Recenzia - Single Man

Single Man

Single Man

Réžia: Tom Ford
Hrajú: Colin Firth, Julianne Moore, Matthew Goode, Ginnifer Goodwin, Nicholas Hoult, Lee Pace, Keri Lynn Pratt, Ryan Simpkins, Nicole Steinwedell
Premiéra: 06.01.2011

Som rád, že som si v poslednej dobe spomenul na filmy, ktoré som mal na pláne pozrieť pri Oscaroch 2010 a stalo sa tak, až v posledných dňoch. Lebo tento ma výnimočne prekvapil a ja som si predstavoval nudnú ukecanú drámu z prostredia, ktoré by ku mne nijako neprehovorilo. O prostredie nešlo, mohlo sa to odohrať aj na člnku na mori. Tiež som nevedel, že Single Man (SM) je podľa knižnej predlohy, ktorá mala vysokú literárnu úroveň a úspech hneď po vydaní nielen u gay publika. Je to jeden z tých filmov, po ktorom sa znovu pozerám na veci inak, po ktorom sa mi chcelo žiť s presvedčením, že všetko je presne tak, ako má byť a pred ktorým som mohol čítať radšej knihu ako film. A tiež Colin Firth.

Ten naložil veľmi presne stelesnením vysokoškolského profesora, v ktorom sa odohráva niečo hlbšie, o čom nikto nevie ale pár ľudí tuší alebo vidí. Osem mesiacov po partnerskej tragédii, kedy zahynul jeho partner pri autonehode, máme možnosť nahliadnuť do jedného „neobyčajného“ dňa v jeho živote. Story začína snom, ktorý je zmesou akéhosi vyhodnotenia fantázie a post-reality. Po prebudení sa, zisťuje, že stále žije a deň, ktorý musí prežiť čaká na svoje naplnenie. Po krátkych okamihoch a po prebratí sa, vykonaní rutinných ranných povinností sa spoznávame s našim hlavným hrdinom prostredníctvom prvého flashu po zazvonení telefónu. Na druhej strane linky volá jeho najlepšia kamarátka Charley (Julianne Moore), u ktorej jedinej nachádza porozumenie. Akonáhle pozrie na telefón, napadne ho myšlienka, s ktorou si spája bolestné oznámenie o tragédii. Toto premiestnenie v deji je rytmické, lineárne a divák nadobúda presvedčenie, akoby to už niekedy zažil a okamžite funguje v každej takto zmenenej situácii. Okrem všetkého, farba obrazu je príjemná a vlažná, navyše niekedy prechádza zo sivej smutnej do rozžiarenia a sfarbenia na živé farby alebo naopak – výmena nálad.

Nachádzame sa v dobe (Kalifornia, r.1962), kedy všetko stojí za povšimnutie, za pohyb, každá myšlienka, každý pohľad, každý má strach, aj z toho vychádza stratégia na upriamenie pozornosti publika. Z môjho pohľadu ide o jeden z najzmyselnejších filmov totho roku, na Slovensku má premiéru už čoskoro v januári 2011.
Najlepšie filmy sú tie, pri ktorých ľutujem, že som ich už videl a už nikdy neuvidím na prvýkrat. Single Man je jeden z príjemných ľutovaní.Autor: www.feelingmovies.sk

Hodnotenie: 78%

Rank (hodnotenie príspevku): - 7 +