Recenzia - Štyri levy

Štyri levy

Four Lions

Réžia: Christopher Morris
Hrajú: Benedict Cumberbatch, Julia Davis, Preeya Kalidas, Alex Macqueen, Darren Boyd, Kevin Eldon, Will Adamsdale
Premiéra: 21.10.2010
Žáner: Komédia/Dráma

Film rozpráva príbeh štvorice britských džihádistov, ktorí sa snažia presadiť svoje abstraktné sny o sláve. Narazia však na konkurenčné ideológie a ich úsilie dostane podobu emotívne zábavnej, ale vcelku hodnovernej frašky. Odľahčená snímka naznačuje, že ak terorizmus hovorí otvorene o ideológii, tak ho môžu zastupovať aj hlupáci. Dnes zrejme nie je explozívnejšia téma ako terorizmus, ktorý sa takmer výlučne spracúva iba vo vážnych dielach. Britský komik Chris Morris objavuje humor, a napokon i ľudskú stránku, aj v tomto extrémistickom svete. Realizácii predchádzala trojročná príprava v podobe skúmania rôznych prípadov a množstva stretnutí od imámov až po bývalých mudžahedínov. Film nevykresľuje mladých hrdinov ako nepreniknuteľných votrelcov alebo zloduchov. Naopak, ukazuje ich ako ľudské bytosti, ktoré, ako všetci vieme, sú vo svojej prirodzenosti najmä smiešne.

Recenzia by KLYPSO: „Four Lions“ nie je žiadnym prvoplánovým útokom na islam, ako by sa mohlo zdať, ale skôr rozkošnou satirou o ľudskej hlúposti, naivite a sebaklame. Karikatúrou popletených extrémistov vedúcich svoj džihád najmä proti divákovej bránici.

Kapitalizmom odchovaní teroristi z predmestia Sheffieldu (najradikálnejší z nich je beloch) hltajú SIM karty, aby ich nikto nevystopoval, mykajú hlavou v snahe rozmazať špiónske fotografie a menia svoj hlas pri nákupe potrieb pre výrobu výbušnín – hlavne nevzbudiť žiadne podozrenie. To všetko s cieľom stať sa skutočnými martýrmi, mudžahedínmi s odvahou Simbu z Levieho kráľa. Ale pokiaľ ide o vieru, tak sú títo piati bojovníci oveľa benevolentnejší ako ich umiernení „priatelia“ a pre účely komédie si z nej vyberajú len to bizarnejšie. Ako inak. Už pri prvej scéne, v ktorej nakrúcajú svoje debutové výhražné video s hračkárskou verziou AK-47, si ich bez akýchkoľvek výčitiek obľúbite.

Snímok Chrisa Morrisa, známeho tiež z „IT Crowd“, nie je silný po celých 94 minút. No vďaka hojnosti absurdných dialógov a neuveriteľných hlášok je podarenou zábavnou maškrtou pre ľudí s nadhľadom i milovníkov typického britského humoru. Politický kontext a nekorektnosť pridávajú filmu na štipľavosti, „Four Lions“ by však zrejme obstál aj bez nich. Skutočne výbušná „podívaná“.

Pozri film online

Rank (hodnotenie príspevku): - 35 +

28.10.2010 12:33:46 jeffocadca reagovať

hahááá.. neser sa mi do džíhádu.. srrašná nakladačka tento film.. ja len ľutujem že som nestihal čitať titulky, kvoli tomu, že dialógy a hlášky boli pálené takou kadenciou, že som mal problém zvládať smiech a čítanie naraz..
Ide však o celkom podarenú jeden a pol hodinku ktorú každému odporúčam obetovať pre tento film.. Niektoré scény sú fakt až také smiešne že sa mi až slzy tlačili do očí.. Snáď by bolo film dobré vidieť v dabingu, avšak orginál v angličtine vám ponúkne navyše aj hláškami vyšperkovanú angličtinu na ktorej sa fakt musíte smiať.. 8/10