Recenzia - Cela 211

Réžia: Daniel Monzón
Hrajú: Luis Tosar, Alberto Ammann, Antonio Resines, Marta Etura
Premiéra: 12.10.2010
Krajina: Francúzsko/Španielsko
Žáner: Dráma/Akčný

O čo ide:

Nováčik Juan Oliver (Alberto Ammann), ktorý deň napred prichádza do svojho nového zamestnania aby urobil dojem, zisťuje, že byť bacharom nie je zrovna prechádzka ružovou záhradou. V deň príchodu sa totiž vo väznici odohráva vzbura. Sám Juan sa nešťastnou náhodou dostane do problémov a musí predstierať, že je väzňom - bažantom. Ak by sa prevalila jeho skutočná identita.. skončil.

Rád by som citoval režiséra filmu, Daniela Monzóna. Touto vetou totiž vystihol podstatu celého príbehu, ako to dokáže vystihnúť len sám stvoriteľ.

"Nie je to len žánrový film, omnoho viac je tragédiou v najklasickejšom zmysle slova. Tragédiou, ktorú by asi nikto z nás nechcel zažiť... Zároveň ide o príbeh hlbokého priateľstva medzi dvoma mužmi v extrémnych podmienkach a na rozdielnych stranách zákona."

Ja vám ľudia naozaj neviem čím to je. Nerozumiem tomu. Nechápem, ako je možne, že sa niektoré zhovadeliny dostanú do všetkých kín sveta, zarobia veľký balík, pobavia široké publikum, ale aspoň čiastočne náročného diváka absolútne neuspokoja. Na druhej strane barikády existujú filmy, ktoré sú málo rozšírené a relatívne neznáme. Ich kvality sú však oproti spomínaným zhovadelínam na omnoho vyššej úrovni. Kvalitatívne na tak vysokom piedestáli, že máte sto chutí o existencii daného filmu upozorniť čo najširšiu verejnosť.

Práve jedným z adeptov na členstvo do druhej skupiny je Cela 211. Netvrdím, že nemá svoje chyby. Má, iste. Ktorý film nemá? Zo svojho nízkeho rozpočtu ale dokázala vytlačiť veľké sústo. Ako už režisér Monzoń podotkol, Cela 211 zrovna nepatrí medzi žánrovo zaraditeľné materiály. Rozoberá témata ako tragédiu zamilovaného páru, oddeleného od seba, priateľstvo dvojice odlišných chlapov a mnoho ďalších, politických drobností, ktoré ocenia predovšetkým samotní Španieli (systémy väznice, teroristické organizácie ETA, hlásiace právo na vlastné územie atď.).

Po scenáristickej stránke film brní rôznymi nápadmi. Napätie neustále graduje vy musíte precítiť s väzňami všetken ten adrenalín. A to ani nerátam Juana, ktorý mohol byť každučkú sekundu odhalený. Herecké výkony snáď ani nemá cenu komentovať - viz ocenenie "najlepšie herecké výkony". Jednoducho a skrátka - sú uveriteľné, kritikmi prijaté, a podľa môjho gusta nadmieru hodnotné.

Hlavný hrdina sa však po čase javí až ako príliš veľký samaritán a vám neustále behá po hlave myšlienka, "z kápa väznice je nakoniec v podstate fajn chlapík"? Nie, nie. To tam vážne nesedí! Aj keď.. mne prišiel Malamadre sympaťák už od začiatku a v jeho vnútorné dobro som neustále veril. Tak trochu ale sám režisér nadržiava basistom, pričom z bacharov často ostanú len agresívne svine (viz José Utrilla).

Poteší aj skutočnosť, že sa z filmu nikto nesnažil urobiť moralistickú, dojemnú zlepeninu všemožných klišé, ako to má vo zvyku práve Americká produkcia. Jedná sa o tvrdé spracovanie, ktoré síce neobsahuje neúnosné dávky krvi, ale o to viac vyčnieva samotná tvrdosť jednotlivých charakterov, ich činov, zmýšľania a vzájomných podrazov.

Pozri film ONLINE

Výsledok v skratke:
Z basového podžánru určite tá kvalitnejšia polovica sorty. Obsahovo plná nápaditých myšlienok, charizmatických charakterov a neúnosného prísunu napätia. Jediná väčšia výtka smeruje k postoju režiséra, že práve basmani boli zväčša tí dobrí, a že politické machinácie sú horšie svinstvo než surová prirodzenosť človeka. Negatíva oboch strán mohol mierne zarovnať.Autor článku: csfdkofein

Hodnotenie: 84%

Rank (hodnotenie príspevku): - 195 +