Recenzia - Smrt caka vsade

Smrt caka vsade

The Hurt Locker

Réžia: Kathryn Bigelow
Hrajú: Jeremy Renner, Anthony Mackie, Guy Pearce, Ralph Fiennes, Brian Geraghty, David Morse, Evangeline Lilly
Premiéra: 26.06.2009
Žáner: Thriller/ Vojnovy

Dejová osnova filmu je pomerne jednoduchá. Sledujeme malý team pyrotechnikov kdesi v Iraku likvidujúci bomby. Samotná vojna a širšie súvislosti nehrajú žiadnu úlohu, dôležité je, že trojica na sebe životne závislých ľudí sa rozrástla o nového člena. A tak ako na ulici (prípadne v mŕtvom dieťati alebo v aute) tikajú bomby, ktoré treba zneškodniť, aj v tejto partii rastie napätie. Nový člen partie je totiž macher na bomby, ale lúzer v tímovej práci. Otázka znie: Neváži si život? Nechá jedného dňa zomrieť seba aj svojich parťákov? Alebo? Otázky aj odpovede sa vynárajú postupne, kladú sa akosi samovoľne. Napriek tomu, že film rozhodne nie je akčný, takmer neustále sa ocitáme v akcii.

Surovosť témy sa akoby odzrkadľuje aj v schéme príbehu. Akcia, krátky rozhovor po nej, ďalšia akcia, sprcha, akcia... Film je tak do určitej miery epizodický a kladie vysoký nárok na diváka. Nejde o príťažlivú mágiu, neustále vás lákajúcu do svojho vnútra. Buď ste ním pohltení, alebo vás od seba odkopne a budete ho vnímať ako čosi chladné, dlhé a nudné. Je možné, že tak ako ja budete vnímať film ako príliš dlhý aj napriek tomu, že sa vám bude páčiť.

. Na tejto tenkej (červenej) čiare film balansuje celý čas a robí to celkom zámerne a veľmi zručne. Fakt je však ten, že sa mi z toho trochu miešali pocity a chvíľami „hlava“ (je to fakt dobre urobené) a „srdce“ (zaujímajú ma vôbec tí chlapíci v maskáčoch?) bojovali proti sebe.

Z technického hľadiska je Smrť čaká všade veľmi - veľmi dobre urobená práca. Ešte viac ako kamera a strih ma tentoraz zaujal „sound design“. V podstate minimum hudby doplnené ruchmi a rytmikou vytvárajú pocit realistickej surovosti. Prítomnosť zväčša neznámych hercov - najviac priestoru má pochopiteľne Jeremy Renner ako „adrenalínový“ seržant James – rovnako napomáha autenticite zážitku.

Autor: marek
Hodnotenie: 70%

Rank (hodnotenie príspevku): - 56 +