Do cesty za Chaneym sa pripojí i v úlohe Texas Rangera LaBoeufa, ktorý je vzorným opakom jednookého šerifa. Príbeh a jeho priebeh sa od klasického westernu nelíši. Máme tu začiatok, naberanie a prehováranie členov výpravy. Potom nasleduje výprava po stopách banditu, a aj záver je klasický (+ fazuľa, hady, oheň, whiskey …). Lenže táto jednoduchá story obsahuje doteraz nevídané scény, postavy a ich konanie. Napríklad tu máme scénu, kde Rooster Cogburn sedí na latríne, zatiaľ čo sa ho snaží Mattie spoza dverí prehovárať a on ju odmieta s tým, že tam bude ešte dlho… Ďalej tu máme hlášky typu “No, toto neklaplo” odvetí šerif po nevydarenej prestrelke… Hrdý Texaský Ranger zase stále melie o tom, aké je to v Texase náročné a lezie ostatným na nervy. Dokonca aj banditi majú osobitné čaro. Jednoducho z postáv srší humor ale i vážnosť. Hlúposť ale i skúsenosť. V tom je Bridges oscarový (a možno bude zas), že sa dokáže premeniť zo starého opilca s hlúpym žvatlaním na kladného hrdinu s charizmou.

Mattie je asi jediná postava, ktorú si ťažko spojíte s realitou (alebo možno beriem divoký západ príliš romanticky?), ale neprekáža vám to (i vďaka dobrému hereckému výkonu), na druhej strane je tu reálnosť na správnych miestach. Či už spomínaná obtiažnosť trafiť sa správne z pištole, únava, alebo postavenie indiánov v spoločnosti..( Cogburn skopne z verandy dve indiánske deti ako psov a pritom sa celé kino smeje a vy tiež ). Scéna akože “súdneho pojednávania”, ktorá ilustruje, ako asi fungoval právny systém… Takýchto lišiacky natočených a zahraných scén je tu mnoho. I preto budete mať chuť vidieť film znova. POZRI FILM ONLINE
Coenovci si nedali servítku pred ústa a divoký západ zobrazujú naozaj divoko, vtáci tu vyďobávajú oká mŕtvolám, keď sa strelí do hlavy, tak sa strelí do hlavy! Skutočná guráž je nevyspytateľným filmom, ktorý mnohí neočakávali a to iste zažijú i diváci, ktorí prídu na kovbojku, alebo na Coenovku. Pritom to nie je ani jedno ani druhé, ale skvelá kombinácia oboch žánrov. Možno preto tak film, sprvoti nenápadný, zabodoval i masovo. feelingmovies.sk

Hodnotenie: 81%

Rank (hodnotenie príspevku): - 9 +