Recenzia - Muži, ktorí nenávidia ženy

The Girl with the Dragon Tattoo

Réžia: Niels Arden Oplev
Hrajú: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre, Björn Granath, Annika Hallin, Michalis Koutsogiannakis, Peter Andersson, Peter Haber, Sven-Bertil Taube, Ingvar Hirdwall, Tomas Köhler, Sofia Ledarp
Premiéra: 06.09.2010
Krajina: Švédsko / Dánsko / Nemecko / Norsko
Žáner: Thriller / Krimi

Mikael Blomkvist (Mikael Nyqvist) je novinár s absolútne čistou minulosťou, pátrajúci po pravde, odhaľovaní skutočnosti a je detektívom. Nemá žiaden zápis prehreškov, nikdy nehrabal pre svoje hniezdočko a je svojím správaním objektívny. Je rozvedený, no z tohto ponímania to nikdy nebolo zapríčinené jeho vinou. Prehráva súd, kedy je obvinený z ohovárania a odsúdený na 3 mesiace vezenia. Odpykať si ho ma až o polrok. Nečakane na vianoce ho o schôdzku požiada Martin Vagner(Peter Haber), šéf klanu „vagnerovcov“. Je už starý a vie, že veľa času života mu neostáva. 40 rokov sa trápi nad stratou jeho netere, ktorú mal nesmierne rád. Tá mu darovala niekoľko obrazov so zaschnutými kvetmi (tzv herbár). Lenže od jej zmiznutia mu každý rok chodí obraz z iným herbárovým kusom. Niekto sa mu vysmieva, niekto ho dráždi a on chce mať v tom už jasno. Kto za tým môže byť, a kto zabil jeho neter? Martin si je jednej veci veľmi istý. Bol to niekto z rodiny. A vyšetrovanie sa môže začať. K Mikaelovi sa pripája aj Lisbeth Salanderová (Noomi Rapace), ktorá ho hackerovala nejaký ten piatok. Na čo prídu a čo vyriešia? Túto odpoveď už istí kino….odporúčam isť si to pozrieť.

Film je natáčaný vo Švédsku. Chladné prostredie, zima ako by naznačovali, že nie len príroda, ale aj ľudia tu žijú rovnakým pocitom. Rodina Vagnerovcov žije na ostrove, ktorý s pevninou spája len most. Je tu omnoho viac symbolických prvkov, ktoré sú v tomto filme jedinečné. Záberovo film vyhráva už len prostredím. Nie je potreba ho dotvárať, pretože je unikátne a neobkukané. Zábery sú robené ozaj jednoducho. Spomeniem zábery fajčiacej Lisbeth pred domom a nad brehom. Príbeh má toľko podstavebných dejových prvkov, že by si vystačil na priemerný thriller aj s jednou, poprípade dvoma dejovými líniami. Ale s tým, že ostatné vrstvy dej nenarúšajú, vytvárajú ešte väčší umelecký zážitok.

Hádam čoskoro zavítajú aj pokračovania The Girl Who Played with Fire a The Girl Who Kicked the Hornet’s Nest. Pre objasnenie postava Mikaela Blomkvista je známa zo seriálu Millenium, ktorý má už 6 epizod a vznikla na námet svetového bestselleru od Stiega Larssona.
Dve a pol hodiny filmu Vám dajú pocítiť strach, lásku, napätie, rýchlosť,… je toho veľa. Hádam od Švédov príde opäť nejaký vynikajúci film. Lebo Muži, čo nenávidia ženy nie je prvým vynikajúcim filmom Švédskej produkcie (odporúčam film Zlo, ktorý čoskoro bude aj vo forme recenzie).

MOJE POCITY:

Krimithriller, ktorý rozprúdi vo Vás nie len krv, ale naplno zapojí aj nervové bunky. Ani nebudete vedieť ako, ale stanete sa sami detektívmi.
(feelingmovies.sk)